Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.12.2000
 Michelin vinder først i 2003
 Karthikeyan får ny chance
 Medarbejderflugt fra Jordan
 
23.12.2000
 Ross Brawn forlader ikke Ferrari før tid
 David vil ligestilles med Mika
 Lidt om Ferraris test i denne uge
 Ombygning på Suzuka
 Arrows lancerer ny to-sædet
 Hynes håber på testsæde
 Testplaner for Benetton
 Nej - Ferrari skifter ikke!
 

Hop til top25.12.2000

Michelin vinder først i 2003

Michelin stiller ikke store forventninger til sig selv - de kommer ikke ind i Formel 1 og vinder fra starten. De forbereder sig så godt de kan - men sejre forventes først i 2003!

Det er Michelins leder på F1-projektet der er kommet med den påstand. "Vi har fået nogle vigtige kilometer med rigtige Formel 1-racere og kørere," indleder Pierre Dupasquier - og så fik deres evalueringskørere ellers lige at vide at de ikke er så meget igen! 'Tak for hjælpen, venner.'

Dupasquier forventer ikke at der kommer til at ske det helt store i de kommende sæsoner. Det vil kun være naturligt at forvente at det tager lidt tid inden de falder helt til, så det forventes ikke at Michelin er med fremme i Australien. "Der vil fortsat være et bjerg at bestige, og jeg forventer ikke at vi kan vinde løb eller tage pole før 2003!" Fik I den Williams, Jaguar og Benetton. Man kan så spørge om hvorfor Michelin er gået med nu - lad os nu se om Michelin ikke forsøger at underspille sin rolle.

BB  


Hop til top
Karthikeyan får ny chance

Den indiske Formel 3-kører Narain Karthikeyan skulle have testet for Jaguar i december, men den test blev aflyst da der var problemer med de kontrakter der skulle ligge til grund for testen.

Nu er der imidlertid kommet klarhed over det, og derfor kan inderen som den første i sit lands historie kravle ned i en Formel 1-racer og køre den. Det ventes at han måske får lov til at køre i den nye Jaguar R2-racer.

"Jaguar har givet mig chancen for at teste Formel 1-raceren i midten af januar, så jeg tror det er en stor chance - ikke alene til at imponere Jaguar, men også de andre teams," siger Karthikeyan der her sidst på året vandt det koreanske F3-grand prix.

BB  


Hop til top
Medarbejderflugt fra Jordan

Jordan-teamet har haft lidt svært ved at holde på deres folk. Mike Gascoyne blev lokket til Benetton med en større hyre end han kunne få hos Jordan.

Så var det Sam Michael der forlod teamet, da Williams også bød ind på Frentzens løbsingeniør. I stedet fik Frentzen så den tidligere Williams og McLaren-ingeniør David Brown.

Men det stopper ikke her. Nu forlyder det at Jarno Trullis løbsingeniør Dino Toso er på vej væk fra teamet og i stedet gå til Benetton. Det må vel efterhånden være et lille hint til bankmanden Eddie Jordan om ikke at holde for meget på pengene - hvad med lidt lønforhøjelser...

BB  


 

Hop til top23.12.2000

Ross Brawn forlader ikke Ferrari før tid

Der har været mange rygter om at Ross Brawn ville forlade Ferrari teamet efter denne sæson, men nu siger hovedpersonen selv, at han ingen intentionen har om at forlade Ferrari før hans kontrakt udløber i år 2001.

Ross Brawn er ellers mange gange i de sidste måneder blevet kædet sammen med Jaguar, som har tilbudt Ross Brawn en millionkontrakt for at rykke teltpælene op, og flytte til England.

Selv om Ross Brawn indrømmer at han har tætte forbindelser til det Fordejede team - han tegnede deres racer der vandt titlen for sportsbiler - så forventer Ross Brawn at han vil snakke med Ferrari om en forlængelse af kontrakten når denne udløber til næste år. Ross Brawn er en vital del af Ferrari teamet.

Michael Schumacher omtaler Ross Brawn som - Mesteren - fordi Ross Brawn har designet de 3 racere som han har vundet verdensmesterskabet i. Michael Schumacher mener desuden også at Ross Brawn er den bedste af alle, til at lægge en god taktik. Hvis Ross Brawn skulle forlade Ferrari teamet, så har Michael Schumacher en klausul, som siger at han også kan forladet teamet hvis han vil.

Ross Brawn indrømmer dog, at han en dag bliver nødt til at forlade Ferrari teamet, for at søge nye udfordringer - men det sker bare ikke lige nu.

BKP  


Hop til top
David vil ligestilles med Mika

I et interview med pressen, har David Coulthard forlangt af McLaren teamet, at han får de samme betingelser for at vinde mesterskabet, som McLaren teamets førstekører Mika Hakkinen.

David er citeret for at sige: "Det eneste jeg forlanger er, at få den samme chance for at vinde titlen, og jeg mener selv at det kan lade sig gøre. Jeg har vundet over både Mika og Michael i regulære kampe. Det jeg mangler er ensartethed fra teamet, og det skal de nu til at levere. Dette er ikke en kritik - det er de barske realiteter. Som kører husker man måske ikke de 9 gange hvor tingene falder ud til ens fordel, men man husker i hver til fald den ene gang, hvor man syntes at man er blevet dårligt behandlet."

David Coulthard mener dog at, McLaren er det team hvor man giver begge kørere en chance, og ikke som i andre teams, hvor man decideret har en 1. og en 2. kører. Det han kræver er de samme forhold/samarbejde til de forskellige teknikere i teamet.
David Coulthard kommer med et eksempel " I sidste uge da vi testede, arbejde Adrian udelukkende på Mikas racer, men jeg har aldrig haft en hel test, hvor jeg har haft Adrian 100 % til min rådighed. Jeg syntes at Ron skulle tage og dele "sol og vind" lige mellem os kørere"

BKP  


Hop til top
Lidt om Ferraris test i denne uge

Ferrari tester igen 2 steder

Efter at have deltaget i en test på Barcelona banen, tog Luca Badoer tilbage til Italien for at teste videre på Fiorano banen, hvor han skulle i gang med at videreudvikle den nye racer. Rubens Barrichello overtog det videre arbejde på Barcelona banen.

Luca Badoer brugte dog ikke hele dagen på at teste. Kl 11:45 kørte han 8 demonstrations omgange, for folk som var på besøg fra Fiat Auto.

Først kl 12:45 begyndte dagens test. Man skulle igen arbejde men den nye racers elektronik, og nye aerodynamiske dele. Dagen sluttede kl 17:15. Da havde Luca Badoer kørt i alt 49 omgange, og dagens hurtigste tid var 1:00.679.

Testen vil fortsætte igen i morgen.

Ferrari - Barcelona test.

Onsdag var den sidste dag for Ferrari teamet til at teste på Catalunya banen. Rubens Barrichello var dagens 3. hurtigste mand, lige foran David Coulthard. Rubens Barrichello brugte dagen på at teste de nye Bridgestone dæk.

Efter en prøveomgang tidligere på dagen, begyndte Rubens Barrichello og de andre kørere at teste kl 10:30. Man var nødt til at udsætte starten på testen, da der var meget tæt tåge om morgenen. Ferrari teamet sluttede årets sidste test kl 16:40.

Dagens store samtaleemne var Jarno Trullis tid. Han var næste 1,5 sekund hurtigere end Michael Schumachers pole position fra i sommer, og hele 7 af de 9 kørere var hurtigere end den tid Michael Schumacher satte ved det Spanske Grand Prix.

Det kunne godt se ud som om at den store dækkrig er brudt ud i lys lue, og at racerne igen vil køre endnu hurtigere, trods FIAs forsøg på at sænke hastighederne i sporten.

BKP  


Hop til top
Ombygning på Suzuka

Det er blevet tid for flere baner at gøre sig klar til den kommende sæson. En af de baner som bliver bygget lidt om, er den japanske Suzuka-bane.

Der vil blive udført ændringer på banen som skal højne sikkerheden for kørerne. Ændringerne er så omfattende, at alle ændringer ikke ventes at blive klar til løbet sidst i 2001. Blandt andet bliver der mere plads til afkørsler omkring S-svingene, og især bliver det vigtigt at få forbedret forholdene omkring 'Dunlop'-svinget. Det er et ekstremt hurtigt sving, hvor betonmuren står direkte ud til banen. Derudover bliver der gjort mere plads omkring 'Degner Curve' som er svinget lige umiddelbart før deres køres under 'broen' på Suzuka.


Der bliver ændret i afkørselsmuligheder på Suzuka

Arbejdet omkring svingene ventes at være færdigt allerede til foråret, men derefter kaster de sig over at forbedre forholdene omkring pitten og de faciliteter der hører til. I 2002 bliver det så tilskuerne der får lidt for pengene - her bliver der gjort mere for at give bedre oversigt over banen, og der kommer flere sæder.

BB  


Hop til top
Arrows lancerer ny to-sædet

Arrows er et af de to teams der har en 2-sædet Formel 1-racer til rådighed. Teamet præsenterer nu en ny model - AX2 hedder den.

Den vil blive præsenteret for pressen og omverden den 11. januar 2001 under Autosports show i England. "AX3'eren er blevet designet for at give en mere sand oplevelse end før, om hvad en Formel 1-kører ser og føler i cockpittet," forklarer Tom Walkinshaw. Han vil gerne levere en racer der kan give de personer der får lov til at få en plads til at føle hvad Formel 1 virkelig står for. "Der er blevet skrevet meget om acceleration, g-kræfter, bremsemulighederne i disse racere, men nu har vi udvidet muligheden til at give folk en fornemmelse af hvad det virkelig er," forklarer teamchefen.

BB  


Hop til top
Hynes håber på testsæde

Marc Hynes testede sammen med BAR i Barcelona, i teamets nystartede projekt med at finde og udvikle talenter.

Den tidligere britiske Formel 3-mester kørte imod et af de nye hotte navne - japaneren Takuma Sato. At dømme ud fra de bedste tider der blev sat af de to kørere bør det være Sato der får pladsen, men Hynes tror stadig på chancen.

"Det er et skridt frem i forhold til alt andet som jeg har udført, og jeg ville meget gerne have en rolle i Formel 1. Man skal lære hurtigt, men det er nødvendigt hvis man skal have succes," siger Hynes, der må vente et par uger inden BAR har voteret over testen.

BB  


Hop til top
Testplaner for Benetton

Benetton vil være til stede på Jerez-banen fra den 8. til 10. januar 2001. Det bliver deres første testsession i det nye år, hvor de fortsat tester den nye motor. Det nye chassis ventes først klar mod slutningen af januar.
BB  


Hop til top
Nej - Ferrari skifter ikke!

Kort efter at rygtet om et muligt Ferrari-skifte til Michelin fra 2002, benægtede teamet at der foreligger aftaler eller forhandlinger.

"Ferrari benægter at de har nået nogen som helst aftale med et velkendt fransk dækmærke om at levere dæk til 2002 og derefter," siges der i en meddelelse fra Ferrari.

Teamet tager derfor skarp afstand fra det rygte som Gazzetta dello Sport er kommet med. "Historien er ikke baseret på nogle fakta, og det vil ikke få nogen indflydelse på vores fremragende tekniske og sportslige samarbejde med Bridgestone," siges der videre.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk