Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.12.2001
 Travlhed for alle teams
 Forlader Villeneuve mon BAR?
 
25.12.2001
 Montoya vil gøre det bedre i år
 

Hop til top26.12.2001

Travlhed for alle teams

Alle teams er godt i gang med deres forberedelser til næste sæson. Efter nytår - nærmere bestemt nytårsdag - er der kun 58 dage til det igen går løs.

Tæller man fra nytårsdag, er der faktisk kun 58 dage til det næste Grand Prix. Det betyder at der er travlhed over hele linjen. De 58 dage er kalenderdage, og det er ensbetydende med 58 arbejdsdage i den periode. Alt skal gerne være klappet og klart. Og helst lidt før.

Mange ting skal være klar. Alle dele til bilerne, reservedele og alt muligt andet skal være klar. Ikke bare i sidste øjeblik, men helst nogle dage før. Årets første Grand Prix køres i Australien og tonsvis af gods skal flyttes fra Europa til Australien. Det der tager længst tid at flytte er vel nok brændstoffet. Der er forbud mod at flyve benzinen så mon ikke det skal sejles. Det tager lang tid at sejle til den modsatte side af jorden, så det skal af sted lang tid før alt andet.

Men det er ikke det eneste. I løbet af de to måneder inden det australske Grand Prix, skal der testes. Efter at det nye reglement er trådt i kraft, har de respektive teams kun kort tid at teste de nye biler og de nye stumper i. Desuden skal der også snakkes med sponsorer, investorer, medier osv. Mange ting er selvfølgelig forberedt på forhånd, men det virkelig hårde arbejde starter dag 2 i det nye år.

PDL  


Hop til top
Forlader Villeneuve mon BAR?

Det faldt ikke i god jord hos Jacques Villeneuve, at hans gode ven og manager, Craig Pollock forlod BAR. Nu er spørgsmålet om JV selv er på vej væk.

Jacques Villeneuve udtrykte ikke ligefrem begejstring da han hørte at hans gode ven og manager havde valgt at stoppe hos BAR. JV selv har heller ikke selv været alt for begejstret for BAR de sidste par sæsoner. Allerede sidste år var det tæt på at han var stoppet hos BAR. Benetton - som nu hedder Renault - var ved at blive den nye arbejdsgiver. Der kører i øjeblikket adskillige rygter om at JV netop snakker meget med Flavio Briatore om et sæde hos Renault i den kommende sæson. JV har et år tilbage af sin kontrakt hos BAR, men hvis han skifter team, skulle Jenson Button i så fald indgå i en byttehandel. Om ankomsten af den nye teamchef David Richards måske får JV på andre tanker, kan der kun gisnes om. Andre rygter taler om at JV måske vil tage et slags sabbatår, hvor han "kun" fungerer som testkører. Men det alle taler om lige nu er, at et skifte til Renault står stærkest.

Med i de mange betragtninger og spekulationer hører også, at flere teams pga. terrorristaktionen d. 11 september har færre økonomiske midler til rådighed fra bl.a. sponsorer mv. BAR har flere gange opbrugt deres budget - og mere til endda, så det vil måske også være en økonomisk lettelse hvis JV ikke står på lønningslisten mere. Han er trods alt en af de højere betalte kørere i feltet. Lad os se hvad JV selv og Flavio Briatore får strikket sammen. BAR mister måske en profil og måske nogle sponsorpenge, men får til gengæld en talentfuld kører, som ikke er så omkostningstung. Jenson Button er i øjeblikket udlånt fra Williams til Renault, og måske kan han overflyttes til BAR uden de store problemer. Intet er afgjort, men JV har flere gange udtrykt sin utilfredshed med manglende indsats og resultater hos BAR. Måske en luftforandring vil være vejen frem for ham - og BAR.

PDL  


 

Hop til top25.12.2001

Montoya vil gøre det bedre i år

Juan Pablo Montoya som kører for Williams, skal nu i gang ned sin anden sæson som fuldtids Formel-1 kører. I sin første sæson elskede Juan Pablo Montoya at være den hurtigste mand på banen, og det var lige meget om det drejede sig om at teste, om at kvalificere sig til løbet eller om det var i selve løbet. Juan Pablo Montoya har nu indset at det måske ikke er lige smart at skulle være den hurtigste, og vil nu prøve at koncentrere sig mere om racerens set-up end at være hurtigste mand på banen, især når der skal testes.

Før selve sæsonen går igang bliver der brugt meget tid på at teste den nye racer. Man tester hvordan den opfører sig når den er sat op til et løb og når tankene næsten er tomme. Juan Pablo Montoya vil i år teste alle slags set-up, for bedre at kunne forstå raceren, og for på denne måde at kunne true Michael Schumacher i årets kamp om mesterskabet for kørere.

Ved BMW Motorsports julefest i Going, Østrig sagde Juan Pablo Montoya: “Set i bagklogskabens klare lys, ville jeg have gjort mange ting anderledes sidste år, hvis jeg vidste hvad jeg ved i dag. Før i tiden ville jeg altid være den hurtigste, også selv om det kun var en test. Jeg har fundet ud af at jeg ikke behøver at være den hurtigste mand på banen hele tiden, for hvis man kun satser på det, så overser man nogle andre og vigtigere ting omkring racerens set-up. I år vil jeg være mere fokuseret på mine tests og glemme alt om mine omgangstider, og jeg vil prøve alting af på den nye racer, så jeg ved hvad jeg skal gøre når sæsonen begynder, og der evt. opstår et problem omkring racerens og dens set-up.”

BKP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk