Op til 2005 sæsonen blev det besluttet at der kun måtte testes 30 dage i løbet af året, en aftale som alle teams minus Ferrari skrev under på.
Nu foreslår Theissen at disse 30 dage bliver yderligere reduceret, ned til mellem 15 og 20 dage.
"Det vil give mening at reducere testkørslerne" - udtaler dr. Mario Theissen - "hvis alle gik med til det, kunne vi bruge flere penge på det det hele drejer sig om - løbene, det store show - og vi kunne køre endnu flere løb på sæson."
Theissen er citeret for at gå ind for en løbskalender på op til 20 løb, hvis bare testdagene bliver begrænset.
Den 28 årige Karthikeyan havde eller et par stærke kort på hånden, for udover sine færdigheder, så var der både god økonomisk opbakning bag ham, samt ikke mindst en varm anbefaling til Williams teamet om at vælge ham fra selveste Bernie Ecclestone.
Specielt det sidste ville nok have fået de fleste til at få kontrakten i hus, da det er almindelig kendt at Ecclestone kan blive l'idt besværlig at have med at gøre' når ikke han får sin vilje.
Ikke destomindre så valgte teamched og -ejer Sir Frank Williams lige at se tiden an et stykke tid endnu.
Dette kan betyde at Williams teamet ikke er helt tilfredse med enten Karthikeyan selv, eller hele pakken bag ham.
Det giver fornyet håb for danske Nicolas Kiesa der også bejler om pladsen som test- og fredagskører for Williams F1 teamet.
Ifølge de sidste rygter fra Williams F1 teamet, så kan det godt trække ud til sidst i januar måned, før der træffes en beslutning om hvem der ska være teamets tredje kører.
Honda teamet har valgt at præsentere deres 2006 racer - RA106 modellen - på Circuit de Catalunya uden for Barcelona i Spanien, og det sker den 25. januar.
Honda forventer kun at have en af deres nye RA106 klar til januar måneds første testkørsler, den skal køres af englænderen Jenson Button, mens brasilianeren Rubens Barrichello starter med at teste i en BAR006 racer.
Januar testene bliver iøvrigt Barrichellos første test for sit nye team, da hans kontrakt med Ferrari hidtil har forhindret ham i at teste for Honda teamet i 2005.