Toro Rosso teamet har til deres tidligere racere tildels lænet sig op af Red Bull's racere samt Adrian Newey's store viden, men i udviklingen af STR5 chassiset har teamet måtte stå på egne ben.
Det har blandt andet betydet at medarbejder staben er vokset enormt, da Toro Rosso teamet i 2006 overtig det lille italienske Minardi team havde de 80 ansatte, i dag arbejder der 257 mennesker under Scuderia Toro Rosso.
Giorgio Ascanelli oplyser at en af grundene til det store medarbejder tal er at man fornyligt har ansat yderligere 60 i udviklingsafdelingen, samt yderligere 25 i forbindelse med deres vindtunnel i Bicester (UK).
Udviklingen af Toro Rosso STR5 chassiset er som nævnt nu så langt fremme, at man har været i gang med de første crash tests, eller som Giorgio Ascanelli humoristisk udtaler det:
"Vi overholder tidsplanen, og vi har allerede smadret for 2 millioner €uro!"
Hvordan er virkeligheden for især US F1 og Campos - to af de nye teams i Formel 1 i 2010? Kommer de til start ved sæsonpremieren?
Det antyder FOM præsident Bernie Ecclestone at de ikke gør. Han begrunder det med at man i lang tid ikke rigtigt har hørt fra de især disse to teams. Dog er det sikkert at US F1 har betalt "indgangsbilletten" for at kunne deltage. Teamet har endnu ikke annonceret hvilke kørere der skal køre for teamet, ligesom det kun er antydet at det bliver Cosworth der leverer motorerne til teamet.
Lidt længere fremme er Campos angiveligt. De har bestilt deres biler hos Dallara, og har forløbigt hyret Bruno Senna som kører. Bilerne har bestået de første to crashtests som er nødvendige for at få lov til at stille op. Men derudover er der kommet yderligere udmeldinger fra de to teams. Bernie Ecclestone mener at der er grund til at tro at de ikke er med ved sæsonens første Grand Prix og måske endda flere.