Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.12.1999
 Får Arrows ny ejer?
 Store forventninger hos Jaguar
 
27.12.1999
 Schumacher skiftede stil
 

Hop til top28.12.1999

Får Arrows ny ejer?

Ifølge The Sunday Telegraph skulle den tidligere Honda direktør, Rupert Manwaring, have budt ca. 25 millioner engelske pund for at få en aktiemajoritet på 51% i Arrows teamet. Går handlen igennem vil det betyde, at Tom Walkinshaw vil forlade teamet og overgå som aktionær med sine 25% af teamet, og det er et spørgsmål om ikke Walkinshaw også vil skille sig af med de resterende aktier indenfor en overskuelig fremtid.

Efter at prins Malik trak sig ud af Arrows teamet i oktober, kontaktede Walkinshaw HSBC med henblik på at finde en køber til hele teamet eller blot til Prins Malik's andel. Dette tiltag blev dog benægtet over for Formel-1.dk af en talskvinde fra teamet, men nu ser det altså alligevel ud til at havde båret frugt. Salget af Arrows teamet skulle i følge "The Sunday Telegraph" være foranlediget af Nicky Samengo-Turner, som er en nær bekendt af Bernie Ecclestone, og som også havde en finger med i spillet, da Bernie Ecclestone solgte ud af aktierne i FOA.

Rupert Manwaring har en lang fortid i Formel 1, og han har arbejdet for bl.a. John Surtees, Brabham, HAAS Lola, Team Lotus og Tyrrell, som han forlod ved udgangen af 1998 sammen med nu afdøde Dr. Harvey Postletwaite, for sammen at starte Honda's meget lovende Formel 1 team. Men projektet blev desværre droppet, da den japanske bilgigant i elvte time besluttede sig for kun at ville levere Motorer til Formel 1.

Skal man se objektivt på dette mulige salg, som stadig ikke er bekræftet, må man sige, at det nok ikke var det værste, der kunne ske for Arrows teamet, som efter Tom Walkinshaw købte det i foråret 1996 er gået støt tilbage. Og teamet har levet en omtumlet tilværelse med forskellige investorer. Arrows teamets eneste højdepunkt under Tom Walkinshaw's ledelse kom i 1996, da Damon Hill længe så ud til at vinde det Ungarske Grand Prix, men en mekanisk defekt betød at Hill måtte slippe Jacques Villeneuve forbi på den sidste omgang og Damon Hill måtte tage til takke med en anden plads.

CS  


Hop til top
Store forventninger hos Jaguar

Efter de første tests for Stewart, snart Jaguar, tidligere på måneden, er den 34-årige irer Eddie Irvine optimist før næste sæson.

"Det er Johnny Herbert og jeg, der skal sørge for, at vi er i stand til at slå Schumacher og Barrichello. Fundamentet er i orden, og helvedes meget bedre end jeg havde forventet", siger Irvine og fortsætter: "Det ville være godt hvis vi kan slås med Ferrari og McLaren lige fra starten, jeg satser i al fald på at slå både Rubens Barrichello og David Coulthard".

Teambossen Jackie Stewart er også glad for at have fået sidste års nr. 2 i sit team. Til pressen har han sagt, at han forventer at forholdet til Irvine bliver mere broderligt, end det far/søn forhold han har haft til Barrichello.

"Irvine er ældre og mere erfaren end Barrichello", sagde den gamle verdensmester om sin nye kører. Hvorfor den 60-årige Stewart føler sig mere som en bror for den 34-årige Irvine end den 27-årige Barrichello fortæller historien dog ikke noget om.

Tilgengæld lovpriser den gamle Stewart Irvines talenter som testkører. "Det feedback han er kommet med i løbet af den korte tid, han har siddet i bilen, viser, at han vil blive særdeles værdifuld for teamet".

Stewart-teamet nåede kun at få to sæsoner i formel 1, inden det blev overtaget af Ford, der så har dikteret navneskiftet for næste sæson. De to år som selvstændig viste endnu engang hvor svært det er for et nyt team, at komme ind i formel 1. På trods af to gode kørere og stor støtte fra motorleverandøren, var resultaterne de første to sæsoner i bedste fald middelmådige, hvis man ser bort fra Barrichellos andenplads i Monaco i 1997. Teamet kunne ikke levere to konkurrencedygtige biler, og til sidst blev Jan Magnussen ofret på forandringens alter, og det på trods af Jackie Stewarts udtalelser om at Magnussen var den næste Senna. Først i 1999 blev Stewart konkurrencedygtig. Barrichello kørte flere gode løb, men da heldet for alvor var med teamet, var det Herbert der sikrede teamet den første sejr. Men alt sammen for sent. Ford havde bestemt sig for reintroducerer det legendariske Jaguar, der tidligere har høstet stor succes i motorsport. Specielt i halvtresserne på Le Mans, og senere igen i firserne i sportsvognsmesterskabet.

Stewart er langt fra den første tidligere kører der har forsøgt sig som teamejer i formel 1. Gamle Enzo Ferrari havde for eksempel også en fortid som racerkører, inden han startede sit Scuderia Ferrari i fyrrerne. Bruce McLaren, Alain Prost, Jack Brabham og John Surtees er andre eksempler på store kørere der har forsøgt sig med eget team. Bedst er det gået for Brabham der nåede at vinde et VM i sin egen bil, inden han i slutningen af 1970 solgte teamet og gik på pension.

Martin Thomsen

AN  


 

Hop til top27.12.1999

Schumacher skiftede stil

Flere emner kom op og vende ved det interview der bragte to af 1990'ernes største rivaler sammen. Efter at være gået på pension fra Formel 1 har Damon Hill forsøger briten sig nu som "special interviewer" for bladet F1 Racing, og det første interview er kommet i hus - med den gamle rival, Michael Schumacher.

Tyskeren beretter, også med et strejf af nostalgi, om hvordan karrieren og Formel 1 har ændret sig. I interviewet kommer det frem at Michael Schumacher ikke altid har været stillet bedre end sine holdkammerater. "I det store og hele har Eddie og jeg haft ens racere," siger Schumacher men peger på at teamet i nogle tilfælde ikke kunne servicere begge racere med de seneste specifikationer - blandt andet fordi de heller ikke var gennemtestet. Det samme var også gældende hos Benetton, og hans holdkammerat i 1995 får også lidt røg med på vejen. "Herbert beklagede sig i 95 om at han blev forkert behandlet af Benetton. Det var helt forkert - han havde de samme muligheder, men han brugte dem ikke," siger Schumacher om 1995 hvor han for andet år vandt VM-titlen og slog Herbert totalt til vægs.

Interviewet drejede også ind omkring tyskerens kørestil - er det den som gør forskellen på ham og de andre ville Hill vide. "Jeg tror mere at det er metode end det er en stil," siger Schumi og mener at det hele blot drejer sig om at optimere mulighederne i samarbejde med teamet - på den måde får man succes. Kørestilen er da også blevet forandret gennem årene. Mens han var hos Benetton var det altid billedet af en kæmpende Schumacher, hvor armene fløj rundt i cockpittet - nu tager han det lidt mere med ro. Men det er ikke så meget et selvvalgt stilskifte - det er racerne der gjorde forskellen. Benetton-racerne i 1994 og 1995 var svære. "Hvis du havde kørt den racer, Damon så ville du have vidst hvorfor mine arme fløj rundt. På et bestemt punkt var den meget nervøs, men den var også utrolig hurtig," siger Schumacher og peger på at Ferrari'en er mere "afdæmpet". "Min kørestil er ændret, men det hænger sammen med materiellet," konkluderer Schumacher.

Nostalgien dukker op til overfladen da man tager tilbage til tiden før 1994 - de absolut højteknologiske år i Formel 1's historie. De aktive racere - med ABS-bremser, aktivt hjulophæng, tractionkontrol osv. var nemmere at køre. "De aktive raceren kunne man hurtigt sætte op. I dag skal man lave flere kompromisser ved set-up'et," siger Schumacher. Fremtidens racer må ifølge Schumacher gerne være uden de rillede dæk. "Jeg ser ingen grund til at vi ikke kan køre fire eller fem sekunder hurtigere pr. omgang. Vi kender jo alle til sikkerhed osv.," siger Schumacher og peger på at racerne i dag mangler så meget vejgreb at de nemt ryger af banen. De mange ændringer kan til sidst gøre at det bliver sværere at tilpasse sig - og så kan det være at karrieren kommer op til overvejelse, hvilket Hill gav ham ret i - briten nåede aldrig at tilpasse sig de rillede dæk.

Hvor de to kørere i 1994 og 1995 ikke kunne være i lokale sammen - blandt andet efter det belgiske grand prix i 1995 - er gemytterne blevet afdæmpet. "Det var en fornøjelse," sagde Schumacher da interviewet blev afsluttet.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk