Dermed er den britiske Formel 3-mester så småt på vej til at komme ind i Formel 1. Han har testet for Benetton i sommeren, og her i december testede han for Arrows, hvor han er favorit til at få pladsen som testkører ved siden af året i Formel 3000.
Med F3000-kontrakten ser Pizzonia ud til at blive favorit til at tage titlen i serien der ligger lige under Formel 1. "Beslutningen om at køre Formel 3000, er den bedste jeg kan tage. Jeg vil være meget og vi få større kendskab til banerne. Formel 3000 ser ud til at være en god læreplads for mig, og jeg vil bruge det til at få en plads i Formel 1," siger Pizzonia.
Han kan også med sindsro sige at det er en god chance - han sidder i den måske bedste racer i serien, hvorfor han bør have gode chancer for at begå sig med fremme. Alonoso har tidligere været inde i varmen hos Benetton, men her har Flavio Briatore i stedet kastet sig over Fernando Alonso. Da Benetton testede brasilianeren mente de i første omgang at de havde fat i en speciel kører, men de følte alligevel at han manglede noget. Nu ser det ud til at Arrows sandsynligvis vil prøve ham - og mon ikke flere teams vil være villige til at tilbyde ham en plads, hvis han gør det godt i Formel 3000-mesterskabet?
Kristian har en kontrakt med DAMS der gælder for 2001-sæsonen, men der kan stadig ske ændringer. "Jeg kan endnu ikke sige noget 100% om hvordan januar kommer til at se ud," siger Kristian mens han slapper af i juleferien. "Det hele afhænger af om DAMS kommer til at få støtte fra Motorola, og der kommer først en afklaring på dette i starten af januar."
Netop sponsoraftalen med Motorola er vigtig for teamet. Uden den vil teamet ikke have penge nok til en ordentlig sæson i det internationale Formel 3000-mesterskab. "Hvis det ikke går, så vil jeg ikke blive der. Der er ikke noget ved at blive i et team hvor der ikke er nogle penge at køre for," forklarer danskeren.
Alternativerne til DAMS i F3000 er især Indy Light-serien i USA. Det kan blive et fornuftigt alternativ. "Jeg skal ud og vinde! Det er derfor meget vigtigt for mig at jeg får en racer som jeg kan vinde løb i," forklarer Kristian der taler med et par team i IndyLight om en sæson på den anden side af Atlanten. Her taler han med PacWests juniorteam om en sæson.
"Jeg har besluttet mig for, at nu skal det være, og nu satser jeg på det helt store," siger fynboen, der havde Jens Andersen og Kent Bo Lauridsen som chauffører på sin ene bil i sidste halvdel af sæsonen.
"Jens Andersen tager en sæson mere, og så arbejder jeg på at få en aftale på plads med endnu en kører, og det falder forhåbentlig på plads i næste uge. Jeg har på nuværende tidspunkt 75 % af sponsorbudgettet på plads, og i sidste uge indgik jeg en aftale med CK Chokolade om, at deres varemærke Tyrkisk Peber bliver én af hovedsponsorerne. Ligesom McDonald's sponsorat af Nissan-teamet så viser denne aftale med Tyrkisk Peber, at DTC er et så godt produkt, at det kan sælges til andre firmer end lige bil- og oliebranchen."
Aftalen med Jens Andersen er en fortsættelse af det lange samarbejde, som de to har haft siden midten af halvfemserne, hvor de var makkerpar i den hedengangne NOSSCAR-klasse.
"Jeg glæder mig til at fortsætte samarbejdet med Jens Andersen, som jeg altid har haft et kanongodt teamwork med. De fynboer, som findes her på Otterup-egnen, er næsten de samme typer, som de nordjyder, der kommer fra Jens Andersens hjemegn," spøger Kent Bo Steffensen. "Kent Bo har erkendt, at han er meget bedre til alle de andre ting i race end at køre. Jeg har til gengæld ikke længere tid til selv at stå for alt dette og finde de rette folk, så det passer godt sammen," tilføjer Jens Andersen.
"Men jeg har fortsat min gamle mekaniker Jørgen Vestergaard med som min højre hånd, og han bliver guld værd i DTC, der er en utrolig tæt klasse, hvor tidtagningen er vigtig. Jørgen har virkelig erfaringen med at få timet indsatsen i tidtagningen, og den strategi er han supergod til at lægge. Han går stille med dørene, men han slår pludselig til."
Forberedelserne til den kommende sæson er i fuld gang. De to Volvoer bliver udstyret med nye motorer og gearkasser, ligesom der også skal bygges både en reservemotor og -gearkasse, hvis uheldet skulle være ude i løbet af året. Men som noget nyt har Kent Bo Steffensen valgt at ændre bilerne på et vigtigt område.
"Vi har indtil nu brugt Proflex-undervogne, men vi har hele tiden været 4-5 tiendedele langsommere end Jørgen Poulsens Volvo. Da undervognen er den eneste ting, som er forskellig på de to vogne, har vi nu taget konsekvensen og skifter til to nye Öhlins undervogne, og nu satser vi på, at det kan lukket hullet," forklarer Kent Bo Steffensen.
Steffensen og Poulsen har i øvrigt hidtil arbejdet sammen under teamnavnet S40 Racing, men med sin større satsning er Kent Bo Steffensen ved at "vokse" ud af samarbejdet, og han forventer, at han i 2001 vil indsætte sine to Volvo S40er under teamnavnet Team Autoforum Motorsport. Derimod vil Jørgen Poulsens Volvo S40, der skal køres af sønnen Per, efter alt at dømme fortsætte under S40 Racing-navnet, som tilhører Volvo Danmark.
Kent Bo Steffensens større satsning bliver også synlig i depotet, hvor han som den seneste teamejer har anskaffet en stor 40 fods sættevogn, der ikke blot skal fungere som rullende værksted. Et dobbelttelt gør det også muligt for ham at underholde de mange VIP-gæster, som teamets sponsorer vil invitere med til løbene.