Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.12.2001
 Theissen meget tilfreds med BMW
 Jordan gør sig klar til kamp
 Skal Prodrive overtage BAR?
 Russisk GP i fare
 
27.12.2001
 Salo fortryder at han gav plads for Eddie
 Stadig ledige sæder i Formel 1
 Hockenheim klar til ombygning
 

Hop til top28.12.2001

Theissen meget tilfreds med BMW

Fra starten af 2001 sæsonen var det klart for alle, at der ikke i år kun var 2 teams om at kæmpe om titlen, nemlig Ferrari og McLaren. I de sidste 4-5 år har kampen været hård mellem de 2 teams, men nu var alle klar over at et andet stort team, nemlig BMW WilliamsF1 teamet var klar til at byde de 2 store teams op til dans. Grunden til at BMW WilliamsF1 teamet var klar til at tage kampen op med Ferrari og McLaren, er at de har feltets stærkeste motor, men den er bare ikke den mest pålidelige.

Både Ferraris teamchef Jean Todt og McLarens teamchef Ron Dennis var efter et par løb, klar over at de ville får hård kamp om sejrene fra BMW WilliamsF1 teamet. Og BMWs tekniske direktør Mario Theissen indrømmer da også at han var meget overrasket over hvor stærk deres motor var i forhold til konkurrenternes, men han var godt klar over at den ikke var helt så stabil som deres var. Selv om der var nogle problemer med motoren, så mener Mario Theissen dog stadig at man kan være godt tilfreds med det arbejde BMW har lavet, da man kun har brugt 2 år på at udvikle sådan en stærk og god motor.

Mario Theissen siger: "Det har været 2 udbytterige år for teamet. At bygge et helt nyt team op fra bunden, med folk som ikke tidligere har haft den store tilknytning til Formel-1 har været hårdt. Man ved ikke helt hvor hårdt det er før man har prøvet det. Men på 2 år har vi ikke kun overholdt vores planer, vi er nået meget længere end vi troede, og det kan vi takke BMW for langt hen af vejen."

BKP  


Hop til top
Jordan gør sig klar til kamp

Mens BAR arbejder på det nye chassis som bliver stivere og hurtigere end sidste års chassis, så har der været meget snak om kappestriden mellem BAR og Jordan. Men snakken ser nu ud til at være stoppet, da Honda har udtalt at man vil levere motorer til begge teams i de næste par år, og at det skal være et af de 2 teams som skal bringe Honda tilbage til toppen i Formel-1.

Eddie Jordan udtalte for et par uger siden da BAR raceren blev præsenteret: ”Der har været sagt meget om rivaliseringen mellem Jordan og BAR, og det HAR været en udfordring, og jeg er sikker på at begge parter har nydt den, men det har samtidigt været en god motivationsfaktor for os alle. Jeg er ret sikker på at Jordan snart vil vinde det første Formel 1 løb med Honda motor"

Jordan sluttede på en 5. plads i konstruktørernes mesterskab i 2001, men de var ikke en eneste gang på podiet. Nu venter man spændt på om Giancarlo Fisichella og uerfarne japanske kører Takuma Sato kan løfte teamet op på et niveau hvor man kan forvente at de med jævne mellemrum er at finde på podiet.

BKP  


Hop til top
Skal Prodrive overtage BAR?

Efter at BAR teamet ved deres præsentation af den nye racer, også præsenterede en ny teamchef, så har rygterne svirret omkring teamet.

Dagen inden præsentationen forlod teamets hidtige teamchef og medstifter, Craig Pollock, BAR teamet for at søge nye udfordringer.

Og ved præsentationen, blev det så offentliggjort at han skulle efterfølges af David Richards, der fortsat også står bag firmaet/teamet Prodrive, der stammer fra rallysporten hvor de har stor succes med Subaru racere.

De rygter der verserer i øjeblikket går ud på at når tobaks forbudet rigtig slår igennem, og det sker senest i 2006, så overtager Prodrive den andel af BAR teamet som British American Tobaco (BAT) ejer.
Om teamet så skal bære Prodrive navnet, eller om det bliver med en anden storsponsor bag sig at Prodrive går ind i teamet, vides endnu ikke.

AN  


Hop til top
Russisk GP i fare

Allerede inden der ligger faste planer for et evt. kommende Russiske Grand Prix løb, så er arrangementet løbet ind i de første problemer med Bernie Ecclestone.

Russerne har allerede påbegyndt byggeriet af Grand Prix banen på øen Nagatino ved Moskva, og de er sikre på at de er i stand til at afholde Grand Prix løb allerede om fire til fem år, og med lidt held måske allerede i 2003.

Problemet er at for at Bernie Ecclestone vil give grønt lys for et Russisk Grand Prix, så skal arrangørene af løbet allerede nu indbetale deres "løbsgebyr" til ham, og på grund af den svage økonomi i Rusland i øjeblikket så er det ikke sket, og nu truer Ecclestone med at der er forsent for dem.

AN  


 

Hop til top27.12.2001

Salo fortryder at han gav plads for Eddie

Mika Salo sagde for nylig ved introduceringen af den nye Toyota Formel-1 racer, at han higer efter at vinde et Formel-1 løb, og sagde videre: "Jeg har aldrig været i tvivl om at jeg ville komme tilbage i et fast Formel-1 sæde. Jeg tog imod Toyotas tilbud om en kontrakt, fordi jeg kunne se at teamet har en masse muligheder. Vi forventer ikke at vinde fra dag 1, men vi skal nok komme helt derop hvor det er rigtigt sjov at være, nemlig øverst på skamlen. Jeg vil gøre hvad det kræves af mig for at komme til at stå øverst på skamlen., og når det er opfyldt vil jeg gøre endnu mere for at bliver der."

Mika Salo her tidligere været meget tæt på at vinde et Formel-1 løb. Det var det han var stand-in for Michael Schumacher, da han brækkede benet i 1999. I det Tyske Grand Prix førte Mika, men måtte give plads for Eddie Irvine, da Eddie var manden der skulle vinde kørernes mesterskab for Ferrari, nu da Michael var ude af spillet, men vi ved jo alle i dag at det kun blev til en 2. plads i mesterskabet.

Til det siger Mika Salo: "Jeg fortryder den dag i dag at jeg lod Eddie komme forbi, mest fordi det ikke havde nogen betydning for udfaldet i kampen om titlen. Men jeg var ansat til at hjælpe Eddie, og derfor lod jeg ham køre fordi, da jeg fik besked om det. Jeg havde helt sikkert vundet løbet, hvis jeg ikke skulle have holdt tilbage for Eddie. Så nu må jeg tage min første Grand Prix sejr sammen med Toyota."

BKP  


Hop til top
Stadig ledige sæder i Formel 1

Om godt 2 mdr. fra nu starter den nye sæson med åbningsløbet i Albert Park i Melbourne, Australien. Men endnu mangler der nogle kørere.

I starten af marts køres det første Grand Prix i 2002. Alle teams arbejder på højtryk på at blive klar. Enkelte teams mangler dog stadigt at få anbragt en kører eller to i deres biler. Prost, hvis situation endnu ikke er afklaret rent økonomisk, har for så vidt 2 ledige sæder. På spring til det ene sæde står Tomas Enge, den unge tjekke der fik chancen i stedet for Luciano Burti, som kørte alvorligt galt på Spa i Belgien. Burti er kommet sig over ulykken og er sikret en plads som testkører hos Ferrari. Det andet sæde hos Prost som Frentzen havde, er sandsynligvis ledigt, efter at det er blevet kendt at Frentzen og Arrows forhandler alvorligt om en kontrakt.

Hos Arrows ser det ud til at Enrique Bernoldi beholder sit sæde, om Frentzen får det andet er som tidligere nævnt ikke på plads, men meget tyder på det. Tilovers bliver Jos Verstappen, som sikkert ikke vil nøjes med at være testkører.

Hos Minardi er der et ledigt sæde, da den unge malaysiske kører, Alex Yoong via sit malaysiske sponsorat får det andet sæde. Måske Jos Verstappen kan købe sig til et sæde der. Kørernes kabale er så småt ved at gå op. Kun Prost hersker der endnu stor usikkerhed om.

PDL  


Hop til top
Hockenheim klar til ombygning

Den 2 januar sker der noget i Tyskland. Netop på denne dag starter ombygningen af Hockenheim Ring. Bl.a. bliver banen væsentligt kortere.

Den 2 januar starter ombygningen af Hockenheim. Efter en del kritik sker der nu endelig noget med banen. Bl.a. kortes den ned fra de nuværende 6,8 km til 4,5 km. Det betyder bl.a. at den store tur ud i skoven forsvinder. Det var netop et at kritikpunkterne på banen. Ikke at man skulle på skovtur, men mere det at når det regner, så kan vandet ikke forsvinde da træerne, som står tæt på banen, faktisk holder på vandet så det ikke kan komme væk, heller ikke selvom der skulle være blæsevejr. Der vil også blive opført en ny tribune med plads til 6000 ekstra tilskuere. Det betyder at det samlede antal tribunepladser kom op i nærheden af de 120.000.

Først her fornyelig er de sidste byggetilladelser kommet i hus. En noget vanskelig proces, da der skal fældes 47 hektarer skov. Noget bliver plantet til igen, men flere miljøgrupper og forvaltninger har hidtil ikke godkendt projektet. Nu er det gået i orden og arbejdet kan begynde.

Hele projektet løber op i omegnen af 400 mill. kroner. Et "lokalt" tilskud fra amtet Baden-Württemberg yder et tilskud på ca. 120 mill. kroner. Ombygningen og forbedringerne skal stå færdigt til det tyske Grand Prix d. 28 juli. Fra banens ledelse siges der at når ombygningen er færdig, vil man råde over den mest moderne løbsstrækning i Europa.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk