Kvalifikationen har været debateret meget i de senere år. Kvalifikationen har også været udsat for en del ændringer, og nu sker det igen. Dog er det kun tiderne i formatet som ændres. Q3 har været meget udskældt idet man har brugt det meste af tiden til kun at brænde benzin af i forhold til den strategi der er valgt til selve løbet.
Starttidspunktet forbliver det samme, altså kl. 14,00 lokal tid. Men så kommer den første ændring. Q1 vil fremover køres fra kl. 14,00 til 14,20 altså en forlængelse på 5 minutter. Det sker af primært af en årsag. Det var meningen at feltet skulle udvides til 24 biler. Det sker dog sandsynligvis ikke i 2008, da Prodrive F1 har trukket sig. Her er det så meningen at de 7 langsomste biler ikke får lov til at forsætte. Dog har FIA ændret dette da Prodrive F1 trak sig. Nu bliver det som tidligere de 6 langsomste biler der ikke får lov til at forsætte. Idet øjeblik der kommer flere biler i feltet, går man automatisk tilbage til at fjerne de 7 langsomste biler.
Med start kl. 14,27 så forbliver Q2 uændret på de 15 minutters varighed. Igen fjernes de 7 langsomste biler - eller 6 biler hvis feltet "kun" består af 22 biler.
Kl. 14,50 åbnes der så for Q3 med de resterende 10 biler. Her er der så dømt decideret kvalifikationsrace. Der er ikke plads til den kedelige og langsommelige afbrænding af brændstof. Det er lige på og hårdt. Og tak for det. Q3 er dermed nede på at vare 10 minutter.
Efter hver kvalifikationsrunde bliver de satte tider på de tilbageværende biler slettet, således at man starter på en frisk. Akkurat som man har kendt det i 2007.
Red Bull RB4 vil blive præsenteret på Jerez banen den 16. januar. Måske både godt og skidt, for samme dag vil Ferrari teste med deres nye 2008 racere på samme bane. Det er dog et valg som de to teams har truffet individuelt af hinanden.
Red Bull teamet har endda lagt en video ud på YouTube som absolut intet viser andet en at der arbejdes dag og nat på at få den nye racer helt klargjort.