Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.12.1999
 Ferrari klar i januar
 
28.12.1999
 Får Arrows ny ejer?
 Store forventninger hos Jaguar
 

Hop til top29.12.1999

Ferrari klar i januar

Så er der dømt tid til leg hos Ferrari. Ferrari teamet vil være tilstede til det store pressemøde i Madonna di Campiglio fra den 11 til den 15 januar. Det er det årlige ""Vroom F.1 pressemøde". Det er der hvor kørerne møder den internationale presse. Michael Schumacher og Rubens Barrichello vil være tilstede sammen med teamchef Jean Todt. Det hele foregår på det meget luxuriøse skisport sted Madonna di Campiglio hvor der også vil være andre kører tilstede. Som en tilbagevendende begivenhed vil der blive kørt go-cart på is, og der skal prøves kræfter med snescooter. Det skal foregår fredag den 14 januar
BKP  


 

Hop til top28.12.1999

Får Arrows ny ejer?

Ifølge The Sunday Telegraph skulle den tidligere Honda direktør, Rupert Manwaring, have budt ca. 25 millioner engelske pund for at få en aktiemajoritet på 51% i Arrows teamet. Går handlen igennem vil det betyde, at Tom Walkinshaw vil forlade teamet og overgå som aktionær med sine 25% af teamet, og det er et spørgsmål om ikke Walkinshaw også vil skille sig af med de resterende aktier indenfor en overskuelig fremtid.

Efter at prins Malik trak sig ud af Arrows teamet i oktober, kontaktede Walkinshaw HSBC med henblik på at finde en køber til hele teamet eller blot til Prins Malik's andel. Dette tiltag blev dog benægtet over for Formel-1.dk af en talskvinde fra teamet, men nu ser det altså alligevel ud til at havde båret frugt. Salget af Arrows teamet skulle i følge "The Sunday Telegraph" være foranlediget af Nicky Samengo-Turner, som er en nær bekendt af Bernie Ecclestone, og som også havde en finger med i spillet, da Bernie Ecclestone solgte ud af aktierne i FOA.

Rupert Manwaring har en lang fortid i Formel 1, og han har arbejdet for bl.a. John Surtees, Brabham, HAAS Lola, Team Lotus og Tyrrell, som han forlod ved udgangen af 1998 sammen med nu afdøde Dr. Harvey Postletwaite, for sammen at starte Honda's meget lovende Formel 1 team. Men projektet blev desværre droppet, da den japanske bilgigant i elvte time besluttede sig for kun at ville levere Motorer til Formel 1.

Skal man se objektivt på dette mulige salg, som stadig ikke er bekræftet, må man sige, at det nok ikke var det værste, der kunne ske for Arrows teamet, som efter Tom Walkinshaw købte det i foråret 1996 er gået støt tilbage. Og teamet har levet en omtumlet tilværelse med forskellige investorer. Arrows teamets eneste højdepunkt under Tom Walkinshaw's ledelse kom i 1996, da Damon Hill længe så ud til at vinde det Ungarske Grand Prix, men en mekanisk defekt betød at Hill måtte slippe Jacques Villeneuve forbi på den sidste omgang og Damon Hill måtte tage til takke med en anden plads.

CS  


Hop til top
Store forventninger hos Jaguar

Efter de første tests for Stewart, snart Jaguar, tidligere på måneden, er den 34-årige irer Eddie Irvine optimist før næste sæson.

"Det er Johnny Herbert og jeg, der skal sørge for, at vi er i stand til at slå Schumacher og Barrichello. Fundamentet er i orden, og helvedes meget bedre end jeg havde forventet", siger Irvine og fortsætter: "Det ville være godt hvis vi kan slås med Ferrari og McLaren lige fra starten, jeg satser i al fald på at slå både Rubens Barrichello og David Coulthard".

Teambossen Jackie Stewart er også glad for at have fået sidste års nr. 2 i sit team. Til pressen har han sagt, at han forventer at forholdet til Irvine bliver mere broderligt, end det far/søn forhold han har haft til Barrichello.

"Irvine er ældre og mere erfaren end Barrichello", sagde den gamle verdensmester om sin nye kører. Hvorfor den 60-årige Stewart føler sig mere som en bror for den 34-årige Irvine end den 27-årige Barrichello fortæller historien dog ikke noget om.

Tilgengæld lovpriser den gamle Stewart Irvines talenter som testkører. "Det feedback han er kommet med i løbet af den korte tid, han har siddet i bilen, viser, at han vil blive særdeles værdifuld for teamet".

Stewart-teamet nåede kun at få to sæsoner i formel 1, inden det blev overtaget af Ford, der så har dikteret navneskiftet for næste sæson. De to år som selvstændig viste endnu engang hvor svært det er for et nyt team, at komme ind i formel 1. På trods af to gode kørere og stor støtte fra motorleverandøren, var resultaterne de første to sæsoner i bedste fald middelmådige, hvis man ser bort fra Barrichellos andenplads i Monaco i 1997. Teamet kunne ikke levere to konkurrencedygtige biler, og til sidst blev Jan Magnussen ofret på forandringens alter, og det på trods af Jackie Stewarts udtalelser om at Magnussen var den næste Senna. Først i 1999 blev Stewart konkurrencedygtig. Barrichello kørte flere gode løb, men da heldet for alvor var med teamet, var det Herbert der sikrede teamet den første sejr. Men alt sammen for sent. Ford havde bestemt sig for reintroducerer det legendariske Jaguar, der tidligere har høstet stor succes i motorsport. Specielt i halvtresserne på Le Mans, og senere igen i firserne i sportsvognsmesterskabet.

Stewart er langt fra den første tidligere kører der har forsøgt sig som teamejer i formel 1. Gamle Enzo Ferrari havde for eksempel også en fortid som racerkører, inden han startede sit Scuderia Ferrari i fyrrerne. Bruce McLaren, Alain Prost, Jack Brabham og John Surtees er andre eksempler på store kørere der har forsøgt sig med eget team. Bedst er det gået for Brabham der nåede at vinde et VM i sin egen bil, inden han i slutningen af 1970 solgte teamet og gik på pension.

Martin Thomsen

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk