Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.12.1997
 Træningstider fra Barcelona 3.12
 Endnu et år til Verstappen
 Sauber fortsætter med Goodyear i '98
 
2.12.1997
 BAT overtager Tyrrell
 McLaren skifter til Bridgestone
 Jackie Stewart afviser dårlig økonomi
 Årets første testkørsler
 

Hop til top3.12.1997

Træningstider fra Barcelona 3.12

Ialt 15 kørere fra 7 forskellige teams var på banen idag, og det gav følgende tider:
Barcelona test
Onsdag 3. dec. '97
Nr.NavnTeamTidModel
1 Giancarlo Fisichella Benetton 1:19,82 1997
2 David Coulthard McLaren 1:20,34 1997
3 Alexander Wurz Benetton 1:20,43 1997
4 Mika Hakkinen McLaren 1:20,74 1997
5 Noberto Fontana Sauber 1:22,84 1997
6 Pedro Paolo Diniz Arrows 1:23,92 1997
7 Jacques Villeneuve Williams 1:24,01 1997
8 Johnny Herbert Sauber 1:24,25 1997/98 spec
9 Heinz-H Frentzen Williams 1:24,60


Hop til top
Endnu et år til Verstappen

Ken Tyrrell annoncerede i dag at Jos Verstappen som ventet bliver Tyrrells førstekører i 1998. Nu hvor det står klart, at Tyrrell ophører som selvstændigt team ved udgangen af 1998 ønsker man så vidt muligt at slutte med maner. Med den målsætning regner Ken Tyrrell med at Jos Verstappen er den bedste løsning for holdet.
Tyrrell kan i 1998 helt koncentrere sig om at skabe så gode resultater som muligt uden at bekymre sig om 1999. BAT vil stå 100% for at konstruere 1999 bilen, så den netop annoncerede BAT lancering får med andre ord ikke den store indflydelse for Tyrrell i 1998.


Hop til top
Sauber fortsætter med Goodyear i '98

Sauber-Petronas afviser rygter om at teamet allerede i 1998 skifter til Bridgestone som dækleverandør. Holdet har valgt at opfylde sin kontrakt med Goodyear som dækleverandør i den kommende sæson.
 

Hop til top2.12.1997

BAT overtager Tyrrell

Ved en stort anlagt pressekonference i London, blev det i dag bekræftet, at British American Tobacco indtræder i Formel 1. British American Racing er et joint venture mellem Craig Pollock, bl.a. kendt som manager for Jacques Villeneuve, Reynard Racing Cars Ltd. og BAT.

I samme forbindelse blev det klart at British American Racing overtager Tyrrell. I 1998 får overtagelsen ikke den helt store betydning i det Tyrrell fortsætter som hidtil, dog med mere sponsorstøtte i ryggen. Indtil videre har Tyrrell tegnet kontrakt med japaneren Toranosuke Takagi for 1998. Hollænderen Jos Verstappen er fortsat favorit til det andet sæde hos Tyrrell, selvom BAT skulle være mere interesseret i fransmanden Jean-Christophe Buillion, der i år har været testkører hos Williams. Når BAT er interesseret i Buillion skyldes det, at British American Racing som motor forventes at vælge Mecachrome (tidl. Renault), en motor Buillion har stor erfaring med.

På spørgsmålet om, hvorvidt Jacques Villeneuve skulle være førstekører hos British American Racing, svarede Craig Pollock, at man ville tegne kontrakt med den bedste kører, der er fri på markedet i 1999 uanset om det så er Villeneuve eller Michael Schumacher!.


Hop til top
McLaren skifter til Bridgestone

McLaren annoncerede i dag, at man har indgået et partnerskab med Bridgestone. De to virksomheder vil umiddelbart indlede et omfattende test og udviklingsprogram som forberedelse til 1998 sæsonen. McLarens beslutning er en direkte følge af at Goodyear trækker sig ud af formel 1 ved udgangen af 1998.

Sauber-Petronas er også på vej til Bridgestone. I følge Italienske kilder er Sauber tæt på en aftale, som i givet skulle gælde allerede i 1998.


Hop til top
Jackie Stewart afviser dårlig økonomi

Det malaysiske turistbureau - storsponsor for Team Stewart i 1997 - siges at have opsagt en tilsvarende aftale for 1998 på godt 55 mio kr. Da også en anden af teamets store sponsorer Texaco skulle overveje det fortsatte samarebjde, har det ført til rygter om, at Stewart teamet har så store økonomiske problemer, at deres 1998-sæson er i fare. FIA, som deler bekymringen, har bedt Jackie Stewart redegøre for situationen.

Men teamchef Jackie Stewart afviser blankt sådan noget: "Vores team vil få væsentligt bedre økonomiske forhold i den ny sæson. Det er derfor uforståeligt for os, at FIA så upassende finder det nødvendigt, at bede os om en økonomisk redegørelse". Og det betyder selvfølgelig fortsat formel 1 kørsel for Jan Magnussen.


Hop til top
Årets første testkørsler

Så er der igen gang i Formel 1 sporten. Efter en tvungen pause som udløb den 1. december, så er det atter blevet tilladt at foretage testkørsler, og det er der mange teams der begyndte på idag.

Ferrari teamet var på Fiorano banen i Italien for at teste.
Det var Nicola Larini der stod for de første testkørsler forud for 1998 sæsonen. Han kørte i en Ferrari F 310B (chassis nr. 180).
Der var tale om test af diverse elektronik samt nogle nye komponenter til 1998 modellen.
Han kørte ialt 93 omgange på en fugtig Fiorano bane med en bedste tid på 1:02,458.

 

På Barcelona banen i Spanien var der meget stor aktivitet idag. Følgende teams var mødt op til den første træningsdag her:

  • Williams
  • Prost
  • Minardi
  • Sauber
  • Benetton
  • Arrows

Der var dog ingen af disse teams der havde deres 1998 modeller med, så dagens testkørsler blev afviklet dels i 1997 modeller samt i 1997 modeller ombygget til 1998 specfikationer.

Williams teamet mødte op med fire "testpiloter", men ingen af deres faste kørere.
Benetton teamet stillede med begge deres faste kørerer.
Arrows teamet havde begge deres kørere med, men kørte stadig med Yamaha motoren i deres racere.
Sauber teamet kom med med ombyggede C16 modeller og minus Alesi.
Prost Grand Prix kom med begge deres kørere, og de var næsten lige hurtige, kun 0,21 sek. skildte dem efter dagens kørsler.
Minardi teamet stillede med en opbygget 1997 model og to kørere.

 

Ialt 14 kørere fra 6 forskellige teams var på banen idag, og det gav følgende tider:
Barcelona test
Tirsdag 2. dec. '97
Nr.NavnTeamTidModel
1 Juan Pablo Montaya Williams 1:19,22 1997
2 Max Wilson Williams 1:20,40 1997
3 Giancarlo Fisichella Benetton 1:20,62 1997
4 Alexander Wurz Benetton 1:20,65 1997
5 Soheil Ayari Williams
 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk