Barcelona test Onsdag 3. dec. '97 | ||||
Nr. | Navn | Team | Tid | Model |
1 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:19,82 | 1997 |
2 | David Coulthard | McLaren | 1:20,34 | 1997 |
3 | Alexander Wurz | Benetton | 1:20,43 | 1997 |
4 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:20,74 | 1997 |
5 | Noberto Fontana | Sauber | 1:22,84 | 1997 |
6 | Pedro Paolo Diniz | Arrows | 1:23,92 | 1997 |
7 | Jacques Villeneuve | Williams | 1:24,01 | 1997 |
8 | Johnny Herbert | Sauber | 1:24,25 | 1997/98 spec |
9 | Heinz-H Frentzen | Williams | 1:24,60 | Ken Tyrrell annoncerede i dag at Jos Verstappen som ventet bliver Tyrrells førstekører i 1998. Nu hvor det står klart, at Tyrrell ophører som selvstændigt team ved udgangen af 1998 ønsker man så vidt muligt at slutte med maner. Med den målsætning regner Ken Tyrrell med at Jos Verstappen er den bedste løsning for holdet.Tyrrell kan i 1998 helt koncentrere sig om at skabe så gode resultater som muligt uden at bekymre sig om 1999. BAT vil stå 100% for at konstruere 1999 bilen, så den netop annoncerede BAT lancering får med andre ord ikke den store indflydelse for Tyrrell i 1998. Sauber-Petronas afviser rygter om at teamet allerede i 1998 skifter til Bridgestone som dækleverandør. Holdet har valgt at opfylde sin kontrakt med Goodyear som dækleverandør i den kommende sæson.2.12.1997 BAT overtager TyrrellVed en stort anlagt pressekonference i London, blev det i dag bekræftet, at British American Tobacco indtræder i Formel 1. British American Racing er et joint venture mellem Craig Pollock, bl.a. kendt som manager for Jacques Villeneuve, Reynard Racing Cars Ltd. og BAT.I samme forbindelse blev det klart at British American Racing overtager Tyrrell. I 1998 får overtagelsen ikke den helt store betydning i det Tyrrell fortsætter som hidtil, dog med mere sponsorstøtte i ryggen. Indtil videre har Tyrrell tegnet kontrakt med japaneren Toranosuke Takagi for 1998. Hollænderen Jos Verstappen er fortsat favorit til det andet sæde hos Tyrrell, selvom BAT skulle være mere interesseret i fransmanden Jean-Christophe Buillion, der i år har været testkører hos Williams. Når BAT er interesseret i Buillion skyldes det, at British American Racing som motor forventes at vælge Mecachrome (tidl. Renault), en motor Buillion har stor erfaring med. På spørgsmålet om, hvorvidt Jacques Villeneuve skulle være førstekører hos British American Racing, svarede Craig Pollock, at man ville tegne kontrakt med den bedste kører, der er fri på markedet i 1999 uanset om det så er Villeneuve eller Michael Schumacher!. McLaren annoncerede i dag, at man har indgået et partnerskab med Bridgestone. De to virksomheder vil umiddelbart indlede et omfattende test og udviklingsprogram som forberedelse til 1998 sæsonen. McLarens beslutning er en direkte følge af at Goodyear trækker sig ud af formel 1 ved udgangen af 1998.Sauber-Petronas er også på vej til Bridgestone. I følge Italienske kilder er Sauber tæt på en aftale, som i givet skulle gælde allerede i 1998. Det malaysiske turistbureau - storsponsor for Team Stewart i 1997 - siges at have opsagt en tilsvarende aftale for 1998 på godt 55 mio kr. Da også en anden af teamets store sponsorer Texaco skulle overveje det fortsatte samarebjde, har det ført til rygter om, at Stewart teamet har så store økonomiske problemer, at deres 1998-sæson er i fare. FIA, som deler bekymringen, har bedt Jackie Stewart redegøre for situationen.Men teamchef Jackie Stewart afviser blankt sådan noget: "Vores team vil få væsentligt bedre økonomiske forhold i den ny sæson. Det er derfor uforståeligt for os, at FIA så upassende finder det nødvendigt, at bede os om en økonomisk redegørelse". Og det betyder selvfølgelig fortsat formel 1 kørsel for Jan Magnussen. Så er der igen gang i Formel 1 sporten. Efter en tvungen pause som udløb den 1. december, så er det atter blevet tilladt at foretage testkørsler, og det er der mange teams der begyndte på idag.
Ferrari teamet var på Fiorano banen i Italien for at teste.
På Barcelona banen i Spanien var der meget stor aktivitet idag. Følgende teams var mødt op til den første træningsdag her:
Der var dog ingen af disse teams der havde deres 1998 modeller med, så dagens testkørsler blev afviklet dels i 1997 modeller samt i 1997 modeller ombygget til 1998 specfikationer.
Williams teamet mødte op med fire "testpiloter", men ingen af deres faste kørere.
Ialt 14 kørere fra 6 forskellige teams var på banen idag, og det gav følgende tider: |