Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.12.1999
 Mercedes holder tidsplan
 BAR checker F3 komet
 Pollock evaluerer
 Testpausen udvidet?
 Schumacher vs Barrichello
 McLaren: Panis bliver en topkører
 Ferrari præsentation
 Barrichello holder pressekonference
 
2.12.1999
 Anden testdag
 Ud og kører med Max Mosley
 Lidt fra "godteposen"
 

Hop til top3.12.1999

Mercedes holder tidsplan

Mercedes holder deres tidsplan ang. levering af deres nye motor til McLarens nye bil. Iflg. kilder tæt på Mercedes har den nye motor allerede været testet i vindtunelen og været gennem et helt GP løb i bænken. Mario Illien, teknisk direktør hos Mercedes siger " den nye motor er mindre, lettere, den har flere hestekrafter, større moment, og så er den mere økonomisk, så alt i alt er den nye motor bedre på alle områder end sidste års motor".
BKP  


Hop til top
BAR checker F3 komet

Den britiske F3 kører, Darren Manning som vandt det koreanske Grand Prix d. 28 november, bliver iøjeblikket fulgt meget tæt af British American Racing. Darren Manning indrømmer at det var som at få et ønske opfyldt at vinde det koreanske Grand Prix, specielt når vi ikke var klar over hvor konkurrencedygtig vores bil var. Darren Manning bejler til at blive British American Racing nye testkører i år 2000.
BKP  


Hop til top
Pollock evaluerer

Kontrasten mellem BAR's selvsikre udtalelser og den følgende pointløse sæson står i frisk erindring hos de fleste. Teamet kunne ikke skjule skuffelsen som året skred frem, men om Craig Pollock blev det sagt, sært aktuelt netop nu, at han 'kan få selv den dansk vejrudsigt til se positiv ud' - eller i hvert fald forsøgte på det. Men i interview fornyelig indrømmer han, at han nok ikke havde de fornødne erfaring til at lede et formel 1-team. En pæn del af skylden placeres også Supertech-motoren, som de tre teams, der benyttede den i 1999-sæsonen, aldrig har tøvet med at antyde.

Jock Clear, der fulgte med Villeneuve fra Williams, havde forberedt BAR på de problemer der var med Supertech-motoren, men man regnede ikke med at situationen ville forværres. "Vi ønskede pålidelighed hele vejen igennem," sagde Pollock. "Jeg forhandlede med Renault Sport (den oprindelige Supertec-leverandør) i begyndelsen, men fandt pludselig ud af at vi rent faktisk handlede med Flavio Briatore og Supertec. Det var OK i starten, men så snart Supertec forøgede kraften eller lavede forandringer for at lette motoren, blev der endnu mere vibration. Det var en ond cirkel." Selvom design-afdelingen gjorde alt hvad de kunne holde sammen på bilen og slukke ildebrandene, som Pollock udtrykker det, var det ikke kronet med megen succes. "De var trætte og udasede," siger han om de ansatte. "Jeg kunne ikke have forudset det: Jeg havde bare ikke erfaringen."

"Skudsikker" var det ord Pollock bruger om hans forventninger til '99-modellen. Han mente at Adrian Reynard og malcolm Oastler havde undervurderet opgaven. Derfor var den manglende fremgang et ekstra hårdt slag. Værre blev det da det stod klart at teamets forskellige ansatte og samarbejdspartnere ikke kunne finde ud af at spille sammen. "Vi troede vi havde fundet en god kombination, men vi svigtede os selv. Du er kun så god som dine folk. Vi har dem men at få dem til at samarbejde har taget længere tid end jeg troede." I år 2000 har endnu en samarbejdspartner sluttet sig til truppen: Honda leverer hestekræfterne til den BAR-racer der bliver testet første gang om et par uger.

CBA  


Hop til top
Testpausen udvidet?

Mellem sæsonfinale og de første december-test er det forbudt teamene at teste. Dette betyder måske en pause, men helt ferie er det dog ikke for dele af teamet. Design-afdelingen arbejder på højtryk, den administrative side kan ikke ligge stille, og kørere og PR-medarbejdere plejer facaden udadtil. Nu foreslås det at vinterpausen udvides til den 1. januar i stedet for den 1. december.

Op om dette forslag bakker størsteparten af nøglepersonerne. Teamene virker meget positive over for ideen og også Bernie Ecclestone finder det fornuftigt. Det forventes at han vil tage det op på FIA's første møde i år 2000. In-sidere siger at sandsynligheden er stor for at to-måneders-pausen bliver til realitet inden for de nærmeste år.

Dette ville være løsningen på flere af de problemer formel 1-serien har udviklet i gennem årene. For det første det ville teamene spare fra en halv til en hel million engelske £ hver. (Et engelsk pund koster ca. 11,80 danske kroner.) Desuden er der den mulighed, at den forlængede pause kunne være med til at bremse udviklingen lidt ned. Det er vel at foretrække frem for de upopulære, kunstige hindringer, så som rillede dæk.

På den negative side er så, at formel 1-tilhængerne må vente endnu en måned på at høre brølet fra motorerne og på at kunne sammenligne konkurrenterne. Sæsonfinalen begynder traditionelt i starten af marts.

CBA  


Hop til top
Schumacher vs Barrichello

På lørdag vil det første møde mellem Schumacher og Barrichello løbe af banen, det vil foregå i tyskland til et velgørendesløb for UNESCO i Kölner Arena i Køln. Schumacher og andre formel-1 stjerner vil også deltage i løbet, fks. Alexander Wurz, Ricardo Zonta, Luca Badoer, Tony Kanaan, Christian Fittipaldi og som sagt Rubens Barrichello. Set med danske øjne er der stadigvæk rygter der siger at Tom Kristensen er et meget varmt emne til det tomme sæde hos Williams-BMW. Tom Kristensen vil også deltage i dette velgørendesløb for UNESCO. Sidste år deltog andre stjerne fra motorsportsverden fks.Villeneuve, Herbert, Salo, Franchitti, Vasser od den nu afdøde Greg Moore. Sidste år forgik løbet i Finland. Vinder blev sidste år Mika Salo. Løbet vil blive vist på den tyske station RTL kl. 19.15 på søndag.
BKP  


Hop til top
McLaren: Panis bliver en topkører

McLaren har nu offentlig sagt at Olivier Panis kunne få et hurtigt comeback i et Formel-1 sæde, hvis han laver nogle gode test for holdet. "Det er sjældent at en kører som Olivier Panis bliver testkører, med hans erfaring, dygtighed og hurtighed kan det kun gå godt for ham i fremtiden," siger Martin Whitmarsh fra McLaren, og han forsætter: "Hvis Panis under vores planlagte test skulle køre fra vores 2 førstevalgte kørere, så kunne man godt begynde at sætte spørgsmålstegn ved hvem der skal være vores 2 førstevalgte, men nu skal vi i gang og så må vi se hvad tiden bringer, men det er et dejligt problem at have i teamet, at stå med 3 næsten lige gode kørere, det er der ikke alle topteams der kan prale med at have." Panis og David Coulthard skal starte med lave McLarens test her i december.
BKP  


Hop til top
Ferrari præsentation

Ferrari vil blivet afsløret den 25 januar. Michael Schumachers talsmand Heiner Buchinger annoncerer, at den nye Model F320, som den kommer til at hedde, vil blive vist til pressen og dermed hele verden i Maranello den 25. januar. Den skulle være total anderledes end model F399 (men alle de store teams sige jo hvert år at nu er bilen helt anderledes end sidste år, og det kan jo godt være svært at se for folk som kun ser Formel-1 en gang i mellem).
BKP  


Hop til top
Barrichello holder pressekonference

Det skulle nu være muligt for Barrichello at kunne give sit første interwiev hos Ferrari. Der var blevet nedlagt forbud mod at Barrichello udtale sig om sit nye team fra Stewart Ford teamet. De to teams har ellers byttet kører, men de er stadigvæk bundet af deres kontrakter til deres tidligere teams året ud. Så da Ferrari ville holde pressekonference efter Barrichello første test blev der ringet fra Milton Keynes, som er det sted hvor Stewart Ford har hovedkontor, hvor de sagde, at Barrichello ikke måtte udtale sig til pressen. Efter en hel del telefonsamtaler mellen Milton Keynes og Fiorano er man nu blevet enige om at Barrichello nu godt må holde en pressekonference. Det er så meningen at den nye pressekonference skal holdes på fredag(i dag) når Barrichello har lavet dagens sidste test.
BKP  


 

Hop til top2.12.1999

Anden testdag

På andendagen af de første tests forud for år 2000, blev tiderne forbedret. På Fiorano fortsatte Barrichello med at teste – det blev i dag til 89 omgange og en bedste tid på 1:01,235. I morgen fortsætter testen, hvor også Luca Badoer kommer i aktion.

På Jerez var det igen Coulthard der var hurtigst – og tiderne fra i går blev forbedret en hel del. Trulli blev nummer to foran McLarens tredjekører Olivier Panis. Derefter fulgte de to Prost-kørere – Alesi foran Heidfeld. Der var lidt opmuntring for Williams-teamet der fik lidt bedre tider i dag – men BMW'en er endnu ikke kommet op i omdrejninger.

Eddie Jordan tog endda til Jerez for at se deres nye kører i aktion, og teamchefen var meget begejstret. "Jarno gør et godt stykke arbejde og hans selvtillid stiger dagligt. Jeg ser frem til at se hans fremgang i Barcelona-testen i næste uge," siger Eddie Jordan efter at Trulli havde gennemført 41 omgange på den sydspanske bane. Testen slutter i morgen.

Tider fra Jerez – 2. december 1999

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:23,91
Jarno TrulliJordan-Mugen1:25,56
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:26,87
Jean AlesiProst-Peugeot1:26,93
Nick HeidfeldProst-Peugeot1:27,02
Ralf SchumacherBMW-Williams1:27,56

BB  


Hop til top
Ud og kører med Max Mosley

I den forløbne weekend besøgte præsidenten for FIA, Max Mosley, Ford World Rally holdets hovedkvarter. Der fik han muligheden for at gøre det, som enhver motorsports-entusiast ville give meget for at prøve. Max fik nemlig muligheden for at sætte sig bag rattet i en Ford Focus World Rally Car, og tilmed den som Colin McRae har kørt hele sæsonen.

Max sad bag rattet over en strækning på cirka 8 kilometer, og sagde efter sin oplevelse at han sagtens kunne have blevet ved en time endnu! Om selve bilen sagde han : "Jeg kan ikke komme mig over hvor let den var at kontrollere - på trods af mit beskedne tempo. Den var fantastisk at køre, og det vejgreb den bil har på en grusvej skal man personligt opleve for at kunne forstå det."

Jamen jeg takker da mange gange ja til den opfordring, og venter med længsel på en invitation fra enten Ford eller Max... eller også går jeg ned og pumper cyklen i stedet for :-)

HPR  


Hop til top
Lidt fra "godteposen"

Godteposen indeholder lidt om: Tom Walkinshaw, Audi og Formel 1, Ungarns GP og Brasiliens GP.

Tom Walkinshaw er blevet citeret for at have udtalt: " Der er ingen tvivl om, at i fremtiden vil alle teams være afhængige af motorproducenter, og det er kun et spørgsmål om tid før alle teams har en sådan."

Og i samme åndedrag kan nævnes, at Audi officielt har udtalt, at i løbet af 5 -7 år vil have en motor klar til Formel 1. Vi ser jo også, at flere og flere store navne involverer sig på forskellig vis. Eks. Ford/Jaguar, Mercedes, Toyota og Honda.

Det er også lige blevet bekræftet, at det ungarske GP skulle være sikret de næste 6 år.
Bernie Ecclestone har underskrevet en kontrakt med de ungarske arrangører, så løbet kan forsætte. Der kommer specielt mange finner og tyskere til denne bane, da det er et af de billigste løb at komme til.
Indeholdt i kontrakten er der dog en klausul om, at banen skal renoveres indenfor én 3 til 4 år.

Og endelig er der lidt fra Sydamerika. Siden 1990 har det brasilianske GP været kørt på Interlagos banen i Sao Paolo, men efter næste sæson udløber kontrakten på denne bane. Tidligere verdensmester Nelson Piquet arbejder allerede nu på, at den gamle, legendariske bane, Jacarepacua, - hvem der dog kunne udtale det - beliggende i Rio de Janeiro skal erstatte Interlagos igen.
En afgørelse om dette, ventes at blive truffet næste sommer.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk