Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.12.2000
 Det engelske Grand Prix sikret
 Rahal - Ind i top 5
 Mazzacane med flere kasketter?
 Minardi tester i Valencia
 Den nye Jaguar klar om en måned
 Button er Williams´ ejendom
 
2.12.2000
 Steve Nielsen er ude
 Pollock - Svært at være udenfor
 Barrichello tester alene
 BAR til Sydafrika
 Wurz opgiver ikke håbet
 Coulthard klar til vinde VM
 

Hop til top3.12.2000

Det engelske Grand Prix sikret

Vi har tidligere her på sitet, fortalt om de besværligheder som man i England har haft med at få sikret det engelske Grand Prix i fremtiden. Nu er der indgået en længere varende aftale.

Silverstones aftale som arrangør af det engelske Grand Prix udløber næste år, og FIA havde skrevet kontrakt med den forhenværende Grand Prix bane, Brands Hatch. Men organisationen bag banen, er løbet ind i en masse problemer med at få banen godkendt. FIA har for så vidt sagt god for planerne, men miljømyndigheder og andre godkendelses instanser, har endnu ikke lavet endelige godkendelser. Og med de interne problemer der også har været i organisationen, er man kommet utroligt langt bagefter den plan som var lagt. Og nu har de to baners organisationen så indgået aftale om, at Silverstone forsat huser det engelske Grand Prix.

På en pressekonference i London i går, lørdag, blev aftalen offentliggjort. Det skal dog lige nævnes, at aftalen ikke er trådt i kraft endnu. Den skal endelig godkendes på et ekstraordinært møde med BRDC, som ejer banen. Mødet finder sted den 18 december.

Det der sker er, at Silverstone lejer eller leaser rettighederne i 15 år. Det er ikke oplyst, om det gælder for alle 15 år, eller om Brands Hatch vil få rettighederne tilbage, hvis banen får alle godkendelser og ombygningen bliver færdig. Silverstone skal også ændre nogle forhold, men de er alle godkendte. Sagen har været lidt ømtålelig for Silverstone, som fik en masse kritik, efter nogles mening også uberettiget kritik, efter forårets vandpantomime. Men nu skulle der så være arbejdsro igen.

Jackie Stewart, som er præsident for BRDC, og også involveret i Jaguar teamet, som sjovt nok flytter til Silverstone området udtalte ved pressekonferencen: "BRDC er glade og lettede over, at vi har sikret en fremtidig udvikling af Silverstone, som centret for britisk motorsport. Vi er fast besluttede på, at Storbritannien vil bevare denne overlegenhed, selvom vi dog ikke må blive for selvglade og sikre."

Frank Lowe, stifter og bestyrelsesmedlem af Octagon, selskabet som ejer Brands Hatch: "Denne aftale, som når og hvis bliver godkendt af BRDCs medlemmer, vil være en stor nyhed for britisk motorsport. Silverstone er en af de mest berømte baner i verdenen, men mangler faciliteterne for at leve op til dette ry."

Manglen på moderne faciliteter som Frank Lowe hentyder til, har allerede været på bordet hos BRDC, og BRDC har godkendt nye planer for ombygning og forbedring af disse. Frank Lowe tilføjede også ved pressekonferencen, at Octagon vil arbejde videre med at få alle godkendelser igennem, og at man vil forsætte om- og udbygningen af banen. Men i de første mange år, vil vi altså forsat se det engelske Grand Prix blive kørt på Silverstone.

Artikel - Det engelske Grand Prix og dets fremtid - Vol. 1
Artikel - Det engelske Grand Prix og dets fremtid - Vol. 2

PDL  


Hop til top
Rahal - Ind i top 5

Bobby Rahal har sat et klar mål for den kommende sæson. Jaguar skal være blandt de fem bedste, og set i forhold til det potentiale der ligger, bør det bestemt være et realistisk mål - det er hverken for højt og det er heller ikke alt for lavt.

Men top-5 er ikke fremtiden, men nu handler det mest af alt om at teamet begynder at skabe respekt omkring sig selv. Den nye teamchef er klar til at lede teamet på en hel anden måde. "Jeg følte at vi behøvede en anderledes ledelse i den tekniske gruppe. Jeg mener at vi skal have en mere proaktiv indgangsvinkel," forklarer Rahal med udnævnelsen af Steve Nichols som ny teknisk leder.

Det skal nu give dem basis for fremskridt. "Hvis vi kan slutte som nummer 5 eller 6 i mesterskabet, så vil jeg være tilfreds," siger teamchefen. Det skal også gå fremad. "Sidste år var et ringe år - det var en meget stor skuffelse," siger Rahal - og man må give ham ret!

BB  


Hop til top
Mazzacane med flere kasketter?

Gaston Mazzacane er en ønsket mand - eller rettere: hans penge er ønskede. Derfor er han nu i gang med at shoppe rundt hos flere teams for eventuelt at få en kontrakt næste år.

Kontrakten med Minardi er ikke så sikker som tidligere, da teamet har haft en del problemer med at finde motor og sponsorer. Men Minardi er sandsynligvis stadig målet. "Gaston har en kontrakt med Minardi som fornyes år for år, men det forhindrer ham ikke i at teste for et andet team," forklarer Mazzacanes manager, Eduardo Ramirez.

Men i de udtalelser ligger der også at Minardi ikke nødvendigvis er forpligtet til at tage Mazzacane til sig - endsige at de har kan tage give ham en plads. Forvirringen omkring Mazzacane er derfor total. Udover Arrows er Prost også inde i billedet, efter at Pedro Diniz valgte at stoppe som aktiv kører for i stedet at forsøge sig som leder (om det så skal være bedre.)

BB  


Hop til top
Minardi tester i Valencia

Det skrantende Minardi-team er sat til at skulle teste på Valencia-banen, hvor de giver brasilianeren Ricardo Sperafico chancen.

Han sejrede i år i det italienske Formel 3000-mesterskab, der har teams med der i de fleste tilfælde ikke har klaret sig godt nok i det internationale F3000-mesterskab. "Vi vil give os maksimalt for at gøre det godt," siger Sperafico.

Det bliver i det hele taget spændende om Minardi kommer til start i testen. De har ondt i økonomien, og flere brikker er ikke faldet på plads. Såfremt de ikke kommer til testen i Spanien, må teamet være på vej mod en snarlig lukning.

BB  


Hop til top
Den nye Jaguar klar om en måned

Jaguar ser ud til at blive nogle af de første - hvis ikke de første - til at præsentere den nye 2001-racer. Allerede den 9. januar 2001 fremviser de den nye R2-racer.

I det hele taget er Jaguar i gang med en gennemgribende omstrukturering. Gary Anderson blev sendt på porten. Flere nye personer er på vej ind, mens lige så mange andre er på vej ud. Nigel Stepney står stadig øverst på Rahals liste, og det forventes at der kommer flere nyudnævnelser de kommende uger.

BB  


Hop til top
Button er Williams´ ejendom

Hvis Jenson Button fortsætter med at imponere i de kommende år hos Benetton, ligger hans fremtid hos Williams-teamet. Det kan der ikke være nogen tvivl om, for Frank Williams har bundet den unge brite til teamet med en meget solid kontrakt, der løber over mange år. Det bremsede mange andre teamchefer i forsøget på at få fat i Button fra næste sæson af. Der var rygter om flere forskellige team, men Flavio Briatore var en af de få, der kunne acceptere, at det kun blev 'til låns'.

"Vi kunne ikke få alle rettigheder til ham, og derfor gik vi ikke efter ham," forklarer Eddie Jordan, der bliver bakket op af Jackie Stewart, der siger: "Han har en forpligtigelse overfor Williams og en kontrakt, der er meget truende for et multinationalt selskab. Frank kunne til hver en tid løfte røret og ringe efter en, som man er gået i gang med at udvikle. Det ville have været hårdt."

På tirsdag får Button sin debut i Benetton-raceren på Jerez i Spanien. Giancarlo Fisichella er stadig i Rom, hvor en fysioterapeut forsøger at gøre en operation senere på måneden overflødig. Fisichella har problemer med sit højre knæ efter en ulykke på sæsonen, så Button får sit nye teams fulde opmærksomhed. "Det er godt at Button kører, så vi kan få hans tilbagemeldinger på bilen, og også introducere ham for teamet," siger Mike Gascoyne. Benetton har næste års model, B201'eren, klar i januar. Indtil tester man med en version af dette års bil tilpasset den nye Renault-motor.

CBA  


 

Hop til top2.12.2000

Steve Nielsen er ude

Rygterne om Steve Nielsens farvel til Arrows holdt stik. Teammanageren med det danskklingende navn, har opsagt sit job hos Arrows.

Det er blevet bekræftet af Arrows. "Vi kan bekræfte at Steve Nielsen har forladt firmaet," siger en talsmand. Arrows er gået i gang med at lede efter en afløser. "Vi vil finde en udenfor firmaet til den ledige plads."

Indtil videre overtager Mark Hemsworth og Ken Page rolle på dele-basis.

30. november 2000 - Ny team manager hos Arrows?

BB  


Hop til top
Pollock - Svært at være udenfor

Craig Pollock har fået utallige øretæver i Formel 1. Dels blev BARs entre i 1999 et total flop, efter at de havde fået stor opmærksomhed med deres vilde løfter om sejre og mesterskaber. Det var udmeldelser der fik de folk til at give dem tæv for deres ringe indsats.

Men sådan er det nu engang – spiller man lidt for smart, så skal man heller ikke forvente at der kommer beske kommentarer med på vejen når det så ikke går særlig godt. Pollock mener da også – måske lidt for sent – at det var forkert. "Jeg ville gerne have at vi kontrollerede PR lidt mere og var kommet roligt ind, i stedet for at sige at vi ville slå de store," siger Pollock.

Da det viste sig at BAR kun kunne bryde sammen i 1999 og ikke fik et eneste point, blev de hængt ud som de helt store fjolser. "Indtil man har været der et par få år, er det svært at blive accepteret, og man bliver ikke alene accepteret for det arbejde man udfører, men også det man viser på banen," forklarer Pollock. Han kan så glæde sig over at det går støt og roligt fremad – men de store drenge har de endnu ikke slået.

BB  


Hop til top
Barrichello tester alene

Rubens Barrichello tester alene i december måned. Dog holder Luca Badoer klar på Fiorano hvor han fra den 4. til den 22. december blot skal have Ferraris godkendelse til at køre tests.

Dermed får Barrichello ene og alene ansvaret for de første test og udviklingsarbejdet til næste års racer. Michael Schumacher er sygemeldt, og får kun én officiel arbejdsdag. Den 8. december modtager han i Monaco prisen som FIA-verdensmester.

BB  


Hop til top
BAR til Sydafrika

For tredje år i træk tager BAR-teamet den lange tur til Kyalami i Sydafrika for at teste. De tager ned til det varme vejr, men husker sandsynligvis også at det ikke altid er en fordel at teste i Sydafrika, hvis det først begynder at regne…

Alligevel tager de endnu en tur dertil, og de har booket sig ind til at teste fra den 8. til den 13. februar 2001. Sidste år testede også Williams der, men det vides endnu ikke om der er flere teams der tager til længere sydpå.

Læs mere om den regnfyldte test sidste vinter:
10. februar 2000 - Masser af regn på Kyalami
15. februar 2000 - Masser af drama på Kyalami

BB  


Hop til top
Wurz opgiver ikke håbet

Alexander Wurz blev droppet af Benetton og erstattet fra næste sæson fænomenet Jenson Button. I 2001 er Wurz degraderet til testkører, men han ser optimistisk på sin situation, hvad han vel egentlig også kan forsvare, eftersom han får masser af tid i den nye McLaren. Wurz har kun erfaringer fra Benetton, og han håber, at han ikke alene vil blive en bedre kører, men også kommer til at knytte nogle bånd i sit nye team, der kan skaffe ham et løbssæde, når Mika Hakkinen eller David Coulthard ikke længere er hos McLaren. Hvis det ikke sker foreløbig, og Wurz' tålmodighed slipper op, kan han glæde sig over at mange kørerkontrakter løber til og med 2001.

"Jeg har stadig nogle planer og drømme i F1. Jobbet hos McLaren er afgjort et skridt i den rigtige retning og jeg kan lære meget af at arbejde med det mest succesfulde team," fortæller den 26-årige østriger. "Jeg kommer til at køre bilen hele næste år, og jeg er allerede meget interesseret i den. Jeg er blevet lovet en masse kilometer, og det vil gøre mig til en bedre kører."


Wurz kan godt lide at være McLaren-kører. Nu skal han bare lige have en rigtig løbskontrakt.

Alexander Wurz vil arbejde ligeså hårdt, som han har gjort de foregående år, for bevise sit værd overfor Ron Dennis. Wurz nægter at tro på, at Grand Prix-karrieren er overstået for altid, og siger: "Jeg planlægger at styrke min position i teamet og bevise overfor Ron Dennis, at han ikke behøver at lede nogen andre steder, hvis Mika Hakkinen eller David Coulthard forlader teamet. Forhåbentlig vil han være vågen og lægge mærke til hvad, der sker."

CBA  


Hop til top
Coulthard klar til vinde VM

Det blev ikke 1998, heller ikke 1999 og heller ikke 2000, der blev David Coulthards år. Nu håber han inderligt på at 2001-sæsonen vil skænke ham den VM-titel, som han ønsker sig mest af alt. I et interview for nylig fortalte han, at han ikke engang kan forestille sig, hvordan det vil være aldrig at vinde mesterskabet, og beskrev hvilken hul følelse det ville være for ham at afslutte sin F1-karriere uden trofæet. "At vinde Grand Prix'er og derefter at vinde mesterskabet er mit liv. Min forlovede, min familie og mine venner ved at det kommer først. Jeg kan ikke forestille mig nogen familiebegivenhed, der ville holde mig fra at køre," fortalte Couldthard, der har gjort sig klar hvilket punkt han skal forbedre i den kommende sæson: Stabiliteten. Når den først er der, skulle det være en smal sag at sætte Mika Hakkinen på plads.

"Jeg har utvivlsomt kvalifikationsfarten. Hvis man ser på statistikkerne for kvalifikationstiderne sidste år, så vil man faktisk finde ud af at jeg var hurtigst, Mika er en af de mest stabile i kvalifikationerne, men jeg har endt foran ham, når han har givet alt hvad han havde. Nu har jeg brug for stabilitet" sagde Coulthard.

Coulthard beundrer ikke Schumachers overhalingsmanøvrer, som han her kan opleve på nært hold.

Heller ikke Michael Schumacher regner Coulthard for sin overmand – først og fremmest moralsk. Skotten siger selv, at han ikke kunne drømme om at køre nogen af med vilje. "I nogle tilfælde, mener jeg, er jeg bedre end ham, for eksempel i renheden i mine overhalinger. Mange af hans manøvre indebærer, at den anden kører er nødt til at vige for at undgå kontakt. Jeg tror på, at dette er en kontakt-fri sport på en klart defineret racerbane. Jeg vil hellere vinde i en god, retfærdig kamp end at vinde pga. modstanderens fravær," siger F1's gentleman, der dog oftest kritiseres for at være for forsigtig og tøvende i sine overhalinger.

Men Coulthard har indset at han aldrig vil kunne vænne sig til at være aggressiv og fandenivoldsk. Det er simpelthen ikke hans stil. "Jeg bliver kritiseret for ikke at have den 'Nigel'ske (Nigel Mansell, red.) passion og aggression. Men jeg er ikke nogen skuespiller. Jeg kan kun være den, som jeg er," siger Coulthard. "Hvis jeg ser ulykkelig ud nogle gange, så er det, fordi jeg er ulykkelig."

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk