Silverstones aftale som arrangør af det engelske Grand Prix udløber næste år, og FIA havde skrevet kontrakt med den forhenværende Grand Prix bane, Brands Hatch. Men organisationen bag banen, er løbet ind i en masse problemer med at få banen godkendt. FIA har for så vidt sagt god for planerne, men miljømyndigheder og andre godkendelses instanser, har endnu ikke lavet endelige godkendelser. Og med de interne problemer der også har været i organisationen, er man kommet utroligt langt bagefter den plan som var lagt. Og nu har de to baners organisationen så indgået aftale om, at Silverstone forsat huser det engelske Grand Prix.
På en pressekonference i London i går, lørdag, blev aftalen offentliggjort. Det skal dog lige nævnes, at aftalen ikke er trådt i kraft endnu. Den skal endelig godkendes på et ekstraordinært møde med BRDC, som ejer banen. Mødet finder sted den 18 december.
Det der sker er, at Silverstone lejer eller leaser rettighederne i 15 år. Det er ikke oplyst, om det gælder for alle 15 år, eller om Brands Hatch vil få rettighederne tilbage, hvis banen får alle godkendelser og ombygningen bliver færdig. Silverstone skal også ændre nogle forhold, men de er alle godkendte. Sagen har været lidt ømtålelig for Silverstone, som fik en masse kritik, efter nogles mening også uberettiget kritik, efter forårets vandpantomime. Men nu skulle der så være arbejdsro igen.
Jackie Stewart, som er præsident for BRDC, og også involveret i Jaguar teamet, som sjovt nok flytter til Silverstone området udtalte ved pressekonferencen: "BRDC er glade og lettede over, at vi har sikret en fremtidig udvikling af Silverstone, som centret for britisk motorsport. Vi er fast besluttede på, at Storbritannien vil bevare denne overlegenhed, selvom vi dog ikke må blive for selvglade og sikre."
Frank Lowe, stifter og bestyrelsesmedlem af Octagon, selskabet som ejer Brands Hatch: "Denne aftale, som når og hvis bliver godkendt af BRDCs medlemmer, vil være en stor nyhed for britisk motorsport. Silverstone er en af de mest berømte baner i verdenen, men mangler faciliteterne for at leve op til dette ry."
Manglen på moderne faciliteter som Frank Lowe hentyder til, har allerede været på bordet hos BRDC, og BRDC har godkendt nye planer for ombygning og forbedring af disse. Frank Lowe tilføjede også ved pressekonferencen, at Octagon vil arbejde videre med at få alle godkendelser igennem, og at man vil forsætte om- og udbygningen af banen. Men i de første mange år, vil vi altså forsat se det engelske Grand Prix blive kørt på Silverstone.
Artikel - Det engelske Grand Prix og dets fremtid - Vol. 1
Artikel - Det engelske Grand Prix og dets fremtid - Vol. 2
Men top-5 er ikke fremtiden, men nu handler det mest af alt om at teamet begynder at skabe respekt omkring sig selv. Den nye teamchef er klar til at lede teamet på en hel anden måde. "Jeg følte at vi behøvede en anderledes ledelse i den tekniske gruppe. Jeg mener at vi skal have en mere proaktiv indgangsvinkel," forklarer Rahal med udnævnelsen af Steve Nichols som ny teknisk leder.
Det skal nu give dem basis for fremskridt. "Hvis vi kan slutte som nummer 5 eller 6 i mesterskabet, så vil jeg være tilfreds," siger teamchefen. Det skal også gå fremad. "Sidste år var et ringe år - det var en meget stor skuffelse," siger Rahal - og man må give ham ret!
Kontrakten med Minardi er ikke så sikker som tidligere, da teamet har haft en del problemer med at finde motor og sponsorer. Men Minardi er sandsynligvis stadig målet. "Gaston har en kontrakt med Minardi som fornyes år for år, men det forhindrer ham ikke i at teste for et andet team," forklarer Mazzacanes manager, Eduardo Ramirez.
Men i de udtalelser ligger der også at Minardi ikke nødvendigvis er forpligtet til at tage Mazzacane til sig - endsige at de har kan tage give ham en plads. Forvirringen omkring Mazzacane er derfor total. Udover Arrows er Prost også inde i billedet, efter at Pedro Diniz valgte at stoppe som aktiv kører for i stedet at forsøge sig som leder (om det så skal være bedre.)
Han sejrede i år i det italienske Formel 3000-mesterskab, der har teams med der i de fleste tilfælde ikke har klaret sig godt nok i det internationale F3000-mesterskab. "Vi vil give os maksimalt for at gøre det godt," siger Sperafico.
Det bliver i det hele taget spændende om Minardi kommer til start i testen. De har ondt i økonomien, og flere brikker er ikke faldet på plads. Såfremt de ikke kommer til testen i Spanien, må teamet være på vej mod en snarlig lukning.
I det hele taget er Jaguar i gang med en gennemgribende omstrukturering. Gary Anderson blev sendt på porten. Flere nye personer er på vej ind, mens lige så mange andre er på vej ud. Nigel Stepney står stadig øverst på Rahals liste, og det forventes at der kommer flere nyudnævnelser de kommende uger.
"Vi kunne ikke få alle rettigheder til ham, og derfor gik vi ikke efter ham," forklarer Eddie Jordan, der bliver bakket op af Jackie Stewart, der siger: "Han har en forpligtigelse overfor Williams og en kontrakt, der er meget truende for et multinationalt selskab. Frank kunne til hver en tid løfte røret og ringe efter en, som man er gået i gang med at udvikle. Det ville have været hårdt."
På tirsdag får Button sin debut i Benetton-raceren på Jerez i Spanien. Giancarlo Fisichella er stadig i Rom, hvor en fysioterapeut forsøger at gøre en operation senere på måneden overflødig. Fisichella har problemer med sit højre knæ efter en ulykke på sæsonen, så Button får sit nye teams fulde opmærksomhed. "Det er godt at Button kører, så vi kan få hans tilbagemeldinger på bilen, og også introducere ham for teamet," siger Mike Gascoyne. Benetton har næste års model, B201'eren, klar i januar. Indtil tester man med en version af dette års bil tilpasset den nye Renault-motor.
Det er blevet bekræftet af Arrows. "Vi kan bekræfte at Steve Nielsen har forladt firmaet," siger en talsmand. Arrows er gået i gang med at lede efter en afløser. "Vi vil finde en udenfor firmaet til den ledige plads."
Indtil videre overtager Mark Hemsworth og Ken Page rolle på dele-basis.
30. november 2000 - Ny team manager hos Arrows?
Men sådan er det nu engang – spiller man lidt for smart, så skal man heller ikke forvente at der kommer beske kommentarer med på vejen når det så ikke går særlig godt. Pollock mener da også – måske lidt for sent – at det var forkert. "Jeg ville gerne have at vi kontrollerede PR lidt mere og var kommet roligt ind, i stedet for at sige at vi ville slå de store," siger Pollock.
Da det viste sig at BAR kun kunne bryde sammen i 1999 og ikke fik et eneste point, blev de hængt ud som de helt store fjolser. "Indtil man har været der et par få år, er det svært at blive accepteret, og man bliver ikke alene accepteret for det arbejde man udfører, men også det man viser på banen," forklarer Pollock. Han kan så glæde sig over at det går støt og roligt fremad – men de store drenge har de endnu ikke slået.
Dermed får Barrichello ene og alene ansvaret for de første test og udviklingsarbejdet til næste års racer. Michael Schumacher er sygemeldt, og får kun én officiel arbejdsdag. Den 8. december modtager han i Monaco prisen som FIA-verdensmester.
Alligevel tager de endnu en tur dertil, og de har booket sig ind til at teste fra den 8. til den 13. februar 2001. Sidste år testede også Williams der, men det vides endnu ikke om der er flere teams der tager til længere sydpå.
Læs mere om den regnfyldte test sidste vinter:
10. februar 2000 - Masser af regn på Kyalami
15. februar 2000 - Masser af drama på Kyalami
"Jeg har stadig nogle planer og drømme i F1. Jobbet hos McLaren er afgjort et skridt i den rigtige retning og jeg kan lære meget af at arbejde med det mest succesfulde team," fortæller den 26-årige østriger. "Jeg kommer til at køre bilen hele næste år, og jeg er allerede meget interesseret i den. Jeg er blevet lovet en masse kilometer, og det vil gøre mig til en bedre kører."
Wurz kan godt lide at være McLaren-kører. Nu skal han bare lige have en rigtig løbskontrakt.
Alexander Wurz vil arbejde ligeså hårdt, som han har gjort de foregående år, for bevise sit værd overfor Ron Dennis. Wurz nægter at tro på, at Grand Prix-karrieren er overstået for altid, og siger: "Jeg planlægger at styrke min position i teamet og bevise overfor Ron Dennis, at han ikke behøver at lede nogen andre steder, hvis Mika Hakkinen eller David Coulthard forlader teamet. Forhåbentlig vil han være vågen og lægge mærke til hvad, der sker."
"Jeg har utvivlsomt kvalifikationsfarten. Hvis man ser på statistikkerne for kvalifikationstiderne sidste år, så vil man faktisk finde ud af at jeg var hurtigst, Mika er en af de mest stabile i kvalifikationerne, men jeg har endt foran ham, når han har givet alt hvad han havde. Nu har jeg brug for stabilitet" sagde Coulthard.
Coulthard beundrer ikke Schumachers overhalingsmanøvrer, som han her kan opleve på nært hold.
Heller ikke Michael Schumacher regner Coulthard for sin overmand – først og fremmest moralsk. Skotten siger selv, at han ikke kunne drømme om at køre nogen af med vilje. "I nogle tilfælde, mener jeg, er jeg bedre end ham, for eksempel i renheden i mine overhalinger. Mange af hans manøvre indebærer, at den anden kører er nødt til at vige for at undgå kontakt. Jeg tror på, at dette er en kontakt-fri sport på en klart defineret racerbane. Jeg vil hellere vinde i en god, retfærdig kamp end at vinde pga. modstanderens fravær," siger F1's gentleman, der dog oftest kritiseres for at være for forsigtig og tøvende i sine overhalinger.
Men Coulthard har indset at han aldrig vil kunne vænne sig til at være aggressiv og fandenivoldsk. Det er simpelthen ikke hans stil. "Jeg bliver kritiseret for ikke at have den 'Nigel'ske (Nigel Mansell, red.) passion og aggression. Men jeg er ikke nogen skuespiller. Jeg kan kun være den, som jeg er," siger Coulthard. "Hvis jeg ser ulykkelig ud nogle gange, så er det, fordi jeg er ulykkelig."