Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.12.2001
 Burti skriver historie
 
1.12.2001
 Hvad sker der med Prost F1?
 Ny japaner til BAR?
 Hakkinen vil tilbage - men Todt tvivler
 Hvad sker der med Frentzen?
 

Hop til top3.12.2001

Burti skriver historie

I forbindelse med at Ferrari teamet har skrevet kontrakt med Luciano Burti som teamets testkører i 2002, så er der skrevet Brasiliansk historie.

Det er nemlig første gang at der der så er to brasilianske kørere i Ferrari teamet, nemlig Rubens Barrichello der er fast kører i teamet og så Luciano Burti som testkører.

Burti er for øvrigt den 4. brasilianer der kører for Ferrari.
Den første var Chico Landi der kørte med i Italiens Grand Prix i 1951 hvor han sluttede på 12. pladsen efter at have haft problemer med gearkassen, så kom Roberto Moreno i 1988 hvor han var testkører for teamet og endelig i 2000 Rubens Barrichello som også skal køre for teamet i 2002.

Det bliver samtidig første gang i nyere tid at Ferrari teamet har fire kørere i deres stald, hvis man ser bort fra 1999 sæsonen hvor Mika Salo kørte som erstatning for den skadede Michael Schumacher.
Faste kørerer 2002:
Michael Schumacher
Rubens Barrichello
Test kørerer 2002:
Luca Badoer
Luciano Burti

I alt har der siden Formel 1 seriens start i 1951 været 91 forskellige kørere tilknyttet Ferrari teamet, og den kører der har kørt flest Grand Prix løb for dem er Gerhard Berger med 96 løb.
Den kører der har kørt flest sejre hjem for Ferrari er Michael Schumacher med i alt 34 sejre.

AN  


 

Hop til top1.12.2001

Hvad sker der med Prost F1?

Der er mange gisninger om Prost F1 i denne tid. Efter at teamet er gået i betalingsstandsning og sat under administration, har der været utroligt mange rygter.

Teamet har i de seneste år ikke haft nogen succes. Et par enkelte snapse i år med points til Jean Alesi inden han "byttede" plads med Frentzen, er stort set hvad der er sket i de seneste 3 år. Det har betydet at teamet har mistet sine store sponsorer. Gauloises har været hovedsponsor teamet - også da teamet hed Ligier - i rigtig mange år. Men de fik på et tidspunkt nok og opsagde aftalen. Ligeledes den anden store sponsor, internetportalen Yahoo, fik nok, men nok ligeså meget pga. it-branchens store økonomiske rutsjetur. Det har betydet store indtægtstab da det ikke er lykkedes at finde andre ligeså store sponsorer.

En anden ting som måske også har kostet mange penge, er filosofien om at teamet skal være et fransk team, altså så fransk som overhovedet muligt. Det er ikke lykkedes, bl.a. fordi Peugeot trak sig ud af Formel 1. Renault havde opkøbt Benetton og var dermed udelukket. Alain Prost prøvede via Nissan, som Renault har en stor aktieandel i, at få fingre i Renault motoren, men det mislykkedes. Eneste alternativ for Prost var umiddelbart Ferrari, som også blev valgt. Men det kostede teamet mange penge. En regning som faktisk er betalt. Ferrari er ikke i blandt kreditorerne.

Da teamet måtte en tur omkring det der svarer til handelsretten i Danmark, blev der indsat en kurator til at rede trådene ud. Kuratoren skal nu søge at sikre mest muligt til diverse kreditorer. Teamet har en gæld på anslået 200 - 250 mill. kr. Der er i Concorde aftalen som alle teams har med FIA visse regler om tildeling af diverse tv-indtægter osv. Der er også nogle regler for hvor stor gæld et team må have. Bl.a. derfor er Prost utrolig fastlåst i en vanskelig situation. I ejer skabet af teamet indgår den tidligere Formel 1 kører, Pedro Diniz. Han forsøgte tidligere på året at overtage en større del af teamet end den han har pt. Da Prost og Diniz ikke kunne blive enige, valgte Diniz at træde ud af administrationen i teamet. Nu er han så "bare" en alm. aktionær i teamet. Hans andel kan sikkert købes hvis prisen er rigtig, i det han og hans familie har valgt at kastet blikket på opbygningen af den brasilianske Formel Renault serie.

Andre mulige emner har kastet blikket på Prost. Indenfor det seneste år har bl.a. en investorgruppe, ledet af danske Lars Chr. Brask, undersøgt mulighederne for at overtage eller investere i teamet. Men pga. bl.a. et uigennemsigtigt regnskab blev planerne droppet. Alain Prost har flere gange været i Saudi Arabien hos El Waleed familien, som har en stor interesse i Formel 1. Familien var i starten af 1980'erne sponsor for Williams teamet. Men også McLaren har været støttet indirekte af El Waleed familien. Man har store interesser i TAG. TAG var i høj grad med til sammen med Porsche at sikre McLaren - og Alain Prost - verdensmesterskabet i 1985. El Waleed familien har givet Alain Prost et kompromisløst tilbud - take or leave it. En sker en handel på deres betingelser, eller også er der ikke mere at snakke om. Andre emner som har været nævnt er Interbrew. Et stort internationalt bryggeri med base i Belgien. Via en canadisk forbindelse har man prøvet at skabe grundlag for enten en overtagelse eller et køb af teamet. Disse forhandlinger foregår endnu. En anden canadisk forbindelse er Vector Motorsport. Også Flavio Briatore har været inde i billedet. Men hans arbejdsgiver, Renault, er ikke så interesseret i at han engagerer sig hos andre end Renault selv.

Disse muligheder er hvad den internationale presse hidtil har kendt til. Ifølge Prost selv er der 6 - 8 andre forbindelser som skal undersøges og evt. laves forhandlinger med. Dette meddelte han på et pressemøde dagen efter at teamet var gået i betalingsstandsning. Alain Prost har endnu ikke opgivet håbet. Han meddelte bl.a. ved førnævnte pressemøde at arbejdet forsætter i teamet om end i begrænset omfang. Det me

PDL  


Hop til top
Ny japaner til BAR?

British American Racing-teamet ligger traditionelt stor vægt på at være velforsynet med testkørere. Således havde teamet ikke mindre end fire officielle testkørere sidste sæson. En af dem, japanske Takuma Sato, får sin GP-debut til marts for det andet Honda-støttede team, Jordan. Hos BAR er man derfor på jagt efter en ny testkører fra den opgående sols land.

Sato blev britisk F3-mester i år, men også to andre japanere lagde sig i spidsen af de nationale F3-mesterskaber denne sæson, nemlig Toshihiro Kaneishi, der vandt det tyske F3-mesterskab, og Ryo Fukuda, der vandt det noget lavere rangerende franske. Begge er blevet nævnt i forbindelse med BAR's testkørersæde, men den 22-årige Kaneishi virker som det mest oplagte bud. Fukuda er eftersigende på vej over i den anden lejr som testkører for Toyota. I forvejen beholder BAR engelske Antony Davidson og franske Patrick Lemarie, der kører ALMS i 2002. Darren Manning siges derimod at skulle være Leeds-kører i Premier 1-serie.

CBA  


Hop til top
Hakkinen vil tilbage - men Todt tvivler

Mika Hakkinen har taget orlov fra F1 i 2002-sæsonen for at bruge mere tid sammen med sin familie, men i 2003 er ferien ovre. At pausen fra sporten ikke er permanent bekræftede den dobbelte verdensmester til Die Welt for nylig: "Ja, jeg vil gerne køre igen i 2003. McLaren er efter min mening det eneste team, der har råd til at holde kørere af så høj kvalitet på bænken. Det vil under alle omstændigheder blive en svær beslutning for Ron Dennis." Udover Hakkinen og næste sæsons kørere Coulthard og Raikkonen har McLaren også Nick Heidfeld og Alexander Wurz under kontrakt. Men Ron Dennis' beslutninger er som bekendt før faldet ud til Hakkinens fordel.

"Problemet med at vende tilbage er ikke forbundet med den fysiske tilstand, men snarere med bilernes hurtige tekniske udvikling," slår Hakkinen fast. Han havde dog muligheden for at holde sig opdateret: Den mange årrige teamkammerat Coulthard havde tilbudt ham at teste igennem 2002, men Hakkinenn valgte alligevel at sige nej tak: "Eftersom teamet skiftet dækleverandør fra Bridgestone til Michelin, ville det faktisk være utroligt vigtigt at få resultater fra mange forskellige kørere. Men jeg er stadig i en fase, hvor jeg ønsker at bruge så meget tid som muligt med min familie."

En, der dog ikke tror på Hakkinens planer, er Jean Todt. Han mener stadig, at finnen begik en fejltagelse ved at tro, at han kan tage et år ud af F1-kalenden. Todt mener ikke, at Hakkinen kan vende konkurrencedygtigt tilbage - og slet ikke oppe i 30'erne: "Jeg tror ikke, at der skal mere end et års pause til for besværliggøre en eventuel genkomst," udtalte Todt ifølge italienske Gazzetta dello Sport. "Jeg tror også, at når først man har passeret de 35-36 år, er det svært at forblive meget konkurrencedygtig." Det kan en anden 'veteran', den tidligere Ferrari-kører Eddie Irvine så tænke lidt over. Den 36-årige nordirer har tænkt sig at holde ud til de 40.

CBA  


Hop til top
Hvad sker der med Frentzen?

Heinz-Harald Frentzen blev i løbet af sæsonen fyret fra Jordan, men fandt hurtigt et nyt job hos Prost teamet. Men kan Frentzen beholde sit job hos det økonomiske trængte team?

Frentzen blev fyret fra Jordan, endda lige før sit hjemlands Grand Prix, men "byttede" med Jean Alesi, og kunne forsætte året ud hos Prost. Nu har Prost store økonomiske problemer og er gået i betalingsstandsning, og ingen ved endnu 100% om teamet forsætter eller hvad der sker. Det sætter Frentzen i en noget uheldig situation. Skal han satse på at Prost forsætter eller skal han se sig om efter et andet team? Hvilke muligheder har han?

Alain Prost kæmper en sej og stadig kamp for at holde liv i teamet. Hvordan løsningen bliver ved ingen endnu, men han har så godt som forsikret at han gerne vil beholde Frentzen. Til gengæld har andre interesse i Frentzen. Minardi og Arrows har været nævnt som mulige teams for Frentzen. Frentzen selv siger at han gerne vil forsætte hos Prost.

Frentzen:
"Jeg tror at der findes en mulighed for teamet (Prost) for at forsætte. Vi vil vente og se hvad der sker. Min beslutning om hvorvidt jeg vil blive hos teamet eller ej, kommer ikke til at berøre teamets afgørelse. Jeg mener selv at Prost er den bedste mulighed for mig. Jeg er kender teamet og bilen, jeg ved mere eller mindre hvad jeg skal forvente hvad vil ske."

Det er så kort hvad Frentzen har sagt mange gange til medierne i de seneste uger. Men også Arrows har været nævnt som en mulighed. Ifølge ubekræftede rygter og kilder skulle Jos Verstappen være på vej ud af bilen, også selvom hans kontrakt løber et år endnu. Til Arrows forbindelsen siger Frentzen, at han har været på besøg på Arrows fabrikken og havde en løs samtale med nogle medarbejdere dér, men at der ikke blev snakket om kontrakt eller ansættelse.

Hvis vi skal tage det for pålydende, er der Minardi tilbage af dem som har Frentzen i første omgang har været sat i forbindelse med. Paul Stoddart, Minardi chefen siger:
"Hvis Prost forsætter, er det vel rimeligt at Frentzen forsætter der. Hvis ikke, vil jeg foreslå at han kommer til os."
Stoddart er også ude med riven efter Arrows, som han indirekte beskylder for at spille Verstappen og Frentzen op i mod hinanden.
"De (Arrows) leger med Verstappen og Frentzen i øjeblikket. To kørere som jeg er i interesseret i."

Der sker meget i øjeblikket for de kørere som endnu ikke har sikret sig til næste sæson. Minardi har et ledigt sæde, Alex Yoong skulle være sikker på det andet. Er Arrows virkelig så utilfredse med Verstappen og hans hollandske millioner at de vil erstatte ham med eksempelvis Frentzen. Lad os for Frentzens skyld håbe at Prost kommer til en afklaring om fremtiden inden for ret kort tid. Det vil give arbejdsro til at finde en løsning for Frentzen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk