Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.12.2001
 Formel-1 er Schumachers liv
 Schumacher lover ny racer klar til start
 Bridgestone tror på succes i 2002
 Begræns ikke motoreffekten
 Michelin vil blive endnu bedre
 
29.12.2001
 Forberedelserne i Formel 1 tager form
 

Hop til top30.12.2001

Formel-1 er Schumachers liv

Niki Lauda som er teamchef for Jaguar Racing teamet tror ikke at det varer så længe før den 4. foldige verdensmester Michael Schumacher lægger hjelmen på hylden. Niki Lauda tror at Michael Schumachers kone Corinna vil lægge et pres på ham for at han skal stoppe mens legen er god. I 2001 har der været bud efter Michael Schumachers skalp, da han har været indblandet i nogle alvorlige ulykker, både under træning og i løb.
Michael Schumachers manager Willi Weber afviser dog alt snak om at Michael Schumacher er ved at overveje at stoppe.

Willi Weber: "Michael elsker sin familie mere end noget andet. Men jeg har aldrig set nogen prøve at manipulere med hans forskellige valg i livet, ikke engang hans kone Corinna. Alle ved at Formel-1 er Michaels liv. Det er hans kald i livet og hans karriere. Hvis Michael ønsker at stoppe, så er der kun en der tager det valg, og det er 100% Michael alene."

Michael Schumacher som vandt sit 4. verdensmesterskab for kørere i år, og sit 2. sammen med Ferrari, vil næste år være en af de ældste kørere i feltet, men alligevel ser teamchef Jean Todt ingen grund til at hans første kører skulle stoppe inden for de næste par år. For selv om mange kørere bliver langsommere med alderen, så kan Jean Todt ikke se at Michael viser nogle svaghedstegn overhovedet. Faktisk virker det som om at han bliver bedre med alderen, ligesom gode vine har det med at gøre.

BKP  


Hop til top
Schumacher lover ny racer klar til start

Selv om der har været mange forlydender om at den nye Ferrari 2002 ikke skulle være klar til sæsonstart, og at man skulle bruge en opdateret F2001 racer, så bekræfter Michael Schumacher over for den tyske presse at man til sæsonstart vil have en komplet ny racer klar.

" Det er en helt ny racer med et helt nyt chassis og en ny motor. I starten af efteråret vidste vi at motoren og aerodynamikken skulle være bedre på den nye racer. Det har vi arbejdet hårdt på at forbedre, og som tingene er lige nu, så er vi bedre forberedt end vi var sidste år start. Den nye racer vil være betydelig hurtigere end sidste års model. Hvad angår hvem vi skal kæmpe mod næste år, så vil der være 3 teams der kan løbe med pokalen når sæsonen er slut, nemlig Ferrari, BMW-Williams og McLaren-Mercedes."

BKP  


Hop til top
Bridgestone tror på succes i 2002

Selvom at McLaren ikke har forlænget sin kontrakt med Bridgestone, men er skiftet til Michelin, så har Bridgestone ikke de store betænkeligheder med det.

McLaren meddelte tidligere på året at man vil skifte til Michelin i næste sæson. Det har ikke skabt den store bekymring hos Bridgestone. Næsten tværtimod.

Hirohide Hamashima, Bridgestone motorsportschef:
"Jeg tror ikke at det vil nogen ulempe ved at have den smule mindre information. Enkelte teams har stillet et specielt team kun til teste dæk til rådighed for os. Det er en vigtig faktor for os i udviklingen. Der vil være en forsat kontrol af alle data som bliver indsamlet i løbet af sæsonen. Vi er i konstant kontakt med alle vore teams, og i vintermånederne er vore ingeniører i samråd med alle teams for at tale om kommende udviklinger. Det objektive er at producere det bedst mulige dæk med hensyntagen til de enkelte teams. Og det er den præcise grund til at vi ved alle tests lytter til de enkeltes ønsker og behov."

Så er spørgsmålet hvorvidt Bridgestone gør forskel på nogle teams. Det benægtes fra Bridgestone side med henvisning til ovenstående udtalelse. Tværtimod er der er mere plads til at lytte til hvert enkelt teams behov nu. Det er vel ganske naturligt eftersom der nu "kun" er 5 teams at servicere. Nemlig Ferrari, Arrows, BAR, Jordan og Sauber.

PDL  


Hop til top
Begræns ikke motoreffekten

Denne opfordring kommer fra BMW's tekniske direktør, Mario Theissen. På trods af forskellige foranstaltninger, er omgangstiderne stadig blevet hurtigere og hurtigere.

I de seneste år har FIA kæmpet for at få tempoet bragt ned i Formel 1, bl.a. udfra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Der er indført forskellige foranstaltninger for at fremme dette, men med bl.a. Michelins tilbagekomst til Formel 1, er omgangstiderne blevet endnu hurtigere. Der har specielt i 2001 været snakket om at reducere motorstørrelsen og cylinderantallet, men det mener Mario Theissen er en dårlig ide. Han mener at det bl.a. vil hindre udviklingen generelt i Formel 1.

Efter at turboerne blev forbudt for snart mange år siden, antallet af hestekræfter langsomt men støt steget. Mange eksperter mener at BMW har omkring 850 hk, og at det er ca. 20 hk mere end eksempelvis Ferrari. I krogene snakkes der om hvornår man vil nå 1000 hk. På trods af snakken om sikkerhed, så mener Mario Theissen at det er bedre at motorfabrikanterne får lov til at udvikle og producere så gode og kraftfulde motorer som de kan.

"Formel 1 skal have de mest avancerede motor i motorsport. Det er topklassen vi her snakker om og der skal være masser af hestekræfter. Man ønsker at øge omgangstiderne på grund af sikkerheden, men hvis man kikker på de seneste ulykker, så har de ikke været relateret til farten på banerne. Ved at reducere motorkraften, vil man sænke farten på langsiderne. Det vil være den dyreste løsning for at øge omgangstiderne, men ikke den mest ambitiøse."

På en måde kan man vel godt være enig med Mario Theissen. Efter at turboerne blev forbudt, er tiderne ikke ligefrem blev langsommere. Hvis en motorstørrelse bliver reduceret, finder ingeniørerne og teknikkerne inden for relativ kort tid bare andre måder at gøre bilerne hurtigere på.

PDL  


Hop til top
Michelin vil blive endnu bedre

Michelins comeback til Formel 1 gik bedre end forventet efter de flestes opfattelse. Nu kommer det store spørgsmål - vil de klare sig endnu bedre i 2002.

Michelins comeback i Formel 1 gik over al forventning. Det har bl.a. medført at enkelte teams er skiftet fra Bridgestone til Michelin op til den kommende sæson. Bl.a. har McLaren meddelt at de fremover vil køre på Michelin dækkene. McLaren og Ferrari har i de seneste år ellers fulgt hinanden når det drejede sig om valg af dækfabrikat. Ferrari kører i hvert fald endnu et år på Bridgestone. Hvad der derefter sker kan man kun gisne om. Goodyear kikker igen med interesserede øjne på Formel 1.

Williams sikrede sig 4 sejre i 2001 og efter at McLaren har skiftet, vil der komme endnu mere gang i udviklingen. Det er i hvert fald som Jaguar køreren Eddie Irvine ser det. Inden Michelin officielt kom tilbage udførte Williams og Jaguar et enormt testarbejde for Michelin. Som Irvine ser det, vil alle der har valgt Michelin næste år få nogle fordele.

Eddie Irvine:
"Michelin gjorde et imponerende comeback i år. Rent faktisk, så var det forbløffende hvad de opnåede, og jeg er sikker på at det vil blive endnu bedre næste år, når McLaren også vil være med i udviklingen af dækkene. Det kan kun blive endnu bedre. Man behøver kun at kikke på Williams for at forstå hvilket utroligt job Michelin har udført. Med den rigtige bil vil Michelin vinde endnu flere sejre næste år."

PDL  


 

Hop til top29.12.2001

Forberedelserne i Formel 1 tager form

Der er kun godt 2 mdr. inden det første Grand Prix i 2002 køres. Med den lange pause uden mulighed for at teste, kunne man frygte at nogle ting måske ikke kunne nås.

Det lange testforbud som er indført med virkning fra og med i år, kunne måske få nogle teamchefer, konstruktører til at frygte at man ikke ville kunne nå det man plejer. Men en omlægning af flere procedurer har måske reddet det for de fleste. Hvordan ser det ud hos de forskellige teams?

Ferrari har travlt med deres nye bil, som kommer til at indeholde noget nyt i Formel 1 sammenhænge. Nemlig en enhed hvor motor og gearkasse er sammenbygget til en enhed. Ferrari forventer at kunne præsentere deres nye bil i starten af februar måned, men hvor vidt man vil bruge alle de nye ting fra sæsonstarten er endnu ikke afgjort. Ferrari regner med at de testkørere Luca Badoer og Luciano Burti starter med at teste dele i starten af januar. Senere på måneden vil Michael Schumacher og Rubens Barrichello være med også. Al test vil i første omgang ske i en hybridbil.

McLaren skulle - modsat alle rygter - følge deres planlægning, altså ingen nævneværdige forsinkelser der. Ny bil med en helt ny Mercedes motor satses der på. Præsentationen sker i den første uge i februar måned. Også McLaren bruger i første omgang en hybridbil til de indledende tests.

Williams får ligesom McLaren en ny motor. BMW har også til den kommende sæson udviklet en helt ny motor. Og efter sigende endnu mere kraftfuld en denne sæsons motor. Williams forventer også en præsentation af deres bil i starten af februar. Teamets to testkørere, Marc Gene og Antonio Pizzonia, tester på lige fod med teamets kørere fra starten af januar. Ralf Schumacher vil prøve at køre med briller ved nogle af disse tests. Efter en trafikulykke i starten af december, skal dette prøves i stedet for kontaktlinser.

Den 25 januar bliver den nye Sauber præsenteret i Zürich i Svejts. Samtidigt vil teamets nye andenkører Felipe Massa blive præsenteret for offentligheden. Peter Sauber venter sig meget af det nye unge talent. Måske kan Nick Heidfeld igen i år få problemer med at markere sig. Sauber forsætter med de et år "gamle" Ferrari motorer.

Hos Jordan er alt præget af optimismens tegn - igen. 2 nye kørere, nemlig Fisichella og Takuma Sato, skal køre teamet frem igen, og helst så langt foran BAR som muligt. Det ser ud til at de fleste teams præsenterer deres nye biler i februar. Det gør sig også gældende for Jordan. Ny bil og ny motor. Motoren som man deler med BAR, er en helt ny udvikling. Netop motoren var et af de klagepunkter som Jordan og BAR havde i denne sæson.

BAR præsenterede deres nye bil en lille uge før jul. BAR har også vinket farvel til Craig Pollock og i stedet sagt goddag til Dave Richards. Hvilke omlægninger det vil betyde for teamet, kan vi kun vente og se. I hvert fald det blive spændende at se hvad en ny mand i stolen kan få ud af teamet. Det ser ud til at de to kørere forsætter, men rygterne vil vide at Jacques Villeneuve er på vej væk.

Og der hvor JV måske lander, kunne meget vel blive Renault. Teamet skifter nu officielt navn fra Benetton til Renault. Renault overtog ganske vist teamet for et par år siden, men vil først nu selv lægge navn til. Den mellemliggende periode er blevet brugt til at teste bl.a. en ny motor. I den netop afsluttede sæson kørte Benetton bilerne med en motor med en vinkel mellem cylinderrækkerne på 111 grader. Den er løbende blevet forbedret og man venter sig meget af den. De to kørere, Jenson Button og Jarno Trulli, er gået i gang med den fysiske træning og starter i løbet af januar med at teste.

Den 4 januar præsenterer Jaguar deres nye bil. Det forlyder allerede nu at designet af den nye R3 bliver noget mindre konservativt end på de tidligere modeller. Jaguar starter med at teste i Barcelona den 7 eller 8 januar.

Som noget nyt laver Cosworth i år en kundemotor. Den får Arrowsgavn og forhåbentligt glæde af. Og det

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk