Ekstra hårdt var slaget for Honda folkene, da det er Toyota der ejer Fuji banen, så deres mål er nu helt klart - Suzuka skal tilbage på Formel 1 kalenderen, hurtigst muligt.
Derfor har Honda sat et stort renoveringsprojekt i gang på Suzuka banen, uden at det dog går udover selve baneforløbet.
I første omgang bliver der lavet større og bedre afkørselsarealer, ligesom barriere og autoværn bliver ombygget og forbedret.
Ligeledes bliver samtlige pitbygninger og pitgarager ombygget og moderniseret.
Herudover vil hele det område som banen ligger i blive renoveret, og gjordt mere venligt at benytte i dagligdagen, også til andre aktiviteter end motorsport.
Retningslinjerne, der er lavet i samarbejde med Grand Prix Manufacturers Association, GPMA, går i grove træk ud på at reducere downforce niveauet drastisk. Derudover er FIA af den opfattelse, at der i langt højere grad skal fokuseres på udnyttelsen af overskudsenergi, såsom varme. Formålet med disse tiltag er, at gøre forskningen i Formel 1 mere relevant for bil industrien. Hvert år bruger teamene milliarder og atter milliarder på forskning og det er FIA's ide, at denne forskning i langt højere grad end i dag, skal kanaliseres over i bilindustrien og bruges til noget positivt der.
De første synlige ændringer på Formel 1 bilerne, kan blive en realitet allerede fra starten af 2008 sæsonen, hvor aerodynamiske hjælpemidler såsom, winglets, bargeboards, udstødningsskorstene etc. måske bliver forbudt. Hvad der evt. skal afløse dem er ikke fastlagt endnu, men der snakkes om at introducere en nye type vinger i 2009, der er designet udelukkende med henblik på at fremme overhalinger. Derudover nævnes standardiserede aeropakker som en mulighed, men det vil i givet fald ikke blive aktuelt før 2010.
Ud over de aerodynamiske ændringer, står udnyttelsen af overskudsvarme højt på FIA's dagsorden. En Formel 1 bil genererer enorme mængder varme såvel fra kulfiberbremserne som fra motoren, og da varme er lig med energi, er det meningen at teamene skal finde på nye innovative løsninger, for hvordan de kan udnytte denne ubrugte energikilde. Det kunne f.eks. være i form af en såkaldt turbo-boost knap, hvor den oplagrede varme/energi fra motor/bremser ville kunne udløses på sec. og i en kort periode resultere i øget motoreffekt til overhalingsforsøg.
FIA's foreløbige handlingsplan:
Der vil muligvis være andre teknologier som ikke er nævnt her, som vil være lige så relevante og skal tages op til revidering. FIA fastslår til sidst, at flere af punkterne på denne 5årige handlingsplan, kræver mere tilbundsgående undersøgelser. Så intet er fastlagt 100% endnu. Men med et udspill som dette, kan der vist ikke herske tvivl om, at Formel1 sporten står foran store udfordringer og omvæltninger.
Grunden til den sene Ferrari debut for Kimi Raikkonen, skyldes at teamet først er klar med deres 2007 model midt i januar måned, og de første testkørsler med den er nu fastsat tid den 15. til 20. januar på Ferrari teamet egen testbane Fiorano, hvor den skal testes af Luca Badoer.
Første gang det forventes at det bliver Kimi Raikkonen der sidder i de nye racere, bliver i forbindelse med en tre dages testsession på Mugello banen i Italien den 21. til 23. januar.