Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.12.1998
 Sir Frank Williams !
 BARe tilbage på banen
 Ralf selvsikker
 Coulthards dagbog
 
30.12.1998
 Vi leder efter Häkkinen´s Lotus
 Peugeot vil gøre det bedre
 

Hop til top31.12.1998

Sir Frank Williams !

På årets sidste dag kunne Frank Williams finde sit navn på det engelske kongehus' nytårs æresliste, og bliver dermed den eneste nulevende i Formel 1 verdenen med riddertitel. Tidligere er også, nu afdøde, Jack Braham blevet slået til rider. Den 56-årige kørestolsbruger havde selv følgende at sige til udnævnelsen: "Jeg er overrasket og meget glad over at have modtaget denne store ære" Han modtager riddertitelen for indsatsen i motorsporten, og i særdeleshed for F1, der blandt andet hjemførte 2 mesterskaber til de engelske kørere, Nigel Mansell og Damon Hill, medens de stadig kørte for teamet.

Frank Williams tilføjede, at han samtidig er glad for den anerkendelsen af teamets indsats og udbytte i Formel 1,der ligger i modtagelsen af ærestitlen.

Williams teamet startede i det små, og er i dag et "multi million pound " firma med flere hundrede ansatte. Eller som Frank selv tidligere har indrømmet det: " I begyndelsen var der kun mig og kreditorerne" Teamets succeshistorie startede for snart 20 år siden i 1979, da de vandt det første Grand Prix. Fra da af er det stort set gået slag-i-slag med 9 konstruktørers og 6 kørers verdensmesterskaber.

Kritikken af personen Frank Williams har det ikke skottet på for sin hensynsløse behandling af kørererne. Senest har Heinz Harald Frentzen, der forlod teamet ved sæsonens afslutning, været ude med rivejernet: "Frank Williams har dårligt menneskekundskab og kender ikke til at lede de kørere, der kører for ham" . Det lader dog ikke til at påvirke Frank, nu Sir Frank Williams, der havde følgende kommentar til sit omdømme: "Jeg er her ikke på grund af kørerne. Jeg er her for at glæde mig selv og for at få et udkomme. Kørere kommer og går; men teams'ene vil bestå for altid".

I følge mennesker med forstand på den slags ting, har Franks nye ærestitel ladet vente på sig i alt for lang tid. Ironisk nok kom udnævnelsen ved slutningen af den mest skuffende sæson i teamets historie.

KLH  


Hop til top
BARe tilbage på banen

Formel 1 nybegynderen BAR får brug for al den tid de kan få, til at teste deres nye bil, kodenavn BAR 001 - Supertec. Både af hensyn hvordan de enkelte dele; men også hvordan de ansatte arbejder sammen.

" Tid på banen er af afgørende betydning i øjeblikket " udtalte testleder Robert Synge og forsatte: " Teamet har brug at lære hvordan bilen reagerer. Holdarbejde er vitalt for at have succes i Formel 1, og BAR ønsker at forvise sig om, at de ansatte lever op til forventninger. Mandskabet har også brug for at vide, hvordan det arbejder sammen".

Adskillige teams genoptager testarbejdet den 10. Januar og det forventes at Jacques Villeneuve er bag rattet BAR raceren. Han forventer til gengæld testene bliver problemfrie, og de ikke skal genopleve de samme fejl som på Barcelona før jul. Han udtrykte det selv således: "Det er væsentligste er at de ikke sker anden gang og mindst af alt, når vi vender tilbage for at teste i januar"

KLH  


Hop til top
Ralf selvsikker

Ralf Schumacher føler sig sikker på en god 99-sæson efter at have sat hurtigste tid (1:22.03) under Barcelona-testen lige inden jul. Ralfs tid var næsten et sekund hurtigere end David Coulthards tid (1:22.91): "Vi er i gang med vigtige forberedelser til næste år og jeg er lykkelig for at vi har været så hurtige". Kilder fortalte i går at Ralf er meget spændt på den næste test og at han regner med at fortsætte de gode omgangstider. Teamchef Frank Williams mener også at Williams er kommet ud af sin gråzone og at teamet igen er en vinder. Williams mener at de få regelændringer vil hjælpe teamet tilbage til deres gamle VM vinderform. Teamchefen har også store forhåbninger for CART-mesteren Alex Zanardi.
NJ  


Hop til top
Coulthards dagbog

David Coulthard taler i sin nye bog åbent om sine følelser overfor Michael Schumacher; især sammenstødet på Spa, hvor Schumacher kørte op bag i Coulthard og måtte udgå. Selvom Schumacher var meget oprørt lige efter sammenstødet, undskyldte han sin opførsel overfor Coulthard - også for at forhindre at de meget entutiastiske Ferrari-fans skulle prøve at overfalde Coulthard ved det næste grand prix. I bogen skriver David Coulthard at Michael Schumacher har svært ved at anerkende at et uheld også kan være hans egen skyld: "På et tidspunkt spurgte jeg Michael om det var det samme i hans privatliv - at han har ret og andre tager fejl. Han sagde at det ikke var sådan. Michael fortalte at mange af hans problemer er opstået fordi han bliver anset for den bedste kører og folk er misundelige på ham. Jeg fortalte ham at jeg beundrede og respekterede hans evner. Jeg er ikke misundelig på ham - bortset fra hans årsløn", sagde Coulthard
NJ  


 

Hop til top30.12.1998

Vi leder efter Häkkinen´s Lotus

Team Lotus tilbyder £5.000 i dusør. Dette er et forsøg på at få en af de gamle Lotus'er tilbage - Bilen som det drejer sig om er Lotus 102B som blev kørt af Mika Häkkinen. Bilen er blevet stjålet fra en garage i Norfolk, for 4 år siden, og interessen for at finde den, er steget meget siden finnen blev verdensmester i formel 1. Bilens værdi er også steget væsentligt, og er i øjeblikket vurderet til en værdi på omkr. £100.000.

"Det er jo ikke en helt almindelig gadebil. Tyvene har været nød til at have en Lastbil, og ca. 10 mand til at løfte den derop " siger David Hunt, managing director for Team Lotus. "Jeg tror at det er en rig samler som har den." Der er kun bygget 4 Lotus 102B chassis.

HVJ  


Hop til top
Peugeot vil gøre det bedre

Prost teamets motorleverandør Peugeot, har besluttet at de vil arbejde tættere sammen med Prost teamet, for at forhindre endnu en katastrofe sæson. i 1998 lykkedes det kun at få 1 point i konstruktørenes mesterskab. 'Vi er nød til at arbejde tættere sammen med Prost teamet, for at sikre os at motor og gearbox passer bedre sammen med chassiet,' udtaler Peugeot Sport Direktør Corrado Provera. 'Formel 1 erfaring viser at en motor ikke kan vinde løb, hvis den ikke passer perfekt ind i chassiset.' Han til føjer ydre mere at, at der vil komme mange ændringer på motoren genne 1999 sæsonen, 'Peugeot Sport vil i 1999 komme med væsentligt flere evolutioner af A18 motoren end i 1998. Der vil komme mindst 5 versioner af motoren igennem den kommende sæson, i stedet for de 4 der kom i år.' Prost og Peugeot kæmpede i sidste sæson med mange gearkasse problemer, men disse problemer er løst til den kommende sæson. Forholdet mellem de to parter nåede kogepunktet i sidste sæson, og rygterne svirrede om at Peugeot ville trække sig ud af F1, på grund af de dårlige resultater.
HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk