Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.12.2000
 Udtalelser anno 2000 - 1. del
 
30.12.2000
 Flere tilskuere til det Spanske Grand prix
 Patrick Head støtter Kimi Raikkonen
 Wurz - Alle er så hjælpsomme hos McLaren
 

Hop til top31.12.2000

Udtalelser anno 2000 - 1. del

Det kan til tider være ganske interessant at læse årets nyheder igennem. Mange rygter er blevet brygget og kun få er blevet til noget, og utallige udtalelser har der været. Formel-1.dk har fundet nogle af de bedste frem.

Det er nu ikke for at gøre enkelte kørere eller teams til grin – men udtalelserne er til tider ret komiske, når vi nu kan se det hele i bakspejlet.

Vi lægger ud med totaluheldige Johnny Herbert. "Bilen føles rigtig god. Hvad vi har klaret i dag – trods meget få omgange – lover godt for den nye sæson. Man finder altid små problemer i starten, men vi er henrykte over at vognen så arbejder godt, frisk ud af værkstedet" – udtalt efter den første test i R1'eren. Vi behøver vist ikke minde Johnny om hvordan sæsonen gik…

Hans holdkammerat sagde ved sammen lejlighed. "Motoren kører godt, og der er ingen mangel på kræfter. Helheden fungerer virkelig godt, og vore konkurrenter vil få noget at tænke over i den nye sæson" – tja, gad vide om det var om hvor længe Jaguar-racerne holdt sig på banen…

Spørg en 19-årig knægt om hvad Formel 1 er for noget: "Det er ligesom at køre en formel 3, bare med 4 motorer bagi" – citat Jenson Button.

Barrichello måtte i skitøjet til Ferraris årlige skitur. Kommentaren til det: "Det var meget sværere end jeg troede det var."

Her den udtalelse en teamchef ikke må komme med! "Vi har haft det teknologiske potentiale i noget tid, selvom det ikke er blevet omsat i resultater" – citat Rocco Benetton. Han blev også sparket ud da Renault købte hele tøjforretningen!

Sikkerhed frem for alt – race er en by i Rusland, og overhalinger er af det onde. "Det hævdes at der ikke er nok overhalinger i Formel 1 – det er jeg nu ikke sikker på. Jeg husker løb som grand prix'et på Monza i 1971 hvor racerne overhalede hinanden så mange gange at det var helt meningsløst" – citat Max Mosley der var uforstående overfor tørsten efter overhalinger!

Ralf om ansættelsen af Button: "Jeg ser det ikke som et problem at være helt ung i Formel 1. Jeg selv var kun et år ældre da jeg startede i formel 1. Det tager selvfølgelig et stykke tid, inden han har den fornødne erfaring til at være helt fortrolig med det hele. Det tog mig næsten to år" – men det tog kun Button ét år at lære det…

Vi har måske fundet grunden til Hakkinens svingende form i år. Han var simpelthen for selvcentreret. "Jeg har også ændret mine fysiske og psykiske forberedelser for at gøre mig stærkere igennem hele sæsonen. Den dag du siger til dig selv at 'du er perfekt', er den dag, hvor det begynder at gå ned ad bakken for dig."

2000 kan ikke have været andet end den største katastrofe af alle for Jordan-teamet. "Det vil være en katastrofe for teamet hvis vi ikke fortsætter den fremgang [fra 1999, red.]. Jeg vil ikke lyde arrogant, men jeg hader at slutte som nummer to, selvom jeg vil være glad hvis vi gør det. Vi har vundet tre løb og vi er ikke færdige endnu" – nej, vi venter stadig…

"Vi har beholdt nogle af de ting fra 1999-modellen som virkede perfekt og udviklet nye aerodynamiske ændringer og centreret vægten. AP03 vil blive en succes. Det kan ikke blive andet end en succes" – citat Alain Prost ved præsentationen af 2000-raceren. Vi har brudt vores hoveder om hvad det var for nogle ting som teamet genbrugte… - og hvor succesen blev af...

Da Rocky blev slået groggy af Ecclestone: "Jeg undskylder meget overfor alle F1 fansene, men der er en vis person som bestemmer over hele sporten, og som har sin egen dagsorden." Med til historien hører så også lige at Stallone have lavet en historie der indblandede narko og uhæderlighed. Den ide var Ecclestone ikke lige med på.

Gustav Brunner, en ombejlet designer med en fortid hos Ferrari, er ellers ganske fornuftig. Men denne udtalelse er ramt helt ved siden af. "Jeg tror, at Gaston Mazzacane vil overraske rigtig mange mennesker. Han skal bare h

BB  


 

Hop til top30.12.2000

Flere tilskuere til det Spanske Grand prix

Circuito de Catalunya vil i den nærmeste fremtid, få foretaget en større renovering omkring tilskuererområdet foran pitten, og på banens langside. Man vil lave 20,000 nye siddepladser.

Siden Marc Gené og Pedro de la Rosa er kommet ind I Formel-1, er interessen for Formel-1 steget støt hver eneste år, og derfor har arrangørerne været nødt til at udvide, så man kan følge med den stigende tilskuer interesse.

I næste måned vil man begynde at rive de gamle siddepladser ned, og genopføre de nye, man skal nå at være færdig inden det Spanske Grand Prix som køres i april.

De ændringer som skal laves på den Catalanske bane, skal udføres af et firma som ejes af Philippe Gurdjan. Philippe Gurdjan har en samarbejdsaftale med Bernie Ecclestone, men er ogsåa baneleder på Sepang.

Hvem snakker om at hjælpe hinanden ?

BKP  


Hop til top
Patrick Head støtter Kimi Raikkonen

Williams tekniske leder Patrick Head støtter den nye unge kører Kimi Raikkonens indtræden i Formel1, og siger at selv om Kimi er en meget ung kører, så har han masser af erfaring, og derfor vil det ikke vaere noget problem for Kimi at skulle tøjle en Formel 1-racer.
Patrick Head var også en af de få personer der stoettede Jenson Button da han kom ind i Formel 1 i en meget ung alder.

"Disse unge fyre lærer meget hurtigere end vi gjorde da vi var unge. Jenson Button har kørt go-kart siden han var 9 aar, mens Damon Hill var omkring 27 år, før han begyndte at køre Formel-racere. Disse fyre har fået det at køre aggressivt ind med modermælken, og de har lært at holde hovedet koldt i pressede situationer, så jeg ser ingen problemer i at der kommer frisk blod ind i sporten," siger Patrick Head til ITV.

BKP  


Hop til top
Wurz - Alle er så hjælpsomme hos McLaren

McLaren teamets nye 3. kører Alexander Wurz, afviser ethvert rygte om at alting er koldt og kedeligt i det nye team, og at man ikke må vise sine følelser.
"Her hos McLaren er alting meget logisk, og man tager ingen unødvendige chancer. Det kan godt være at teamets image set udefra virker koldt og kynisk, men sådan forholder tingene sig ikke, alle er meget venlige og meget hjælpsomme," siger Wurz som har testet hele december måned for sit nye team.

Alexander Wurz, som forlod Benetton teamet efter en skuffende sæson, har valgt at blive testkører for McLaren teamet. Wurz håber at han kan følge i Olivier Panis' fodspor som også var testkører for McLaren teamet, men efter flere flotte resultater under diverse tests for teamet blev Olivier Panis fra næste år fast mand i BAR Honda teamet sammen med Jacques Villeneuve.

Håber på den samme chance

Hvad mange nok vil se som et skridt i den forkerte retning, så har Wurz påtaget sig jobbet som testkører for McLaren teamet, i stedet for at få et fast saede hos et team i den tunge ende af feltet.

"Jeg er nu den position som jeg altid har ønsket mig at være i. Jeg har nu chance for at vise hvad jeg kan udrette i en Formel 1-racer. Jeg er meget teknisk orienteret, og jeg elsker at hjælpe teknikerne med at lave den bedste racer," siger Alexander Wurz til pressen.

Wurz har som så mange andre kørere (Panis, Zonta, Gené) forladt et Formel 1-sæde i et mindre team, for at teste for nogle af de store teams, og derved prøve at vise at de godt kan køre stærkt, bare man har den rigtige racer stillet til rådighed.

Ligesom Olivier Panis håber Wurz at han igennem diverse tests der skal laves i løbet af året, kan vise at han er en kører med en fremtid i Formel 1. "Olivier Panis viste os at det godt kan betale sig at tage et testjob, for så senere at vende tilbage til et stort team. Jeg skal nu til at teste for det bedste Formel-1 team, og så er det op til mig selv at vise omverdenen at jeg er fremtidens mand i sporten," slutter Alexander Wurz.

BKP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk