Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.12.2008
 2009 bliver et kopi år
 Formel 1 i Rom´s gader
 
30.12.2008
 Alonso til Ferrari
 Trulli er ikke ude
 "Vi har ikke vendt USA ryggen"
 

Hop til top31.12.2008

2009 bliver et kopi år

Flere teamchefer frygter at 2009 meget vel vil gå hen at blive et kopi år. Hvorfor nu det? Jo, blandet andet er aerodynamikken ændret radikalt, og hvor skal man se hen? Svaret er givet - hos konkurrenterne.

Det er sikkert og vist at Formel 1 bilerne i 2009 kommer til at se mere anderledes ud end i de seneste sæsoner. Ændrede vinger og placering af disse, samt ingen winglets og andre sjove og underlige tiltag udvendig på bilerne. Det skal nok blive sjovt.

Problemet for flere vil ganske givet være i hvilken retning man skal arbejde hen imod. Alle har ganske givet en løsning, men dur den? Sam Michael, teamchef hos Williams, forudsiger at det bliver lidt af et kopi år i Formel 1. Derfor vil Williams vente længst muligt med at visse deres bil frem. Man vil godt nok præsentere en bil hvilket sker d. 19 januar i Portimau i Portugal. Her vil mindst 3 andre teams også være tilstede med deres nye tiltag.

Sam Michael siger dog at man skal ikke vente en færdig bil fra Williams teamets side. Den bil man viser vil være en speciel præsentationsmodel. Den endelige bil vil først blive vist for offentligheden ved et senere tidspunkt, sandsynligvis ved en af de sidste tests inden sæsonstarten.


BMW Sauber med et foreløbigt 2009 vingedesign
(Foto: BMW Motorsport)

BMW Sauber har allerede vist en hybrid med 2009 vinger, men her skal man ikke regne med at det bliver det endelige design. Der var yderst delte meninger om udseendet af denne udgave. Nogen sagde at den var direkte grim, men det er nok smag og behag.

Sam Michael siger også at udover den næsten sikre kopiering, så vil der blive eksperimenteret rigtig meget i 2009. Aerodynamikken især er væsentligt ændret i forhold til tidligere. En ting er udseendet, noget andet er hvor effektive de forskellige løsninger bliver.

PDL  


Hop til top
Formel 1 i Rom´s gader

Der kommer stadig flere og flere gadeløb ind i Formel 1 kalenderen, senest løbet i havnekvarteret i Valencia samt natløbet i Singapore, og nu er der måske endnu et på vej.

Ideen til et gadeløb i Italien's hovedstad, Rom, er ikke ny. Det er en plan som den tidligere Formel 2 kører Maurizio Flammini har arbejde på i et par år, og han forudser at det kan blive allerede i 2010.

Der er efter Maurizio Flammini mening mange grunde til at lægge løbet Rom, men de to væsentligste årsager er nok:

Personligt tror (og håber) jeg ikke at løbene på Monza stoppes, det er jo en af verdens ældste baner, idet der har været kørt motorløb i Monza park siden 1921.

Maurizio Flammini kørte Formel 2 i årene 1975 og 76, begge år vandt han flere sejre, og sluttede på 6. pladserne i mesterskaberne.

Herefter forsøgte han sig i et enkelt Formel 1 løb, Race of Champions, hvor han stillede op for Williams teamet.
Han forulykkede alvorligt under løbet, og vendte aldrig tilbage til formel racing.

Siden da har han arbejdet som eventpromotor, ligesom han er den ene af bagmændene bag FIM World Superbike Championship, så han har stor erfaring med at arrangere motorløb, og nu er turet måske kommet til et Formel 1 løb i Rom's gader.

AN  


 

Hop til top30.12.2008

Alonso til Ferrari

Langdistance-kontrakterne er allerede i gang med at blive diskuteret og debatteret og en af de helt store spillere i fremtidens kamp om en plads hos Ferrari er Fernando Alonso. Den tidligere verdensmester har stadig store drømme om at køre for det italienske mærke.

Det lykkkedes ikke i denne omgang at få kabalen til at gå op for Alonso så han næste år var Ferrari-mand, men det betyder ikke at arbejdet med at komme til teamet er blevet sat i bero. Rygterne i den italienske presse mener at vide at Alonso har lavet en forhåndsaftale med Ferrari fra 2011. Derudover er der kommet yderligere pres på Kimi Raikkonen for at skulle performe i 2009 hvis finnen skal have en fremtid. Det menes at 2007-verdensmesteren tjener tre gange så meget som Felipe Massa som i år var tættere på at hente VM-titlen end sin holdkammerat.

Både Massa og Raikkonen er dog sikre et godt stykke tid endnu, da Ferrari har de to kørere på kontakt i både 2009 og 2010. Men herefter åbner det nok op for at der kommer nye kørere til. Og det passer jo så meget fint med at Fernando Alonso i samme periode også har en kontakt med Renault - så 2011 byder nok op til en større rokade. Men der er stadig lang tid til...

BB  


Hop til top
Trulli er ikke ude

Panasonic Toyota køreren Jarno Trulli har ifølge flere rygter været ude hos Toyota. Det afviser hans manager.

Henne i Japan især, har Jarno Trulli ifølge rygter været sat udenfor hos Toyota teamet. Angiveligt skulle test- og reservekøreren, Kamui Kobayashi, overtage hans sæde, men det afviser Jarno Trullis manager, Lucio Cavuto.

Netop ifølge Lucio Cavuto så er det rygter der især er opstået på internettet og der er ikke hold i disse rygter. Til flere medier har Lucio Cavuto udtalt, at rygterne er totalt grundløse og uden hold med virkeligheden. Nogle mennesker er måske misundelige på Jarno Trullis karriere.

Hverken Jarno Trulli eller Panasonic Toyota teamet har reageret på rygterne. Måske igen en af mange nytårsænder der flyver forvildet rundt især i Formel 1.

PDL  


Hop til top
"Vi har ikke vendt USA ryggen"

I år blev der ikke kørt i Indianapolis og i næste sæson er der slet ingen Formel 1 løb i nordamerika. Men det betyder ikke at verdensdelen er udelukket i fremtiden.

For første gang i et halvt århundrede vil der i 2009 ikke blive kørt Formel 1 Grand Prixer i nordamerika. Lidt en mærkelig følelse for så vidt, da det ellers er her at mange af bilproducenterne og motorkonstruktørerne menes at have et stort potentielt marked, men sådan er det i hvert fald i 2009.

Det betyder dog ikke at Formel 1 feltet ikke vender tilbage. Og skal man tro McLaren chefen Ron Dennis, så er det kun et spørgsmål om tid inden man vender tilbage til det nordamerikanske kontinent.

Ifølge ham er det mere et spørgsmål om hvornår end hvis.
"Ingen skal gå og tro at vi har vendt nordamerika ryggen. Vi skal bare have fundet en model der virker der, men det er bare ikke lykkedes endnu. Det er slet ikke opgivet, og hvis alt går vel, er vi tilbage igen indenfor en treårig periode."

Der er i perioder forhandlinger med flere arrangører og flere baner har været nævnt. Der er ingen tvivl om at især de store bilfabrikker der er involveret i Formel 1, hellere end gerne vil køre også i USA og Canada. Det er et enormt marked med rundt regnet 300 millioner indbyggere. Altså et temmelig stort marked.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk