Til sommer - næsten samtidigt med at VM i fodbold starter - vil en ny formel klasse, Premier1, køre deres første Grand Prix. Sjovt nok er det fodboldklubber der skal stå bag hvert team. Men er det noget der er fremtid i?
To tidligere Formel 1 kørere, Mark Blundell og Ferrari testkører Luciano Burti, mener ja. Mark Blundell mener at det vil være godt hvis det kommer så langt.
"Hvis det bliver til noget, vil det være rigtig godt. Konceptet er meget tiltalende, men det skal markedsføres rigtigt. Der er en frygtelig masse motorsportsserier lige nu, og på mange måder for mange i forhold til de økonomiske midler der er til rådighed, så det vil blive interessant at se hvordan det udvikler sig. Det vil blive et anderledes mix i forhold til CART eller IRL. Hvis man ser på løbskalenderen, så skal der køres på nogle gode baner. Alle bestanddelene for en top motorsportsserie er der. Hvordan publikum vil tage imod det vil være meget vigtigt. Det kommer an på hvordan tv vil transmittere det, og så vidt jeg ved er der endnu ikke lavet nogen aftaler."
Så langt Mark Blundell. Luciano Burti ser måske endnu lysere, men også mere enkelt på det:
"Jeg tror at enhver kategori i motorsport med et godt og højt niveau, vil være et stort plus for motorsport generelt set. Premier1 vil blive lanceret i stor stil efter hvad jeg har hørt. Der vil blive stor støtte fra store fodboldklubber, så der vil sikkert være mange penge involveret."
Spørgsmålet er hvordan Premier1 vil påvirke andre top formelklasser. Udfordringen vil være rettet mod Formel 1, CART og IRL. De har alle deres gode og dårlige egenskaber. I Formel 1 er der indenfor reglementets tekniske specifikationer muligt at bygge egne biler, egne motorer osv. I CART er der - lidt firkantet udtrykt - næsten ens biler, næsten ens motorer, og det samme gør sig gældende i IRL. I Premier1 er bilerne endnu mere ens. Det er samme bil, samme motor og samme dæk. Ens vilkår for alle. Så er det kørerens kvaliteter der kommer til udtryk. Ikke bare hans kørermæssige kvaliteter, men især det at kunne lave det mest effektive setup - og så bruge det rigtigt. Altså er køreren kommet i centrum. Noget som mangler meget i Formel 1 nu om dage, og som tildels også mangler i de to amerikanske serier også.
Et af de primære mål med Premier1 er - udover at køreren kommer i centrum igen - at skabe en økonomisk overkommelig klasse hvor "alle" kan være med. Jo lavere omkostninger des bedre. I Formel 1 halter flere teams bagefter fordi de slet og ret ikke har pengene. Seneste eksempel er Prost teamet, der i øjeblikket er i betalingsstandsning. Minardi er et andet team der i mange år med nød og næppe har klaret at være med. I de klasser hvor der er tilladt med flere motorkonstruktører osv. vil omkostningerne til udvikling næsten automatisk stige fordi man skal være hurtigere og bedre end konkurrenterne. Det ses i Formel 1 og CART. Til dels vel også i IRL. Det samme kommer til udtryk med selve bilen.
Spørgsmålet er vel, at hvis Premier1 slår igennem om ikke det er denne type motorsportsklasse der vil være at se i fremtiden. Altså ens biler, ens motorer osv. Mange mener at Formel 1 og til dels CART vil tabe alvorligt terræn, hvis de ændrer deres reglement radikalt. Hvor mange vil kunne være med økonomisk i fremtiden? Det er uhyggelige summer der bruges for at finde en tiendedel sekund hist og en tiendedel sekund her. Det er vel de færreste. Det er enorme budgetter teams som McLaren og Ferrari og flere andre teams arbejder med. 1 milliard eller mere. Pr. sæson. Det kan næsten ikke blive ved med at være holdbart. Det skaber en superliga med ganske få teams.
Men hvis de respektive organisationer og teams i henholdsvis Formel 1, CART og tildels IRL inden for en kort årrække kan skabe et reglement der sætter de enorme udviklingsomkostninger ned, kan
Nyheden blev lanceret på weekendens motormesse i Essen, Tyskland, hvor Audis sportschef Wolfgang Ullrich slog fast, at den kommende sæsons erklærede mål er at score hattrick i det klassiske 24-timers-løb i Frankrig.
"Porsche er den seneste producent, der har formået en serie på tre sejre i træk på Le Mans. Den præstation ligger helt tilbage til begyndelsen af 1980'erne, så for Audi vil det være en enestående bedrift at kunne præstere samme resultat i 2002," sagde Dr. Ullrich på messen. For Tom Kristensen kom nyheden belejligt, selv om han ikke rigtigt har haft mistanke om andre Audi-planer for den kommende sæson.
"Det har hele tiden ligget i kortene, at jeg skulle køre næste år i ALMS og på Le Mans, men derfor er det nu alligevel rart at få slået sin arbejdssituation endeligt fast. Der cirkulerer altid mange rygter inden for motorsport, og også i tilfældet Audi har der været mange spekulationer omkring, hvorfor offentliggørelsen ikke skete før, og om der mon lå andre planer bag den sene udmelding? Men det er typisk tysk at vente med en offentliggørelse til en lejlighed som den store motormesse i Essen, og hvis der virkelig havde været andet i gære, havde jeg helt sikkert fået besked om det forinden," fortæller en afklaret Tom Kristensen på vejen fra Essen til hjemmet i Monaco.
Audi vil i 2002 atter stille med to fabriksbiler i ALMS og på Le Mans. Det ligger fast, at trioen Tom Kristensen, Emanuele Pirro og Frank Biela skal forsøge at vinde den tredje sejr i træk sammen, ligesom det er afgjort, at Rinaldo Capello bliver ankermand i den anden Audi. Disse fire skal også forsvare ALMS-titlen, men endnu er der ikke truffet en beslutning om, hvordan kører-konstellationen bliver i den amerikanske serie. Desuden er det endnu uvist, hvem Capellos to medkørere bliver på Le Mans.
Tom K Sport
Nils Finderup
Det var Bridgestone/Firestone, der stod bag denne test-kørsel, og det gjaldt i bund og grund en test af de forskellige dæktyper som bruges i både CART og IRL. Udover de to CART-kørere, så var Sam Hornish Jr. (der vandt dette års IRL mesterskab) og Scott Sharp også med for deres respektive teams.
Test-kørslen gav alle en god mulighed for at sammenligne de to forskellige biltyper, og omgangstiderne var faktisk meget ens. Kanaan formåede at køre i den hurtigste omgangstid, nemlig 20,3 sekunder. Brack og Hornish var kun 0,1 sekund langsommere og Sharp yderligere 0,1 sekund efter. Den store forskel lå i hastighederne på langsiderne på ovalbanen i Phoenix. Her var de to Champ Cars ca. 25 mph hurtigere end IRL-bilerne. Dette blev dog opvejet i kurverne, hvor IRL-bilerne indhentede det forsømte takket være bedre grip p.g.a. de større vinger.
Gil de Ferran var også på banen i Phoenix, men det var dog ikke som led i den samme test-kørsel. Hans hurtigste omgangstid lød på 20,6 sekunder.
CART.DK
Max Papis sluttede dette års CART mesterskab på en flot 6. plads, men på trods af den fine placering så står han i øjeblikket uden en kontrakt for 2002 sæsonen.
Papis har i den forbindelse bedt sin manager om at se på mulighederne i Premier 1 serien og specielt på mulighederne med et evt. samarbejde med AC Milan.
Det er meningen, at Martin Thake skal bruges som konsulent i forbindelse med etableringen af nye baner, så områder som sikkerheden er i top med det samme, samtidig med at han vil give gode råd omkring banedesign, så banen både bliver sikker og giver muligheder for overhalinger.
Martin Thake er glad for jobbet, og har tidligere været en del af CART sikkerhedsteam, der er til stede ved løbene, og i et konsulentfirma, og siger om fremtiden, at:
"Med tre nye events til næste år (Montreal, Mexico City og Denver) og flere kommende baner i fremtiden, så får vi alle en travl tid foran os."
Michael D. Larsen
CART.DK