Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.12.2000
 Jerez-testen, 2. dag
 Zontas første rigtige test
 Ikke alt er godt hos Michelin
 Testen er i gang
 BAR tester også Hynes
 Ecclestone redder Minardi
 Fiorano test - mandag
 BAR tager Davidson som testkører
 
4.12.2000
 Første dag på Jerez
 Red Bull kvitter F1 efter 2001
 Gene går glad til arbejdet
 Nyt talent til Jaguar
 

Hop til top5.12.2000

Jerez-testen, 2. dag

Det er måske kun december, men med lidt god vilje kan man godt sige at 2001-sæsonen begyndte i dag på Jerez-banen, hvor ni af de elleve Formel 1-teams testede. David Coulthard, der testede mutters alene på banen i går, fik selskab af femten af sine kolleger. Skotten kunne udnytte dette forhåndskendskab til at sætte hurtigste tid, men mere om det senere.

Omkring halvdelen af deltagerne i testen gjorde deres første erfaringer med deres nye materiel. Alexander Wurz, der stadig humpede efter en knæoperation, måtte konstatere, at det var lidt trængt på den nye 'arbejdsplads'. Knæet generede ham ikke, fortalte han, men han havde svært ved at vænne sig til det snævre McLaren-cockpit. Østrigeren satte kun næstdårligste tid, foran Marc Gene, hvis tider dog ikke kan sammenlignes de to faste Williams-kørere. Spanieren testede BMW's nye motor og var derfor underkastet visse begrænsninger på sine tolv omgange

Det var en afslappet Montoya, der sammen med sin kæreste, betragtede de nye kollegaer under pause i testen i dag.

Juan Pablo Montoya fik kørt dobbelt så mange omgange som sin nye teamkollega – i dette tilfælde ville ordet teamkammerat næppe være anvendeligt. Hans bedste tid var kun 0,137 sekund langsommere end Ralf Schumacher, der fik kørt 36 omgange. Tyskeren forsvarede sig med at han havde lidt problemer med at finde et set-up, der passede til de nye - og meget anderledes – dæk.

Det har nok ikke skabt glæde i Williams-teamet at se hvem, der satte tiendebedste tid lige foran Montoya og Schumacher. Jenson Button så ud til hurtigt at falde til hos Benetton. Han fik kørt 53 omgang med bedste tid 1:24,990, hvilket var 0,230 sekund bedre end Ralf Schumacher.


Jenson Button var 9. hurtigst for Benetton.

Længere oppe fandt man de største overraskelser: Kimi Raikkonen kan have forbedret sine egne chancer hos FIA-komiteen betydeligt ved at sætte syvendebedste tid, kun 0,053 sekund efter Nick Heidfeld, der i den anden Sauber var helt oppe med fjerdebedste tid. Olivier Panis indikerede, at han meget vel kan komme til at sætte Jacques Villeneuve under pres i 2001 – en situation canadieren, der ikke var med til at teste i dag, ikke har oplevet længe. Panis satte andenbedste tid efter Coulthard. Den anden BAR blev kørt af teamets snart afløste testkører Darren Manning, der satte sjettebedste tid. Rubens Barrichello var 3'er, 1,18 sekund efter McLaren'en.

En anden bemærkelsesværdig begivenhed, der fandt sted i dag, var Michelin- og Bridgestone-dækkenes første møde, som japanerne ikke overraskende kom bedst ud af. Hurtigste mand fra den franske Michelin-lejr var Eddie Irvine, der med sin Jaguar satte femtebedste tid, 1,7 Coulthard med Bridgestone. Den anden Jaguar-kører, Luciano Burti, var nede som nr. 14 på dagens tidstavler efter Jarno Trulli Jordan, der måtte se sig slået af teamets nye testkører, Ricardo Zonta, der var ottendehurtigst.

Det er endnu ikke officielt om Pedro de la Rosa forsætter hos Arrows i 2001, men han var i auktion for teamet og havde sat tolvtebedste tid efter 34 omgange.

Testen forsætter i morgen. Følgende resultater er endnu uofficielle:
CBA  


Hop til top
Zontas første rigtige test

Ricardo Zonta fik lov til at køre shakedown på Jordan-raceren på Silverstone i sidste uge, men det skete i øsende regnvejr. Derfor blev det i dag til en 'rigtig' test.

Han blev flankeret af Jarno Trulli der også begyndte på Jordans vintertestprogram. "Jeg havde en rigtig god dag hvor jeg arbejdede sammen med David," siger brasilianeren om den nye ingeniør som Jordan har fået tilført - David Brown. "Vi lavede mange ændringer på raceren for at finde den rigtige balance og jeg følte at vi gjorde gode fremskridt," siger Zonta der sluttede dagen som nummer 8 med en bedre tid en Trulli.

Trulli nåede dog ikke rigtig at få en rigtig tid, da der var mange røde flad undervejs. Italieneren har dog yderligere to dage til at vise bedre form. Der er dog overordnet meget stor tilfredshed hos Jordan med dagens test. "Vi har haft en produktiv dag hvor vi kørte med den nye motorelektronik, som virkede uden problemer. Resten af ugen vil vi blot teste dets holdbarhed og så koncentrere os om dæk og bremser," siger Tim Holloway.

BB  


Hop til top
Ikke alt er godt hos Michelin

Dagens test på Jerez markerede også dag 1 med Michelin i Formel 1. De havde dæk med til Williams, Jaguar og Benetton. Ud fra dagens tider er der ikke noget der indikerer at der er meget stor forskel på de to mærker.

Eddie Irvine var den hurtigste Michelin-mand med 5. bedste tid. "Der var mange nervøse ingeniører ude til morgen, men heldigvis gik alt efter planen. Vi har kørt med de tre teams hele dagen. Det har været meget som forventet," siger Andy Pope.

Den første rigtige arbejdsdag giver Michelin et bud på hvor meget der skal laves og gøres i fremtiden. "Nu ved vi hvor meget arbejde der skal gøres, men det er godt at starte på indlæringen. Modspillet fra kørerne har været meget positivt," forklarer Pope. Flere forskellige compounds blev testet dagen igennem, og Pope indrømmer at ikke alt ser for godt ud.

"Nogle af dækkene var ikke så gode som vi havde håbet, mens andre har været bedre," forklarer han videre - så Michelin får rigtig travlt i månederne op til det australske grand prix i marts 2001.

BB  


Hop til top
Testen er i gang

Den store test på Jerez er blevet sat i gang. Nye kørere i nye teams, giver anderledes kombinationer i oversigten over tiderne.

Efter den første halve dag er det fortsat Ferrari og McLaren der ligger bedst til, mens flere af de nye kørere er ved at finde sig til rette i de nye omgivelser. Blandt andet fik Juan Pablo Montoya de første omgange i Formel 1 efter et par år udenfor Williams-teamet, mens Jenson Button testede for første gang for Benetton.


Velkommen, Jenson! Det britiske talent fik den første test for Benetton

Flere andre kørere der kom ud, var Olivier Panis for BAR, og han har vist god form. Der køres indtil sent på eftermiddagen, og i aften har vi dagens tider klar.

BB  


Hop til top
BAR tester også Hynes

Udover ansættelsen af Anthony Davison som testkører, har BAR også aftalt med den tidligere Formel 3-mester fra 1999, Marc Hynes, at han skal teste for den i Barcelona.

I 1999 slog han både Luciano Burti og Jenson Button i Formel 3-mesterskabet - men fik ikke entre i Formel 1. "Jeg holdt kontakt med BAR og jeg fik en aftale, da de besluttede sig for at teste nogle unge kørere," forklarer Hynes, der tidligere har testet for Williams tilbage i 1997.

Hynes' karriere er kommet ind på lidt af et sidespor efter at han vandt mesterskabet i 1999, da han sidste år blot kørte to løb for det lille WRT team i Formel 3000 - hvilket langt fra blev nogen succes. "Jeg vil gå derud for at lære og det er alt hvad testen handler om. Hvis jeg klarer det godt, så kan det være der er nogen der tager mig, men jeg føler at jeg har meget at tilbyde," siger Hynes.

BB  


Hop til top
Ecclestone redder Minardi

Nu har Minardi ikke nogen undskyldning for ikke at blive klar til den kommende sæson. Selveste Bernie Ecclestone har været med til at sikre dem en motor til den kommende sæson.

Ford er blevet overtalt til igen at levere ældre motorer til det hårdt pressede italienske team. "Jeg har gjort hvad jeg kan for at give dem en hånd," siger den magtfulde F1-boss. Nu er det så op til Minardi at lægge pengene på bordet - det er så ikke længere Ecclestones bord. "Hvis de kan få deres økonomi til at hænge sammen, så kan de få motorerne. Det er op til dem," siger han videre - så nu er bolden spillet over til Minardi.

Hvad der bliver teamets fremtid - både med motor og kørere - ventes at blive offentliggjort indenfor de kommende uger.

BB  


Hop til top
Fiorano test - mandag

Ferrari stod ikke tilbage for McLaren, så de gik straks i gang med at teste. Luca Badoer testede derfor på Fiorano i den VM-vindende F1-2000.

Det blev til 42 omgange og bedste tid lød på 1:01:866. Der blev testet nye dele til den nye racer, samt ny elektronik. Rubens Barrichello tester fra i dag på den sydspanske Jerez-bane.

BB  


Hop til top
BAR tager Davidson som testkører

BAR ruster op. De har offentliggjort at de har tegnet en testkontrakt med Anthony Davidson. Rollen bliver som officiel testkører, hvorfor deres nuværende testkører Darren Manning bliver skubbet lidt til side.

Det nye engelske talent er 21 år, og er af samme årgang som Jenson Button. De to kørere har i tidernes morgen kørt gokart mod hinanden som helt unge kørere. "Alle hos BAR er meget glade for aftalen," siger Craig Pollock. "Vi mener at vi har fundet et utroligt talent. Vi ser frem til et succesfuldt samarbejde og byder ham velkommen om bord hos BAR," lyder det videre fra teamchefen.

Davidson har kørt i Formel Ford, og sejrede senest i denne sæsons vinterserie. Derudover sikrede han sig også McLaren Autosport prisen for unge kørere. "Vi er sikre på at det ikke er hans sidste trofæ som Anthony modtager," siger Pollock rosende om Davidson, der med prisen også får en test i McLaren-raceren.

Udover testarbejdet for BAR, kommer Davidson til at køre Formel 3 i England for Carlin Motorsport.

BB  


 

Hop til top4.12.2000

Første dag på Jerez

David Coulthard stod for en lille forpremiere på stortesten på Jerez, da han allerede i dag rullede ud for at gøre sig klar.

Skotten var den eneste der kom på banen, mens alle de andre deltagende teams er i gang med at gøre sig klar til det helt store ryk fra i morgen tidlig. Skotten brugte dagen til at teste dæk, og kørte banen med mindre downforce. McLaren og han forventer at FIA kommer med ændringer der kan give mindre downforce i raceren, hvorfor det kræver en del tilpasning.

Vejret var perfekt - og i slående kontrast til den regnfyldte testdag på Silverstone i fredag. Dagens tid lød på 1:23,02 og Coulthard kørte 58 omgange.

Den helt store test begynder i morgen og varer tre dage.

BB  


Hop til top
Red Bull kvitter F1 efter 2001

Hvis Sauber-teamet har holdt øje med Minardi og Sauber i de seneste par måneder, ved de hvad de kan forvente om et lille års tid, når hovedsponsor Red Bull efter al sandsynlighed forlader det svejtsiske team. Ejeren af Red Bull, Deitrich Mateschitz, der også ejer en del af teamet, ser ikke ud til at interesseret i at blive i sporten. Han er hverken tilfreds med resultaterne eller med Peter Saubers valg af Kimi Raikkonen fremfor teamets testkører Enrique Bernoldi.

"Vi har en kontrakt med Sauber for 2001 og jeg har tænkt mig at opfylde den," siger Deitrich Mateschitz. Men derefter lyder det som samarbejdet er ovre. Mateschitz er nemlig ikke så F1-begejstret, at det for ham ikke handler om at være med, men om at vinde. "Jeg er ikke særlig glad for den olympiske ånd og er ikke involveret i Formel 1 bare for at være med. Jeg forstår godt, at man ikke kan være en konstant vinder, men man bør i det mindste brillere. Man ser ikke en Williams køre mod en Jordan eller en McLaren i disse tider. Det er BMW versus Honda og Mercedes. Jeg er ikke bil- eller motorfabrikant, så hvorfor skulle jeg ønske at være med i den klub?" spørger Mateschitz. Rygterne går at Red Bull kunne blive Minardis nye sponsor, men Deitrich Mateschitz’ udtalelser taget betragtning, kan disse rygter nok opfattes som dementerede.

CBA  


Hop til top
Gene går glad til arbejdet

I morgen kommer Marc Gene for første gang ud og teste, sammen med Williams-teamets anden ny-ansatte, Juan Pablo Montoya. I fredags deltog spanieren i er gokart-arrangement arrangeret af Williams-sponsoren Reuters, og der udtalte han sig om hvilke forhåbninger han knytter til jobbet. "Måske er jeg her for to år, men jeg håber, at jeg kun er teskører i et år,” siger Gene, der dog godt ved at de to ting ikke er forenelige. Williams-teamet har nok løbskørere i de kommende år. Selvom Gene endnu ikke kan sige med sikkerhed, om han har truffet en rette beslutning, er han glad for ikke at skulle kæmpe om et sæde mere i år. ”Nu er der fire team i Formel 1, der ikke har bekendtgjort deres kørere endnu – Minardi, Prost, Sauber og Arrows. Der er en voldsom kamp der, og det er der at de unge kørere gerne vil ind. Jeg tror, at jeg har bevæget mig væk fra det. Det er et overstået kapitel i Formel 1 nu,” fortæller den 26-årige spanier. Men kampen er ikke ovre for Gaston Mazzacane. Gene håber, at teamkammeraten fra Minardi har lykken med sig: "Jeg ville gerne se Gaston køre hos Prost eller hos Arrows eller hos Minardi, for jeg mener at han er en meget hurtig kører.”

"Jeg håber, at jeg ikke er nødt til at rykke ind i et dårligt team. Jeg håber virkelig, at mit næste skridt bliver til et team med en officiel bilproducent. Tiden vil vise om jeg gjorde det rette eller om jeg skulle have valgt et af de fire teams, der endnu ikke har offentliggjort noget, for jeg talte med dem på samme tid som Williams. Jeg havde en chance for at køre eller teste, og jeg valgte at teste. I dag er jeg mere overbevist end nogensinde, at jeg traf det rette valg,” siger Gene, der alligevel vil føle et lille stik, når starten til Melbournes Grand Prix går. ”Men når det første løb starter, og bilerne kommer af sted, og jeg ikke er der, vil det ikke føles så godt.” Til gengæld får han ikke mindre tid i Williams’en end han havde i Minardi’en. "Sidste år testede vi syv dage hele året. Alene i december tester jeg elleve dage.” En anden forskel på Williams og Minardi er, bortset fra en hel del bedre bil, organisationen. "Den sværeste ting for Minardi er timingen. De ved aldrig hvad der sker i næste uge,” forklarer Gene.

Et eksempel på dette er, at mens Minardi nu ikke engang ved hvem deres kørere i 2001 er, talte Frank Williams allerede med Marc Gene, før det malaysiske GP. Det motiverede Gene til at køre et af de bedste løb i sin karriere, hvor han blandt andet holdt Mika Hakkinen bag sig over tre omgange og forsvarede sin plads overfor Ralf Schumacher i tyve omgange. Det blev der også lagt mærke til: "Jeg må indrømme at jeg under løbet på et særligt tidspunkt tænkte: ’Tja, hvis jeg får det her job, så gør jeg afgjort et godt stykke arbejde i dag’. Frank Williams sagde, at han mente at det løb var meget imponerende kørt af mig. Han sagde, at han ønskede en til at presse teamets kørere.”

CBA  


Hop til top
Nyt talent til Jaguar

Mange nye talenter dukker op i Formel-1 sammenhæng for tiden. For eksempel har Benetton taget chancen med Mark Webber, og alle kender solstålehistorien om den forholdsvis ukendte Jenson Button, som i den foregående sæson har fået en strålende start på Formel 1 karrieren hos Williams. For de fleste håbefulde talenter er og bliver vejen til Formel 1 en uopnåelig drøm, men nu har Jaguar annonceret, at tyske Andre Lotterer skal teste for holdet i Spanien i midten af december.

19-årige Lotterer kørte i år det tyske F3 med Bertram Schafer-teamet og sluttede på en tredjeplads. Det er formand Wolfgang Reitzle, der har overbevist Jaguar om, at Andre Lotterer er en kommede stjerne. Han får følgeskab af Tomas Scheckter og skulle også have testet sammen med indiske Narain Karthikeyan. Det er naturligvis for tidligt at spå om eventuel succes endnu, men som alle ved er der kun en vej frem i Formel 1.

Julia Jensen

XT  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

Nr.KørerTeamTidOmgange