Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.12.2005
 Stadig frygt for V10 motorerne
 
4.12.2005
 Det nye vingesystem nedstemt
 Kovalainen tredjekører hos Renault
 

Hop til top5.12.2005

Stadig frygt for V10 motorerne

Selvom de første tests allerede nu viser at marginen mellem V8 og V10 motorerne bliver mindre og mindre, så er der blandt flere designere stadig en frygt for ulig konkurrence.

Som bekendt skal der i de kommende sæsoner køres med V8 motorer på 2,4 liter. Udviklingen af motorerne blev startet for snart længe siden, når det drejer sig om udvikling i Formel 1. Allerede i oktober og november måned udtalte flere ledende personer i de respektive teams en vis frygt for at det kan skabe ulig konkurrence at have begge motortyper kørende rundt samtidigt. Også selv om det er pålagt at V10 motorerne skal køre med begrænser. Begrænsningen sker ved hjælp af et maksimum omdrejningstal på 16.700 omdr./min og en luftindtagsbegrænser på 77 mm. Men er det nok?

Det mener blandt andet Renault direktøren Pat Symonds ikke. Han forelagde problematikken med V10 motorerne på mødet i fredags hvor man var samlet i FIAs tekniske arbejdsgruppe - TWG.

"Jeg bragte det op på mødet og fortalte blandt andet FIAs tekniske delegerede Charlie Whiting, at det at FIA har tilladt biler at køre rundt med restriktor og omdrejningsbegrænser efter min mening, er ulovligt."

"Hvis jeg mistænkte nogen for at omgå en restriktor, så ville jeg ikke kunne protestere, fordi der for så vidt ikke er noget teknisk reglement der påbyder at man skal køre med restriktoren."

"Jeg ved ærligt talt ikke hvordan vi kommer videre herfra. Det er et antal mennesker som mener at V10 stadig vil have en fordel, og jeg mener at det er en ret uheldig situation, fordi grunden til at vi stemte for at V10 motorerne stadig kunne anvendes - er væk. Set i bakspejlet skulle vi ikke have gjort det, fordi dem vi ville beskytte ikke længere er med mere."

"Ideen var at de som ikke havde adgang eller ikke havde råd til V8 motorer, skulle have muligheden for at køre med V10 motorer. Efter min mening har Scuderia Toro Rosso ikke alene budgettet til V8 motorerne, men også nogle der er villige til at levere til dem."

Og så bliver det teknisk. V10 motorerne har uundgåeligt mere drejningsmoment end V8 motorerne, hvilket vil give en stor fordel på langsomme baner hvor man har brug for en hurtig acceleration - den mest udprægede er Monaco.

Pat Symonds:
"Hvad kan forhindre eksempelvis Toyota eller andre i at stille op i Monaco med en V10 motor? Hvis nogen begynder at misbruge dette, kan det ende i et stort brag. Modsat kan Scuderia Toro Ross undlade at gøre noget bemærkelsesværdigt og så vil det hele sikkert blive glemt. Men stadigvæk, så er der noget forkert i den mekanisme der er startet her."

FIA svarer tilbage at der ikke vil blive foretaget nogen ændringer. I hvert fald ikke før man har en stor mængde data fra tests til rådighed. En unavngiven talsmand fra FIA udtrykker dog at der kan forekomme sidste øjebliks ændringer.

"Indtil vi ser biler i fuldt racetrim, får vi ikke noget sandt billede af deres hastighed, så vi ville ikke kunne vide hvilken størrelse restriktor der rettelig skulle anvendes. Vi har dog gjort det klart at vi kan gå ind og ændre restriktor størrelsen så sent som ved fredagens træning - hvis det bliver nødvendigt."

PDL  


 

Hop til top4.12.2005

Det nye vingesystem nedstemt

Forleden kunne vi fortælle at et nyt vingesystem på Formel 1 bilerne skulle debatteres og til afstemning i fredags. Forslaget blev nedstemt.

Et nyt vingesystem så dagens lys i oktober måned, og i fredags var forslaget til debat og afstemning i TWG - FIAs tekniske arbedsgrupper - der blandt har flere af Formel 1 designerne som medlemmer. Det var endda sådan at udfra de første skitser, at Adrian Newey havde arbejdet videre med planerne og kommet med visse ændringer, som blev fremlagt på mødet. Alle kunne tilslutte sig ændringerne i større eller mindre omfang.

Forslaget er dog ikke endeligt afvist. Afstemningen gik på om systemet kunne introduceres allerede i 2007, men det mente størsteparten af deltagerne i mødet ikke var muligt. Der er for kort tid til at få gennemarbejdet ideen og til at få systemet implementeret i bilernes design til 2007. Forslaget er efter manges mening med radikalt, men man kan også godt se de positive sider af systemet. Ændringerne vil få stor indflydelse på aerodynamikken og derfor bliver forslaget ikke indført før i 2008 - hvilket også var FIAs og TWGs oprindelige mening. Men nogen havde rejst forslaget til afstemning og den blev så holdt med det næsten ventede resultat.

Der var dog enighed om at FIA denne gang er kommet med et godt forslag. Det ventes at Newey vil arbejde endnu mere med forslaget. Og måske at Red Bull Racing bilerne vil være dem som får mest gavn af vingesystemet i første omgang i og med at Newey i starten af 2006 skifter til netop Red Bull Racing.

PDL  


Hop til top
Kovalainen tredjekører hos Renault

Det blev finske Heikki Kovalainen der fik jobbet som tredjekører hos Renault teamet. Han erstatter Franck Montagny der har haft jobbet hidtil.

Det unge finske talent, Heikki Kovalainen, blev den heldige der fik jobbet som tredjekører hos Renault. Dermed forsætter Kovalainen sin opadgående lærekurve, som han har fulgt de sidste år. Franck Montagny forsætter som teamets testkører året ud, sideløbende med at Kovalainen nu skal i gang med sit job. Hvad Montagny skal i næste sæson, er endnu uvist.

Heikki Kovalainen var den ene af udfordrerne til titlen i GP2 mesterskabet - som endte hos Nico Rosberg, nu Williams.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk