Ross Brawn var tirsdag på plads sammen med Honda testteamet på Jerez banen. Selvom testen varer 4 dage, så var det kun planen at Ross Brawn ville være til stede den første dag. Selv indrømmer han at det i første omgang var for at få et første indtryk af hvordan der arbejdes.
"Jeg ville i første omgang have et nærmere kig på teamet, møde dem og se hvordan de arbejdede."
Ross Brawn indrømmer også at en kontraktforlængelse med Ferrari for så vidt aldrig var aktuel, selvom der blev ført forhandlinger. Han fortæller at allerede da han forlængede kontrakten med teamet ved udgangen af 2004 med 2 år, så ville det være den sidste kontrakt med Ferrari. Det skulle slutte efter 10 år i teamet.
Med hensyn til Hondas kørere, Jenson Button og Rubens Barrichello, mener han ikke at de på noget tidspunkt har været i fare for at miste deres sæde. Flere har talt om at Fernando Alonso skulle være på vej til Honda, men det afviser Ross Brawn. Han mener at potentialet i begge kørere er så stort at det ikke har været grund til at skubbe en af dem til side. Derimod mener han at der er et større arbejde at gøre i teamet som helhed. Det er ikke kørerne der skal hænges ud for teamets dårlige resultater i 2007 sæsonen.
Og netop den ene af hans kørere, Jenson Button, hylder tilgangen af Ross Brawn til teamet. Jenson Button mener at her får teamet en kapacitet på det tekniske område som har manglet i teamet i lang tid. Jenson Button maner dog også til besindighed. Han mener ikke at Honda vil være i stand til at køre sig til sejre i 2008, men at man hastigt vil nærme sig toppen. Først i 2009 skal man forvente at se Honda være med til at kæmpe om sejre, og evt. være med i mesterskabskampen.
Fernando Alonso er en ombejlet kører, så meget, at han er sat i forbindelse med flere teams. Udover Renault, er det Honda, Toyota og Red Bull. Toyota og Honda er ifølge de seneste udmeldinger vel sorteret fra og tilbage er så Renault og Red Bull Racing.
Der er dog et par hurdler som skal overståes inden det kommer så vidt. Ubekræftede antydninger siger at for at lade Fernando Alonso gå fra sin kontrakt hos McLaren teamet, så har man sikret sig at han ikke laver kontrakt med et andet topteam - herunder Renault. Dernæst kan en kontrakt med Renault teamet vel godt komme i fare, såfremt den sag som kommer for World Motor Sport Council her i starten af december, godt kan gå Renault imod.
Tilbage er så Red Bull Racing. Red Bull Racing har for så vidt erkendt at der er ført samtaler med Fernando Alonso. Bliver dette til noget, så er det mest oplagt at Mark Webber må en tur til Renault. Hvorfor? Af den simple grund at hans manager er Flavio Briatore. Red Bull Racing kører desuden med Renault motorer.
Bruger man denne udelukkelsesmetode, skulle Fernando Alonso være at finde hos Red Bull Racing i den kommende sæson. Det er dog langt fra givet. Fernando Alonso og hans management ser helst én et-årig kontrakt, mens Red Bull Racing faktisk betinger sig en fler-årig kontrakt. Bliver man ikke enige her, er der for så vidt kun Renault tilbage der kan være interessant for Fernando Alonso. Men igen, her afhænger det vel helt af en domsafsigelse, samt den ikke bekræftede formodning om at han ikke må køre for et andet topteam.