Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.12.1999
 Schumacher venter på ny Ferrari
 Sauber nyt
 Panis har fået Williams-tilbud
 Verstappen på vej til F1?
 Interlagos forlænges også
 Sydkorea vil også være med
 Jordan og IMS
 Minardi overtaget af Telefonica
 
5.12.1999
 Første test afsluttet
 

Hop til top6.12.1999

Schumacher venter på ny Ferrari

Michael Schumacher vil ikke teste med den "gamle" model F399 da han ikke mener at der er noget der kan forbedres på den model, så Michael Schumacher vil først begynde at teste igen når den nye model F320 bliver offentliggjort, det skulle ske, hvis alt gå efter planen, den 25 januar. Han nye "anden" kører Rubens Barrichello og testkører Luca Badoer har i 3 dage testet nye dele på F399 i Fiorano.
BKP  


Hop til top
Sauber nyt

Det er jo ingen hemmelighed, at Sauber, som tidligere beskrevet, har ansat mange nye mennesker som forberedelse til næste sæson. Men det går jo også den anden vej. Det er netop kommet frem, at chefen for Saubers R&D afdeling, Andy Tilley nu forlader teamet.

" Jeg er ked af, at skal forlade teamet, men 2 år i Schweiz har været nok". Tilley indrømmer, at der har været kontakt fra andre teams, men han har endnu ikke besluttet sig for, hvor han vil være at finde næste sæson.

PDL  


Hop til top
Panis har fået Williams-tilbud

Ifølge en finsk avis skulle Olivier Panis allerede i sidste uge have modtaget et tilbud fra Williams om at køre sæsonen år 2000 i stedet for Alessandro Zanardi der ikke rigtig ved hvad han vil. Zanardi har ellers på det seneste holdt sig først noget tavs, men siden hen har italieneren været ude i pressen og fortælle at han ikke er ude af Williams - endnu.

Panis har ellers på det seneste fået en plads hos McLaren som tredje- og testkører. Udtalelserne om at Panis skulle være på vej til Williams stammer fra hans manager, Keke Rosberg og han er ikke sikker på at det vil gavne Panis at tage imod et tilbud fra Williams i år 2000. "Vi tror at testaftalen på længere sigt er det bedste lige nu," siger Rosberg og mener at det for Williams side blot vil være en kortsigtet investering at få fat i Panis, eftersom Rosberg mener at teamet alligevel får fat i Montoya til sæsonen 2001.

Williams-teamet har ikke ønsket at kommentere alle rygterne om Zanardis farvel til teamet, men det ventes at der snart kommer en afgørelse indenfor de kommende dage - og gerne inden teamet skal teste i næste uge. Panis ser derfor ud til at have fået kolde fødder, så måske kan det give Tom Kristensen en plads op i Williams liste over eventuelle erstatninger. Meget afhænger dog stadig om Zanardi kan finde ud af hvad han vil! Læg dertil at Williams går imod en meget besværlig sæson, hvis man skal tolke ud fra den første test på Jerez med de nye BMW-motorer. Det kan meget vel være noget af det der får Panis til at sige 'nej tak' til Williams tilbud.

BB  


Hop til top
Verstappen på vej til F1?

Den hollandske kører, Jos Verstappen skal indenfor den kommende måned teste for et unavngivet team. Hollænderen skal efter sigende have forhandlet med Minardi og Arrows. Det ventes at Verstappen kommer til at teste for Arrows samt at han får en kontrakt med Arrows i den kommende sæson. Derudover har der også været rygter om at Verstappen var på vej til Williams som en mulig afløser for Zanardi. "Lige i øjeblikket kan jeg ikke sige noget, fordi teamet vil holdet det inde i øjeblikket. Vi vil sikkert teste i Spanien i denne måned med det givne team," siger Verstappen. Stort hemmelighedskræmmeri om pladsen i Formel 1's dårligste team. Men så har Verstappen da også fåret masser af opmærksomhed og omtale!
BB  


Hop til top
Interlagos forlænges også

For ikke mange dage siden blev det bekræftet at det ungarske grand prix fortsat afholdes i en lang årrække og endnu en bane har fået FIAs godkendelse til og med sæsonen 2004. Arrangørerne har fået forlænget kontrakten med FIA i fem år, men der er betingelser føjet ind i forlængelsen. Der skal laves en del forbedringer ved banen inden der skal køres på banen næste forår. Det menes at det vil koste godt 15 millioner kroner at lave forbedringerne, blandt andet en større paddock og forbedrede afkørselsmuligheder. Dermed kommer banen i Rio de Janeiro ud på et sidespor - der har ellers været rygter om at der skulle køres på banen der ikke har været anvendt til grand prix siden 1989.
BB  


Hop til top
Sydkorea vil også være med

Endnu et land vil gerne være med til at arrangere Formel 1 - og det er Sydkorea. Landet vil forsøge at lave en bane indenfor de kommende tre år, sådan at landet kan afholde et grand prix i 2002. Banen vil i givet fald blive bygget i nærheden af Seoul, hovedstaden. Sydkorea er allerede meget optaget af at arrangere et andet stort sportsarrangement - VM i fodbold der også skal afholdes i 2002. VM i fodbold skal de dog dele med Japan, så mon ikke det også er derfor koreanerne gerne vil have et grand prix.

Sydkorea har allerede arrangeret et internationalt Formel 3-løb og har dermed allerede en fod indenfor i den internationale motorsportsverden.

BB  


Hop til top
Jordan og IMS

Jordan har indgået en slags sponsoraftale med IMS. Og hvem er IMS. IMS står for Indianapolis Motor Speedway. Og der hvor aftalen egentlig er indgået, er imellem de to parters respektive markedsføringsafdelinger. Aftalen indebær et samarbejde om, at markedsføre hinanden og hinandens produkter på henholdsvis det europæiske og amerikanske kontinent. Samt selvfølgelig at reklamere for det første amerikanske Grand Prix løb i flere år, som skal finde sted på en ombygget og tilpasset bane, idet banen altid har været en ovalbane.

Det betyder, at Jordan skal promovere IMS og dets produkter i Europa og vise versa. Jordan vil bl.a. så blive involveret i selvfølgelig det amerikanske GP på netop Indianapolis banen, men også i Pep Boys Indy Racing League og Nascar Brickyard 400, alle løb der finder sted på Indianapolis banen. Nærmere detaljer er endnu ikke offentliggjort, men begge organisationer har masser af merchandise at sælge. Og den amerikanske bane kan rumme en uhyggelig masse mennesker, samt at alle løb på denne gamle, klassiske bane bliver transmitteret over hele Nordamerika. Så der er en god stor reklameværdi i denne aftale.

Jordan fik for øvrigt sin debut i Formel 1 i det amerikanske GP i 1991.

PDL  


Hop til top
Minardi overtaget af Telefonica

Nu skulle det være ganske vist. Det er blevet offentliggjort, at det spanske telekommunikationsselskab Telefonica har overtaget Minardi teamet. Som sædvanlig er der ikke offentliggjort nogle tal - endnu. Men det må være en god pose penge der bragt ind i teamet. Det har i flere år kørt med et ganske lille budget.

Telefonica har i hvert fald det sidste år støttet teamet som sponsor for Marc Gene, og han er allerede tidligere på året blevet sikret sin plads i teamet. Hvem den anden kører bliver, vides ikke endnu, og Minardi har meddelt, at det først bliver i det nye år man offentliggør, hvem der bliver den anden kører. Men i hvert fald er der nogle kører der skal ud at teste i denne måned. Og det skulle være Giorgio Vinella, Peter Sundberg og Fernando Alonso.

Et andet emne som ikke er afgjort endnu, er hvilken motor man vil bruge næste år. Det har længe været fremme, at man er interesseret i Supertec-motoren, men disse forhandlinger er ikke afsluttet endnu. Og det forlyder, at man måske har mulighed for at få dette års Stewart/Ford motor. Bernie Ecclestone har efter sigende været inde som mellemmand mellem Minardi og Ford. Ford har dog tidligere meddelt, at man ikke vil levere til andre teams, idet det kun er Jaguar der skal bruge deres motor, indtil der udvikles en "rigtig" Jaguar-motor. Den skulle ifølge Ford være klar til år 2001.

Supertec har også været ude med en udtalelse om, at man ikke har kapacitet til at levere til mere end 2 teams næste år. Arrows og Benetton har allerede indgået kontrakt med Supertec. Det ligner næsten en never ending story, men det plejer jo at falde i hak til sidst, og det gør det her nok også.

PDL  


 

Hop til top5.12.1999

Første test afsluttet

Den første testsession forud for sæsonen år 2000 blev afsluttet i fredags på Jerez-banen. Alle tre dage var det David Coulthard der var den hurtigste - således blev det på sidstedagen til en bedste tid på 1:24,44 - der dog ikke var bedre end hans tid fra i torsdags. Nick Heidfeld satte en fornem tid, der var 6 tiendedele efter Coulthards tid - en god indikation af at den unge tysker er faldet godt til i Prost-raceren, men samtidig var Heidfeld en af de få kørere der forsøgte sig med lidt benzin i raceren, hvilket også bør nævnes i den sammenhæng. Olivier Panis kørte også fornuftigt i hans nye rolle som testkører for McLaren - lidt under et sekund langsommere end Coulthards tid. Jarno Trulli forsøgte på tredjedagen hos Jordan at finde grænserne og presse raceren, men det kostede en tur i dækmuren.

BMW fik gennemført deres første test, og selvom det ikke var prangende tider der blev sat, så fik BMW kørt mange testkilometer. På den sidste testdag var der da også problemer hvor en af motorerne røg en tur, men Ralf Schumacher var hurtigt tilbage på banen. "Testen opfyldte vores forventninger. Vi havde småuheld, men de vil give os yderligere kendskab til vores forberedelser," siger Gerhard Berger om BMWs første test i direkte kamp mod andre teams.

Derimod var der en del problemer for Rubens Barrichello på Fiorano. Det blev kun til 25 minutters test, fordi banen blev indhyllet i en tæt tåge og samtidig fik Barrichello problemer med motoren. 12 omgange blev det blot til, og en bedste tid på 1:01,063. Barrichello fortsætter med at teste på mandag, men det ventes at teamet tager til Spanien senere på måneden for at teste, eftersom vinteren er ved at sætte ind i Italien.

Testtider fra Jerez - 3. december 1999

KørerTeamBedste tidOmg.
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:24,2166
Nick HeidfeldProst-Peugeot1:25,0342
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:25,3782
Jarno TrulliJordan-Mugen1:25,5464
Jean Alesi
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk