Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.12.2000
 CART - Zanardi comeback
 CART - Vasser skriver kontrakt med Patrick Racing
 
5.12.2000
 Tom Kristensen til USA
 

Hop til top6.12.2000

CART - Zanardi comeback

Endelig er det officielt - Doughnut-kongen er tilbage. Alex Zanardi gør comeback i CART næste år hos Mo Nunn Racing. Dermed har teamet endelig fundet en team-kammerat til Tony Kanaan.

Den 2-foldige PPG Cup vinder får dermed igen chancen for at bevise, at han skam stadig ved, hvor speederen sidder, og samtidig så undgår han med næsten 100% sikkerhed, at blive udsat for skuffelser som de han oplevede hos Williams-teamet i Formel 1. Team-ejer Morris Nunn har nemlig også annonceret, at hans team kører med en grundpakke bestående af Reynard-chassis og Honda-motor - og det var netop den grunpakke, som Zanardi havde så stor succes med hos Ganassi Racing.

Selvom den 34-årige italiener altså nu til manges glæde igen er tilbage i den serie, hvor han egentlig hører hjemme, så skal man nok ikke skrue forventninger alt for højt op. Han har, trods alt, været væk fra serien i 2 år, og der er faktisk sket utrolig meget på den korte tid. Da Zanardi forlod CART var Toyota f.eks. håbløst bagefter både Honda, Mercedes og Ford, men i denne sæson var Toyota fuldt på højde med disse, og det var i stedet Mercedes, der havde overtaget rollen som fast leverandør til motor-problemer.

Men uanset hvad, så skal det igen blive en fornøjelse at følge den karimastiske Zanardi i CART serien. Teamet starter med den første af vinterens test-kørsler i løbet af denne måned, således at alt er klart til sæsonåbningsløbet i Monterey i Mexico d. 11. marts næste år.

www.cart.dk

XT  


Hop til top
CART - Vasser skriver kontrakt med Patrick Racing

Patrick Racing har nu officielt annonceret, at Jimmy Vasser kører for dem i næste års CART sæson. Det havde ellers været næsten sikkert, at han i stedet skulle køre hos Mo Nunn Racing, men sponsormæssige problemer gjorde, at han nu i stedet bliver team-kammerat med Roberto Moreno.

Vasser, der i 1996 vandt PPG Cup'en (mesterskabet) er efterhånden en meget rutineret kører. Han har i de sidste 4 sæsoner altid været med i top-kampen om mesterskabet, og nu skal han så prøve lykken hos Pat Patricks team.

Efter at det i sommers stod klart, at Vasser ikke fortsatte hos Ganassi Racing, så har hans navn lige siden været en fast ingrediens i den altid kørende Silly Season.

Og nu hvor det altså står klart, at Mo Nunn Racing ikke får glæde af Vasser, ja så er rygterne om et comeback til Alex Zanardi hottere end nogensinde før.

Med bekræftelsen fra Patricks side, så røg der desuden endnu en mulighed for Johnny Herberts chancer, for at sikre sig et sæde i CART. Bedste bud lige nu er, som det i øvrigt sådan set har været hele tiden, at hans sidste chance er at afløse Mark Blundell hos PacWest Racing. Der er dog måske også stadigvæk en mulighed hos Zakspeed Racing.

www.cart.dk

XT  


 

Hop til top5.12.2000

Tom Kristensen til USA

Tom Kristensen har i dag afsluttet forhandlingerne med Audi og er parat til at tørne ud for den tyske gigant i næste års American Le Mans Series, hvor han kommer til at duellere med Jan Magnussen. Samtidig er Kristensen sikret endnu en optræden i 24 Timer Le Mans i juni.

Alle danske motorsports-entusiaster fik i dag en tidlig julegave, da lang tids forhandlinger mellem Tom Kristensen og Audi fik en lykkelig udgang. Den 33-årige dansker har nu skrevet under på en kontrakt med Audi for sæsonen 2001, således at Kristensen skal deltage i hele den amerikanske Le Mans-series 13 løb, ligesom han får mulighed for at forsvare sin Le Mans-sejr sammen med Audi den 16.-17. juni næste år.

"Jeg er umådeligt glad for, at vi fik enderne til at nå sammen," siger Tom Kristensen om sin kontrakt med Audi. "Jeg fik på grund af min BTCC-kontrakt med Honda kun mulighed for at køre tre løb for Audi i år, men det var nok til at give mig et indtryk af et yderst effektivt og professionelt team. Jeg glæder mig usigeligt til at prøve kræfter med ALMS, der på to år er blevet meget populært i USA, hvor serien trækker flere tilskuere og tv-seere end ChampCar. Og jeg kan berolige alle dem, der frygter, at jeg efter min farten rundt de seneste år skal komme til at kede mig med en helårskontrakt i USA. ALMS har nemlig udviklet sig til at blive et internationalt mesterskab med løb i Canada, Spanien, England, Malaysia og Australien, så jeg får stadig set rigeligt af verden!"

Audi sætter ligesom i år to biler ind i ALMS 2001, men til gengæld ønsker tyskerne ikke at gentage den tredobbelte triumf fra Le Mans i juni. Også her vil der derfor kun figurere to Audi'er på startlisten, men det ser Tom Kristensen ikke som nogen svækkelse.

"Konkurrencen i 2001 ser ud til at blive hårdere end i år. Blandt andre kommer Bentley med en spændende racer, der får samme motor som den i vores Audi R8, Cadillac koncentrerer sig udelukkende om Le Mans, og ikke mindst stiller Panoz med en helt ny bil, der ser giftig ud. Jeg tror, det er den rigtige beslutning kun at koncentrere sig om to biler i det franske storløb," siger årets danske motorsportskører.

Ud over Tom Kristensen skal hans medtriumfatorer fra Le Mans, tyskeren Frank Biela og italieneren Emanuele Pirro, køre for Audi i ALMS. Italieneren Rinaldo Capello fuldender kørerkvartetten. "Det er endnu ikke afgjort, hvem jeg bliver sat sammen med i den amerikanske serie, ligesom der ikke er taget stilling til, hvordan holdene bliver i langdistanceløbene Sebring og Le Mans, hvor Laurent Aiello og Michele Alboreto støder til de to besætninger. Men sammensætningen bekymrer mig heller ikke, for Biela og Pirro kender jeg særdeles godt, og Capello har været en alt for undervurderet kører i år, hvor hans makker Alan McNish har fået næsten al opmærksomhed. Lige meget hvem, jeg kommer til at dele bil med, vil vi blive konkurrencedygtige. Selv om flere af vores konkurrenter barsler med nye modeller, er der stadig masser af potentiale i den succesrige Audi R8, og med intensive test skal vi nok få den opdateret" slår Tom Kristensen fast.

Med den aktuelle underskrift er der omsider lagt op til den længe ventede duel mellem Danmarks to bedste kørere gennem tiderne, idet Jan Magnussen næste år fortsætter sin karriere hos Panoz, der også satser på ALMS og Le Mans. De danske esser har aldrig før kørt i samme mesterskab, men har dog krydset klinger/skærme i danske showløb og sportsvognsløb som Sebring, Le Mans og senest Petit Le Mans for to måneder siden. Første løb i ALMS-sæsonen 2001 bliver den 4. marts på Texas Motor Speedway.

tomkristensen.com

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk