Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.12.2009
 Det engelske Grand Prix inde eller ude?
 
4.12.2009
 Raikkonen skal køre Citroën
 Sauber overtager Toyota´s plads
 Lotus kørerne kendes angiveligt i næste uge
 

Hop til top6.12.2009

Det engelske Grand Prix inde eller ude?

Næsten som vanligt har der været en masse virak omkring afholdelsen af det engelske Grand Prix. Bernie Ecclestone er mere eller mindre træt af Silverstone, hvilket har skabt en del problemer for både det engelske Grand Prix og sandelig også for Silverstone. I år blev Silverstone "fyret" og Donington banen fik i stedet æren af at afholde Grand Prixet. Det lykkedes dog ikke for Donington af stille med aftalte garantier, så hvad nu?

Det engelske Grand Prix tilbage på Silverstone igen? Ja noget tyder på det, men der er ikke rigtigt kommet oplysninger frem fra de to forhandlingsparter i den seneste tid. Donington banen kunne ikke overholde sine garantier og blev derfor droppet igen, selvom en aftale mellem FOM/Bernie Ecclestone og Donington banen var forhandlet på plads.

Det leder næsten automatisk det engelske Grand Prix tilbage i hænderne på folkene bag Silverstone banen, BRDC. Forhandlingerne mellem FOM/Bernie Ecclestone blev genoptaget, men i starten af ugen blev der meddelt at man endnu ikke var blevet enige. Tilsyneladende var det petitesser som man manglede at få forhandlet på plads, men udmeldingen var at man intet vil sige om forhandlingerne.

Nu er der dog noget på vej. I hvert fald har British Racing Drivers Club som ejer Silverstone banen indkaldt til pressemøde i morgen mandag, hvor man vil komme med en redegørelse for forhandlingerne. Om det så er en positiv eller negativ udmelding som kommer fra Damon Hill og Richard Phillips som fører forhandlingerne på vegne af BRDC og Silverstone, er der ingen antydninger af. Man har meddelt at man ikke vil kommentere noget som helst før pressemødet som finder sted i London.

PDL  


 

Hop til top4.12.2009

Raikkonen skal køre Citroën

Kimi Raikkonen kom direkte fra Formel Renault og ind i Formel 1 i 2001 hvor han startede med at køre for Sauber teamet, i 2002 skiftede han over til McLaren og i 2007 til Ferrari teamet som han samme år vandt verdensmesterskabet sammen med.
De sidste par sæsoner har Raikkonen, sideløbende med sit Formel 1 job hos Ferrari, også kørt en del rally løb i en S2000 Abarth - endda med flere fine resultater undervejs.

Ligeledes har Kimi Raikkonen aldrig lagt skjul på at han meget godt kunne lide rallysporten, og lysten om at køre med om verdensmesterskabet har været tilstede et godt stykke tid.
Derfor har der i denne sæson været vedvarende rygter om at Raikkonen måske ville vende Formel 1 ryggen, og i stedet koncentrere sig om World Rally Championship (WRC).

I går kom så bekræftelsen på at Kimi Raikkonen skifter over til WRC, hvor han som nævnt skal køre for det Red Bull støttede Citroën Junior Team, og netop Red Bull linket skal her ses som interessant, da 2010 godt kan gå hen og vise sig som Raikkonens eneste sæson i WRC, for det forlyder at Red Bull er meget interesseret i at få ham placeret i den ene af deres Formel 1 racere i 2011 som teamkollega til Sebastian Vettel.

Foreløbig der det planen at Kimi Raikkonen og Sebastien Ogier skal deltage i hele WRC sæsonen 2010, bortset fra løbet på New Zealand som teamet har valgt at springe over.
Derudover skal de også deltage i Raikkonens 'hjemmebaneløb' Arctic Rally.

AN  


Hop til top
Sauber overtager Toyota´s plads

I går kom en officielle meddelelse fra FIA, der oplyste at hvis Sauber teamet underskriver den gældende 'Concorde Agreement', vil teamet overtage dem plads i Formel 1 feltet der er blevet ledig efter at Toyota har trukket sig.
Dermed er et par uger med stor uvished og spekulationer nu heldigvis slut for Peter Sauber, der har købt sit team tilbage fra BMW Motorsport.

BMW Sauber teamet meddelte allerede midt på sæsonen 2009 at de ville trække sig ud efter det sidste løb, ret hurtigt derefter meldte investerings gruppen Qadbak sig på banen som køber, og dermed så det ud til at teamets fremtid var sikret.
Men Qadbak's korthus faldt sammen, næsten inden det blev bygget færdigt, derfor blev der ikke lagt en rettidig ansøgning ind for teamet, om deltagelse i Formel 1 verdensmesterskabet 2010, da det slet ikke var sikkert at teamet ville overleve.

Det fik teamets tidligere ejer Peter Sauber til at købe teamet tilbage fra BMW Motorsport, en handel som det forlyder var betinget af at teamet fik en plads på startgridden i 2010, og i går kom så endelig meddelelsen fra FIA:
Hvis Sauber teamet underskriver Concorde aftalen, bliver de team nummer 13 i Formel 1 verdensmesterskabet 2010, hvor de erstatter Toyota teamet.

Straks efter at meddelelsen kom fra FIA begyndte såvel rygterne som gætterierne om hvem der skal køre for Sauber teamet i 2010.
Fem kørernavne kom hurtigt 'på banen', det var først og fremmest den tidligere Sauber og BMW Sauber kører Nick Heidfeld, og med Toyota teamet nu udenfor startgridden kom også Jarno Trulli på tale.
Herudover nævnes BMW Saubers hidtidige testkører Christian Klien samt den tidligere McLaren kører Heikki Kovalainen.
Sidst men ikke mindst den 'japanske komet' Kamui Kobayashi.
Men som nævnt det er kun gætterier!

AN  


Hop til top
Lotus kørerne kendes angiveligt i næste uge

Et af de nye teams i Formel 1, men med det gamle hæderkronede navn, Lotus, ventes at offentliggøre teamets kørere i næste uge. Det nu malaysisk ejede team satser på 3 kørere hvoraf den ene vil være test- og reservekører. De sidste endelige forhandlinger er angiveligt i gang nu, men fra teamet lyder det, at man venter at have kontrakterne på plads i løbet af næste uge. Nu er spørgsmålet hvem der sikrer sig sæderne.

Det nu malaysiske ejede Lotus team, vil efter al sandsynlighed offentliggøre teamets kørere for 2010 sæsonen i løbet af næste uge. De sidste og endelige forhandlinger med kørerne finder sted i disse dage. Det er i hvert fald meddelelsen fra teamet.

Men hvem kan så finde vej til teamet? Med stor sandsynlighed vil den malaysiske kører, Fairuz Fauzy, indtage rollen som test- og reservekører. Det er dog væsentligt mere åbent hvem der bliver de to der skal køre i Grand Prixerne. Tilsyneladende er feltet efterhånden indskrænket til 4 kørere. Angiveligt er det Jarno Trulli, Kamui Kobayashi, Takuma Sato og Jacques Villeneuve som det drejer sig om. Det er i hvert fald disse kørere som oftest er nævnt sammen med Lotus.

En af dem kunne godt blive Jacques Villeneuve. Det er nemlig sådan at den nye promoter for Canadas Grand Prix, ikke udelukker at han vil gå ind og sponsorere Jacques Villeneuve.

Lotus teamet vil teste deres nye bil på Sepang banen i løbet af februar måned.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk