"Jeg mener at Mika har haft alle muligheder, ikke bare med hensyn til bilen; men også med den bedste opmærksomhed fra teamet, og den største mulighed fra arbejdsgiveren for at tage mesterskabet" udtalte Coulthard og fortsatte: "Han tog den, han gjorde det, han skulle, og vandt mesterskabet. Jeg ønsker den samme mulighed".
Coulthard, der lige har publiceret en bog kaldet "Davids dagbog" sagde, at umiddelbart efter Hakkinen havde sikret sig titlen ved det Japanske Grand Prix, havde takket David for hjælpen med ordene: " Næste år er det din tur". Ydermere fortælles det at Mika skulle have udtalt, at han ingen chancer har for at forsvare titlen til næste, da han har indvilget i at støtte David Coulthards VM kandidatur.
Som det måske huskes, slap Coulthard Hakkinen forbi ved årets første løb i Melbourne, Australien, på en højest kontroversiel måde ved at slække åbenlyst for gassen midt på langsiden. Efter løbet i Melbourne forklarede teamchef Ron Dennis det med at de to havde lavet en indbyrdes aftale om at den der nåede igennem det første sving hurtigst, også skulle vinde løbet.
Hakkinen lavede starten og blev fejlagtigt kaldt i pit på runde 36, hvorved han mistede føringen til Coulthard, indtil denne fik en forklaring på fejltagelsen og igen overlod føringen til Mika. Coulthard kommenterede situationen således: " Jeg har investeret noget af mig selv, i både Mika og teamet, udover det man normalt kan forvente. Til næste år finder vi ud af om investeringen bliver tilbagebetalt".
Nu bliver det spændende at se om Mikas manglende forsvarsevne er reel, eller blot et spørgsmål om han allerede har lært lektien og er begyndt at underspille favoritrollen. Ligeledes kan det være et spørgsmål om at undgå unødig intern uro før tid ved at stryge Coulthard med hårene. Men der er nok ingen tvivl om, at Ron Dennis helst støtter øjestenet Mika Hakkinen udfra en betragtning om, der er mere PR i en dobbelt verdensmester, samt det faktum, at det første mesterskab er det sværeste at vinde.
Tom siger selv: " Jeg ville da være fuld af løgn, hvis jeg benægtede, at tilværelsen i Formel 1 trækker. Det er jo enhver racerkørers hedeste drøm. Men som det ser ud i øjeblikket, kommer der nye regler for den kommende sæson, da der bliver voldsomme begrænsninger i mulighederne for testkørsler, hvorfor de sessioner udelukkende vil blive brugt af de "rigtige" kørere. 50 testdage i en sæson er ikke meget".
Foreløbig har Tom Kristensen ikke afvist BAR; men da Tom har en kontrakt med Honda om standard- eller sportvognskørsel , der kun tillader udtræden ved erhvervelsen af en CART eller Formel 1 kontrakt inden nytår, taler sandsynligheden for at dette vil ske.
Nyheden er ikke så sensationel, da rygtet har floreret de sidste 14 dage på nettet. Hvad derimod overrasker er, at man med kapitalindsprøjtningen har sikret sig de Mecachrome motorer til 99' sæsonen, som Arrows bossen, Tom Walkingshaw, så brændende ønskede sig midt på sommeren, da de forholdsvis dyre Hart motorers manglende potentiale blev åbenlys. Hermed synes Hart motorernes endelige at være beseglet.
Købssummen angives til 250 mill. kr., hvoraf de 115 mill. kommer fra delstaten Rheinland-Pfalz, der allerede tidligt meddelte deres interesse i projektet med henblik på at øge udviklingen i det stuktursvage Eifel område. Til yderligere kapitaldannelse i firmaet planlægger Zakspeed at gå på børsen med dele af arrangementet i marts måned.
Kørerbesætningen skulle efter sigende blive finske Mika Salo og japanske Torrasuke Tagaki, der er kommer med sponsorater for ca. 60 mill. kr. dejlige japanske yens. De var ellers begge var udset til blive Hondas testkørere i 99' sæsonen, så måske får vi endnu en finne/ Mika at se på sejrsskammelen næste år.
Og mon der falder et par brikker på plads for hollandske Jos Verstappen, der har været på tale til et testsæde hos Honda i lang tid i konkurrence med ovennævnte kørere. Et sådant sæde vil åbne mulighed for et regulært sæde i 2000.