Desuden er der også planlagt en BMW Celebrity Challenge løb, hvor 27 kendte mennesker skal køre en to liters BMW Z3 roadster rundt på den 5,3 km. lange bane. Løbet vil komme til at vare 5 omgange ialt, og vil være den direkte opvarmning til selve F1 løbet.
To af de 27 heldige berømtheder er allerede blevet udtaget, men det efterlader masse af plads til de andre Australske og internationale berømtheder fra sports-, underholdnings-, kunst- og medieverdenen der får lov til at deltage i løbet, så det var måske en idé at gå hen og blive "opdaget" i den nærmeste fremtid.
Alle dem der bliver udtaget skal dog først igennem et uge langt kursus tilrettelagt af BMW Advanced Driver Training Program inden de får lov til at køre banen rundt de fem gange på jagt efter førstepladsen. Om det så er for at gøre løber mere spændende eller mere sikkert skal vi lade være usagt her, men sjovt skal det nok blive.
Men træerne vokser ikke ind i himlen. I lørdags var en del af Formel 1 feltet samlet, sammen med kørere fra andre klasser, til et UNESCO gokart show i Køln, og der vandt Michael Schumacher foran netop RB.
Michael Schumacher har meddelt, at han ikke vil lave deciderede test før den nye bil er mere klar. Det skal nok forstås på den måde, at hans ben, som jo blev svært beskadiget på Silverstone i år, ikke er i orden endnu. Der er stadigvæk problemer med motorikken og han døjer stadig med smerter fra både brud og den senere efterbehandling.
Og nu hvor vi har gang i det medicinske, så skal RB efter den sidste testdag som er den 16 dec. en tur på hospitalet for at blive opereret for en ribbensskade, som han pådrog sig ved en alvorlig ulykke på Imola i 1994. Det var en meget ulykkelig weekend, som de fleste vist husker alt for godt. Tænk på Ayrton Senna og Roland Ratzenberger. Men denne skade har givet meget generende smerter indimellem, og det er det han skal opereres for nu. Efterfølgende vil der gå ca. 20 dage inden RB kan begynde at teste igen.
Vi glæder os til at se både Rubens Barichello og Michael Schumacher tilbage fit for fight.
Hvis vi starter med organisationen i teamet, så er der sket en omstrukturering. Det betyder, at Craig Pollock skal forsætte med sin funktion som øverste chef, men på et mere forretningsmæssigt plan. Ikke helt med de samme beføjelser som før, men med et antal rådgivere omkring sig, når der skal træffes større, overordnede beslutninger.
Adrian Reynard bevarer også sin rolle som teknisk direktør, men skal være tilstede ved test og løb, hvilket han ikke har været før.
Og så er der Jacques Villeneuve, han bliver som kører også i år 2000.
Så kommer vi til bilen. Første rigtige test finder sted indenfor få dage, samt at man vil deltage i den næste testrunde på Jerez-banen som starter 14 dec. Efter forlydender vil man også teste den nye Honda motor på Jerez.
Robert Synge, team-manager, siger, at allerede nu er Honda-motoren bedre end den hidtidige (Supertec), så vi har mere velbegrundede forventninger til næste år.
Hm, det kunne næsten heller ikke blive værre.
Til sidst er der så spørgsmålet om, hvordan vil den nye BAR-racer se ud, rent reklame- mæssigt. Det er ikke endeligt afgjort, men rygter siger, at Lucky Strike navnet vil være det, som primært vil blive promoveret, og det andet mærke 555 kun skal dække motorskjoldet.
Men det vil alt sammen blive afsløret den 24 januar i London.
" Jeg er ked af, at skal forlade teamet, men 2 år i Schweiz har været nok". Tilley indrømmer, at der har været kontakt fra andre teams, men han har endnu ikke besluttet sig for, hvor han vil være at finde næste sæson.
Panis har ellers på det seneste fået en plads hos McLaren som tredje- og testkører. Udtalelserne om at Panis skulle være på vej til Williams stammer fra hans manager, Keke Rosberg og han er ikke sikker på at det vil gavne Panis at tage imod et tilbud fra Williams i år 2000. "Vi tror at testaftalen på længere sigt er det bedste lige nu," siger Rosberg og mener at det for Williams side blot vil være en kortsigtet investering at få fat i Panis, eftersom Rosberg mener at teamet alligevel får fat i Montoya til sæsonen 2001.
Williams-teamet har ikke ønsket at kommentere alle rygterne om Zanardis farvel til teamet, men det ventes at der snart kommer en afgørelse indenfor de kommende dage - og gerne inden teamet skal teste i næste uge. Panis ser derfor ud til at have fået kolde fødder, så måske kan det give Tom Kristensen en plads op i Williams liste over eventuelle erstatninger. Meget afhænger dog stadig om Zanardi kan finde ud af hvad han vil! Læg dertil at Williams går imod en meget besværlig sæson, hvis man skal tolke ud fra den første test på Jerez med de nye BMW-motorer. Det kan meget vel være noget af det der får Panis til at sige 'nej tak' til Williams tilbud.
Sydkorea har allerede arrangeret et internationalt Formel 3-løb og har dermed allerede en fod indenfor i den internationale motorsportsverden.
Det betyder, at Jordan skal promovere IMS og dets produkter i Europa og vise versa. Jordan vil bl.a. så blive involveret i selvfølgelig det amerikanske GP på netop Indianapolis banen, men også i Pep Boys Indy Racing League og Nascar Brickyard 400, alle løb der finder sted på Indianapolis banen. Nærmere detaljer er endnu ikke offentliggjort, men begge organisationer har masser af merchandise at sælge. Og den amerikanske bane kan rumme en uhyggelig masse mennesker, samt at alle løb på denne gamle, klassiske bane bliver transmitteret over hele Nordamerika. Så der er en god stor reklameværdi i denne aftale.
Jordan fik for øvrigt sin debut i Formel 1 i det amerikanske GP i 1991.
Telefonica har i hvert fald det sidste år støttet teamet som sponsor for Marc Gene, og han er allerede tidligere på året blevet sikret sin plads i teamet. Hvem den anden kører bliver, vides ikke endnu, og Minardi har meddelt, at det først bliver i det nye år man offentliggør, hvem der bliver den anden kører. Men i hvert fald er der nogle kører der skal ud at teste i denne måned. Og det skulle være Giorgio Vinella, Peter Sundberg og Fernando Alonso.
Et andet emne som ikke er afgjort endnu, er hvilken motor man vil bruge næste år. Det har længe været fremme, at man er interesseret i Supertec-motoren, men disse forhandlinger er ikke afsluttet endnu. Og det forlyder, at man måske har mulighed for at få dette års Stewart/Ford motor. Bernie Ecclestone har efter sigende været inde som mellemmand mellem Minardi og Ford. Ford har dog tidligere meddelt, at man ikke vil levere til andre teams, idet det kun er Jaguar der skal bruge deres motor, indtil der udvikles en "rigtig" Jaguar-motor. Den skulle ifølge Ford være klar til år 2001.
Supertec har også været ude med en udtalelse om, at man ikke har kapacitet til at levere til mere end 2 teams næste år. Arrows og Benetton har allerede indgået kontrakt med Supertec. Det ligner næsten en never ending story, men det plejer jo at falde i hak til sidst, og det gør det her nok også.