Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.12.2008
 Hondas exit vand på Max Mosleys mølle
 Toyota forbliver i Formel 1
 
5.12.2008
 Pantano føler sig skubbet udenfor
 

Hop til top7.12.2008

Hondas exit vand på Max Mosleys mølle

Da Honda forleden med øjeblikkelig virkning trak sig fra Formel 1, afstedkom det en næsten øjeblikkelig reaktion fra Max Mosley.

Max Mosley var selvfølgelig ked af Hondas beslutning, men vendte hurtigt på den berømte tallerken og talte i stedet om standardmotorerne igen.

Max Mosley lægger dermed ekstra pres på FOTA om at finde en løsning. Indtil nu har Max Mosley ikke været videre imponeret over de forslag som FOTA er kommet med. Det kan dog ændre sig af 2 årsager. For det første kan FOTA blive nødt til at ændre indstilling og forslag på grund af Hondas exit. Hvem ved om der kommer flere?
Dernæst kan netop Hondas exit bruges af Mas Mosley til at presse FOTA yderligere såfremt FOTA ikke kommer med noget mere brugbart.

I hvert fald har FIA annonceret at man har afsluttet udbudsrunden om eksterne og uafhængige standardmotorer. Vinder af udbudsrunden blev det tidligere Ford ejede selskab, Cosworth. Og ikke nok med det. Man er også igang med de afsluttende forhandlinger om levering af gearkasser og transmission - altså al kraftoverførsel. Her ligger det til at et selskab oprettet til lejligheden af X-trac og Ricardo Transmissions løber med den eventuelle kontrakt. X-trac og Ricardo Transmissions skal så arbejde sammen med Cosworth om levering af den samlede powertrain til Formel 1 bilerne.

Max Mosley har ovenikøbet en pris for valget af standardmotorer og transmission klar. En pris der er baseret på at 4 teams vælger denne løsning. Der skal lægges en udbetaling på € 1,97 milloner samt at det vil koste hvert team € 6,42 millioner om året i tre år, som man skal binde sig for. Dette er en pris der vil reduceret såfremt flere end de 4 teams i opslaget vælger denne løsning. Yderligere "rabat" kan opnås hvis man reducerer antallet af testkilometre væsentligt i forhold til nuværende 30.000 km pr. sæson.

Vælger man ikke denne løsning, kan et team vælge en anden af de løsninger som Max Mosley fremlagde i midten af november måned. Her kan man enten vælge at bygge sin egen motor udfra de samme specifikationer som Cosworth, eller man kan vælge at forsætte med de nuværende fastfrosne motorer. En af fordelene ved at vælge en af disse to muligheder er, at så kan motorproducenten forsat have sit eget navn på motoren. Dette betyder meget for motorproducenten af markedsføringsårsager.

Andetsteds har Max Mosley også luftet tanken om at genindføre turbomotorer i stedet for de nuværende 2,4 litre V8 sugemotorer. Dette skulle i så fald være en 1,8 liter motor. Nærmere konfiguration ikke kendt pt. Der bliver helt sikkert noget at tale om i den kommende uge hvor FIA's WMSC - Verdensmotorsportsforbundet - skal mødes med repræsentanter fra teamene. Det sker i Geneve.

PDL  


Hop til top
Toyota forbliver i Formel 1

Det har ganske givet løftet mere end ét øjenbryn hos Toyota da Honda med øjeblikkelig virkning trak sig fra Formel 1. Selv venter Toyota dog at forblive i serien.

Hondas exit har skabt løftede øjenbryn og panderynker hos mange. Hos Toyota var det med en vis overraskelse at det skete. Alligevel forventer man hos Toyota at man vil forblive i Formel 1 indtil videre. Der er i hvert fald ingen planer om at trække sig i øjeblikket.

Men som alle ved er Formel 1 en dyr sport. Toyota har allerede brugt ufatteligt mange penge på Formel 1 deltagelsen, og er da også indstillet på besparelser. Det undersøges i øjeblikket sammen med de andre medlemmer af FOTA, hvordan deltagelsen kan gøres billigere. Der bliver kigget på mange forskellige forslag - også forslagene fra især Max Mosley og FIA. Toyota har dog meldt ud for en god måneds tid siden, at standardmotorer ikke er vejen frem for dem, men måske kan det blive enden af det - på den ene eller anden måde.

PDL  


 

Hop til top5.12.2008

Pantano føler sig skubbet udenfor

Giorgio Pantano leder med lys og lygte efter et sæde i et Formel 1 team, men tilsyneladende vil ingen have ham ind i et team.

Giorgio Pantano føler sig skubbet ud på et sidespor, bandlyst, blacklistet og meget mere efterhånden. Jagten på et sæde i Formel 1 har hidtil været forgæves. Det er ellers ikke resultater han mangler.

Som han selv siger så mangler der absolut intet på hans CV. Ikke alene har han tidligere kørt i Formel 1 for det daværende Jordan team, men han har også adskillige mesterskaber på CV'et, senest et GP2 mesterskab. Grundet den manglende interesse for hans person, føler han sig kørt ud på et sidespor og er meget isoleret.

"Tager man ikke kontakt til en masse mennesker, så er der ingen interesse for én, det er sådan at jeg føler det lige nu. Jeg føler mig afskåret fra Formel 1."

"For nogen dage siden ringede jeg til Bernie Ecclestone for at bede om råd og hjælp. Han er stort set den eneste som har behandlet mig godt. Han kunne ikke hjælpe mig her og nu, men lovede at når han hørte om at der skete noget, så ville han kontakte mig. De eneste reelle muligheder lige nu er hos Toro Rosso og Honda. Men det er som om at jeg ikke får en ligeværdig behandling."

"Kunne jeg i det mindste bare få en reel test, så jeg kan vise mit værd og erfaring, så vil jeg være noget et langt stykke af vejen. Men det skal være en test hvor er alt er sat op til en reel vurdering af mine evner og talent. Jeg føler selv at jeg har 6 - 7 år som topkører i mig endnu. Desværre er det sådan i dag, at med talent alene når man ikke ret langt. Der skal være rigtig mange med i en aftale også."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk