Le Mans vinderen fra 1997 vil få det Brittiske stortalent James Thompson som makker, hvilket vil give Honda en af de stærkeste kører konstellationer i BTCC i 2000 sæsonen.
BTCC er vel nok den allermest konkurrenceprægede standardvogns serier i Europa, og kan Tom også skabe gode resultater i denne serier, vil det blot endnu engang understrege hvilken fantastisk racerkører han er. På den anden side må vi desværre også konstaterer, at jo mere tid Tom bruger i andre løbs serier, jo svære vil det sikkert blive for ham at få en plads i en af de store "single-seat" serier.
Det skal dog under alle omstændigheder blive spændende at følge Tom i BTCC til næste år. Så kan man jo blot håbe at én af de landsdækkende Tv-kanaler vil få øjnene op for BTCC, så vi alle sammen kan få glæde af at se Tom "sparke r*v".
Fra tomkristensen.com har vi modtaget denne rapport:
Den danske racer-sensation Tom Kristensen vil næste sæson deltage i det britiske standardvognsmesterskab BTCC, hvor han skal køre for Team Honda Sport i samarbejde med West Surrey Racing. Le Mans-vinderen anno 1997 og tidligere F3000-sejrherre bliver makker med det hotte, britiske navn James Thompson i den formstærke Accord og udgør dermed et af de stærkeste par i hele serien.
Efter to år som fabrikskører i det tyske STW-mesterskab har den 32-årige Kristensen etableret sig som en af verdens bedste standardvogns-kørere. Formidabel kørsel i sidste halvdel af 1999 betød, at danskeren sluttede STW-mesterskabet på en tredjeplads efter tre sejre og yderligere seks podie-pladser.
Honda introducerede den brandnye Accord - bygget af Fosstech - i 1999. Succesen i både England (fem sejre) og Tyskland (fire sejre) gjorde bilen til den mest succesrige, nye standardbil i moderne tid.
Kristensens status som nationalhelt blev for nylig underbygget af titlen som den bedste danske kører i dette århundrede. Hans ja til at køre i BTCC vil yderligere få den store skandinaviske interesse for mesterskabet til at stige.
"Jeg glæder mig virkelig over udsigten til at skulle køre for Honda i BTCC," siger en tilfreds Kristensen, der for to uger siden blev far for anden gang.
"Honda Accord gjorde en imponerende debut i år, og jeg er sikker på, den vil blande sig i striden om mesterskabet næste sæson. BTCC er den stærkeste klasse i verden, og jeg ser frem til at skulle danne team med James og køre i England."
"Tom har imponeret alle hos Honda i løbet af de seneste to år," bekræfter William de Braekeleer, der er motorsports-manager for Honda Motor Europe.
"Hans løb i slutningen af denne sæson var utrolige, og vi tvivler ikke på, at han vil kunne give hele det britiske team et boost. Tom og James vil udgøre et dynamisk par, og vores mål næste år er klart at vinde titlen."
Ud over denne officielle pressemeddelelse tilføjer Tom Kristensen:
"Jeg har haft mange tilbud de seneste måneder, men på bundlinien er det mest logisk og perspektivrigt at fortsætte hos Honda. Vi havde succes i sidste halvår af 1999, og den form kan vi forhåbentligt føre videre i England. Under alle omstændigheder glæder jeg mig meget til at køre på en række historiske baner, for England er motorsportens moder, og stemningen i BTCC har altid været i en klasse for sig. Selvfølgelig får jeg det handicap, at jeg nu skal ud at køre på en række baner, som jeg ikke kender, men allerede i morgen skal jeg da ud at teste på Brands Hatch."
Med hensyn til de mange rygter om Le Mans og Formel 1, siger Tom Kristensen:
"Det er stadig ret sandsynligt, at jeg skal køre Le Mans i 2000, og i hvert fald kolliderer mit program for Honda ikke med løbet den 17.-18. juni i Frankrig. Jeg forventer, at brikkerne sn
"Det var første gang, denne form for kart-stævne blev afviklet i Köln, så med tv, 15.000 tilskuere, en midlertidig bane og nye karts skulle der dukke uventede problemer op. På den baggrund var det et flot arrangement, og næste år tror jeg, dette løb i Köln bliver det bedste af sin art," siger Tom Kristensen.
"Personligt havde jeg problemer med min kart, idet motoren gjorde knuder og måtte skiftes ud midt i min tidtagning. Jeg fik derfor kun en sjetteplads som startplacering i alle mine indledende heat, men fik mig da ud af tyve kørere kvalificeret til en 11.-plads på gridden i finalen. Her nåede jeg op som femmer efter flere sammenstød i feltet, men til sidst kørte Riccardo Zonta mig ud i barrieren, så styretøjet på min kart brækkede. Det mindede meget om en F3000-episode i Finland for to år siden, men denne gang tog jeg uheldet med noget bedre humør! Det var et sjovt arrangement, og jeg er glad for at kunne bidrage til så godt et formål."
tomkristensen.com