Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.12.2008
 Fernando Alonso truer med afgang
 
7.12.2008
 Hondas exit vand på Max Mosleys mølle
 Toyota forbliver i Formel 1
 

Hop til top8.12.2008

Fernando Alonso truer med afgang

Fernando Alonso er alt andet end tilfreds med de tiltag som Max Mosley og FIA har travlt med i øjeblikket. Han truer med at forlade Formel 1 i utide.

Standardmotorer og transmission. Mere og mere ens biler. Kinetics opsamling af tabt energi. Spørger man Fernando Alonso om disse ting, så betragter han dem næsten som bandeord.

Fernando Alonso er bange for at udviklingen i Formel 1 vil tage en forkert drejning, hvis Max Mosley får held med at gennemføre sine efterhånden omfattende omkostningsbesparende forslag. I hvert fald kommer Fernando Alonso med kritik af de mange forslag som Max Mosley er kommet med i den senere tid. Dermed er Fernando Alonso med i koret af kritikere af disse forslag. Størst kritik er som alle ved kommet fra Toyota og Ferrari især. Faktisk ser Fernando Alonso disse forslag som ødelæggende for Formel 1 som man kender det i dag. Fernando Alonso ser helst at Formel 1 stadig forbliver som et teknologisk udviklingssted af højeste karat.

Han truer endda med at trække sig tilbage fra Formel 1 hvis FIA og Max Mosley får held til at gennemføre disse ting.

Heller ikke indførslen af KERS begejstrer ham specielt meget. Det han har observeret hidtil er, at mange teams ikke har fået det forventede ud af KERS - endnu. Derimod er han glad for at slicks vender tilbage.

Og så er der en ting som han ikke forstår. Mange er faktisk på linie med ham i den opfattelse. Det er at flere teams vælger at præsentere deres nye bil meget tidligt. Allerede i midten af januar er de første 3 - 4 teams ude med præsentationen af deres biler. Renault venter til et senere endnu ikke fastlagt tidspunkt med deres præsentation.

"De biler som bliver præsenteret tidligt, har alligevel ikke ret meget tilfælles med de biler som kører det første Grand Prix i sæsonen. I tidsrummet fra en tidlig præsentation til det går løs for alvor, er så mange ting ændret og/eller forbedret at det slet ikke er den samme bil mere."

PDL  


 

Hop til top7.12.2008

Hondas exit vand på Max Mosleys mølle

Da Honda forleden med øjeblikkelig virkning trak sig fra Formel 1, afstedkom det en næsten øjeblikkelig reaktion fra Max Mosley.

Max Mosley var selvfølgelig ked af Hondas beslutning, men vendte hurtigt på den berømte tallerken og talte i stedet om standardmotorerne igen.

Max Mosley lægger dermed ekstra pres på FOTA om at finde en løsning. Indtil nu har Max Mosley ikke været videre imponeret over de forslag som FOTA er kommet med. Det kan dog ændre sig af 2 årsager. For det første kan FOTA blive nødt til at ændre indstilling og forslag på grund af Hondas exit. Hvem ved om der kommer flere?
Dernæst kan netop Hondas exit bruges af Mas Mosley til at presse FOTA yderligere såfremt FOTA ikke kommer med noget mere brugbart.

I hvert fald har FIA annonceret at man har afsluttet udbudsrunden om eksterne og uafhængige standardmotorer. Vinder af udbudsrunden blev det tidligere Ford ejede selskab, Cosworth. Og ikke nok med det. Man er også igang med de afsluttende forhandlinger om levering af gearkasser og transmission - altså al kraftoverførsel. Her ligger det til at et selskab oprettet til lejligheden af X-trac og Ricardo Transmissions løber med den eventuelle kontrakt. X-trac og Ricardo Transmissions skal så arbejde sammen med Cosworth om levering af den samlede powertrain til Formel 1 bilerne.

Max Mosley har ovenikøbet en pris for valget af standardmotorer og transmission klar. En pris der er baseret på at 4 teams vælger denne løsning. Der skal lægges en udbetaling på € 1,97 milloner samt at det vil koste hvert team € 6,42 millioner om året i tre år, som man skal binde sig for. Dette er en pris der vil reduceret såfremt flere end de 4 teams i opslaget vælger denne løsning. Yderligere "rabat" kan opnås hvis man reducerer antallet af testkilometre væsentligt i forhold til nuværende 30.000 km pr. sæson.

Vælger man ikke denne løsning, kan et team vælge en anden af de løsninger som Max Mosley fremlagde i midten af november måned. Her kan man enten vælge at bygge sin egen motor udfra de samme specifikationer som Cosworth, eller man kan vælge at forsætte med de nuværende fastfrosne motorer. En af fordelene ved at vælge en af disse to muligheder er, at så kan motorproducenten forsat have sit eget navn på motoren. Dette betyder meget for motorproducenten af markedsføringsårsager.

Andetsteds har Max Mosley også luftet tanken om at genindføre turbomotorer i stedet for de nuværende 2,4 litre V8 sugemotorer. Dette skulle i så fald være en 1,8 liter motor. Nærmere konfiguration ikke kendt pt. Der bliver helt sikkert noget at tale om i den kommende uge hvor FIA's WMSC - Verdensmotorsportsforbundet - skal mødes med repræsentanter fra teamene. Det sker i Geneve.

PDL  


Hop til top
Toyota forbliver i Formel 1

Det har ganske givet løftet mere end ét øjenbryn hos Toyota da Honda med øjeblikkelig virkning trak sig fra Formel 1. Selv venter Toyota dog at forblive i serien.

Hondas exit har skabt løftede øjenbryn og panderynker hos mange. Hos Toyota var det med en vis overraskelse at det skete. Alligevel forventer man hos Toyota at man vil forblive i Formel 1 indtil videre. Der er i hvert fald ingen planer om at trække sig i øjeblikket.

Men som alle ved er Formel 1 en dyr sport. Toyota har allerede brugt ufatteligt mange penge på Formel 1 deltagelsen, og er da også indstillet på besparelser. Det undersøges i øjeblikket sammen med de andre medlemmer af FOTA, hvordan deltagelsen kan gøres billigere. Der bliver kigget på mange forskellige forslag - også forslagene fra især Max Mosley og FIA. Toyota har dog meldt ud for en god måneds tid siden, at standardmotorer ikke er vejen frem for dem, men måske kan det blive enden af det - på den ene eller anden måde.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk