Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.12.1998
 Jerez test - Dag 1
 Ferrari - Jerez testrapport - Dag 1
 Takagi til Arrows
 Spa undersøges af "skattefar"
 Hill var ansat løb for løb
 
7.12.1998
 Ecclestone: Schumacher vinder
 Coulthard ønsker støtten gengældet
 

Hop til top9.12.1998

Jerez test - Dag 1

Igår startede Formel 1 testene igen, denne gang på Jerez banen i Spanien. Der er tale om en 3 dages test, og følgende teams var tilstede: McLaren, Ferrari, Williams, Jordan, Sauber samt Prost.
Dagens hurtigste tid blev sat af David Coulthard i McLaren med tiden 1:25,56, og den kører der kørte flest omgange var Pedro Diniz i Sauber med 87 omgange.

Vejret:
Luft temp.: 8-15 C
Bane temp.: 8-25 C

Dagens tider blev følgende:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1David CoulthardMcLaren1:25,5649
2Eddie IrvineFerrari1:25,8382
3Ralf SchumacherWilliams1:26,1442
4Heinz-Harald FrentzenJordan1:26,8552
5Nick HeidfeldMcLaren1:26,9925
6Pedro DinizSauber1:27,1387
7
AN  


Hop til top
Ferrari - Jerez testrapport - Dag 1

Så er der igen gang i testkørslerne, det var Ferrari teamet der i går gik i gang med et tre dages program på Jerez de la Frontera i det sydlige Spanien. Det er planen at Eddie Irvine skal køre alle 3 dage, Luca Badoer 2 dage samt Michael Schumacher 1 dag. Dette bliver Eddie Irvines første testkørsel som optakt til 1999 sæsonen, da han ikke var med på Circuit de Catalunya ved Barcelona i sidste uge, på grund af at han var på Essen Motor Show, for at reklamere for Fiat/Ferrari koncernen.

Jerez de la Frontera: , 4.428 km.
Vejret:
Luften: 8-15 gr. C
Banetemperatur: 8-25 gr. C

Eddie Irvine, F 300, chassis 184:
Koncentrerede sig om dæktest, set-up'pet på hans F 300, og en smule prøvning af affjedringen.

Luca Badoer, F 300 chassis 186:
Fortsatte arbejdet, der påbegyndtes ved Barcelona testene i sidste uge, med test af nye komponenter til brug i 99' modellen.

Dagens tider blev:
Plac.KørerTidOmg.
1Eddie Irvine1:25,83382
2Luca Badoer1:28,30536

Ferrari teamet fortsætter idag med de samme to kørere.

Ferrari teamet oplyser samtidig at de forventer at prøve køre deres 1999 model allerede inden jul, og raceren præsenteres for offentligheden den 21. januar 1999.
1999 modellen er i øjeblikket i vindtunnel test, hvor Chef designer Rory Byrne og teamets nye aerodynamik specialist Nicolas Tombasis (tidligere Benetton) arbejder på højtryk.

AN  


Hop til top
Takagi til Arrows

Det forlyder at japaneren, Toranosuke Takagi, har skrevet kontrakt med Arrows teamet for sæsonen 1999. Samtidig oplyses det at han bringer ca. 60 mill. kr. til teamet i sponsor indtægter. Sidste år kørte Takagi en overbevisende debut sæson for Tyrrell. Så med Mika Salo som "første kører" og med Toranosuke Takagi i den anden racer, så ser det ud til at Arrows teamet er kører mæssigt godt stillet til 1999 sæsonen.

De vedvarende rygter om at Zakspeed helt eller delvist skal overtage Arrows for et beløb på ca. 315 mill. kr., bliver stadig benægtet af teamets nuværende ejer, Tom Walkinshaw, der netop har forsikret teamets personale om at teamet ikke er til salg på nuværende tidspunkt.

AN  


Hop til top
Spa undersøges af "skattefar"

En talsmand for Spa Francorchamps banen har bekræftet at de belgiske skattemyndigheder gransker regnskabet for det firma som ejer og promovere banan. Firmaet som ejer Spa Francorchamps ledes af Formel 1 bossen Bernie Ecclestones kone (hvis det ellers skulle undre nogen, red.). ”Dette kommer virkelig på et dårligt tidspunkt,” siger den administrerende direktør for Spa Francorchamps, Andre Maes. FIA skulle i denne uge lægge den endelige kalender for 1999, og dette problem, sammen med Belgiens forbud mod tobaksreklamer, gør at Maes ikke er sikker på at banen kommer med på 1999 kalenderne (mon ikke den gør det, når banen ejes af Bernie Ecclestones kone, red.)
HK  


Hop til top
Hill var ansat løb for løb

Det er nu kommet frem i lyset, at den tidligere verdensmester Damon Hill kørte det meste af sæsonen for Jordan teamet, kun ansat løb for løb.

Teamet havde oprindeligt en kontrakt med Hill på 53 mill. kr. som de nægtede og indfri, da Damon brød kontrakten to gange tidligt på sæsonen.

Første gang, da teamet fandt ud af at han stadig havde personlige sponsorater fra et kreditkortfirma hvis interesser stred mod den officielle Mastercards sponsorat. Anden gang, da Hill udtalte sig til pressen om at Honda motoren, som teamet brugte, manglede hestekræfter og teamet var nødt til at gøre noget ved det.

Det var også på det tidspunkt, at man fornemmede, der var nogle alvorlige spændinger i teamet, og Eddie Jordan udtalte sig om, at for hans skyld måtte begge kørere gerne finde en ny plads til 99' sæsonen. Men som vi alle ved endte det med forsoning og han ville ikke slippe nogen af dem, hvis det kunne være undgået.

KLH  


 

Hop til top7.12.1998

Ecclestone: Schumacher vinder

Bernie Ecclestone tror på VM til Ferrari næste år. Formel 1 bossen udtalte for nyligt at "Det ville blive mere end en overraskelse hvis Ferrari ikke vinder titlen næste år. I Ferrari lejren troede man allered på VM i år, men under forberedelserne til sæsonen havde man overset kombinationen McLaren, Mercedes, Adrian Newey og Bridgestone, hvilket viste sig at være en for giftig cocktail for den stejlende hingst. Ferrari kom stærkt igen midt i sæsonen og nu tør man igen sige "Næste år.."
MBP  


Hop til top
Coulthard ønsker støtten gengældet

McLaren køreren David Coulthard har gjort det klart, at han forventer en reel chance for at tage kørernes mesterskab til næste år med støtte både fra teamet og kollegaen Mika Hakkinen. Udtalelserne faldt i et interview med "The Evening Standard" i slutningen af sidste uge bl.a. ledsaget af udtalelser som "Teamet er bygget op omkring Mika" og at han ønskede ens behandling, efter at have hjulpet Hakkinen et helt år.

"Jeg mener at Mika har haft alle muligheder, ikke bare med hensyn til bilen; men også med den bedste opmærksomhed fra teamet, og den største mulighed fra arbejdsgiveren for at tage mesterskabet" udtalte Coulthard og fortsatte: "Han tog den, han gjorde det, han skulle, og vandt mesterskabet. Jeg ønsker den samme mulighed".

Coulthard, der lige har publiceret en bog kaldet "Davids dagbog" sagde, at umiddelbart efter Hakkinen havde sikret sig titlen ved det Japanske Grand Prix, havde takket David for hjælpen med ordene: " Næste år er det din tur". Ydermere fortælles det at Mika skulle have udtalt, at han ingen chancer har for at forsvare titlen til næste, da han har indvilget i at støtte David Coulthards VM kandidatur.

Som det måske huskes, slap Coulthard Hakkinen forbi ved årets første løb i Melbourne, Australien, på en højest kontroversiel måde ved at slække åbenlyst for gassen midt på langsiden. Efter løbet i Melbourne forklarede teamchef Ron Dennis det med at de to havde lavet en indbyrdes aftale om at den der nåede igennem det første sving hurtigst, også skulle vinde løbet.

Hakkinen lavede starten og blev fejlagtigt kaldt i pit på runde 36, hvorved han mistede føringen til Coulthard, indtil denne fik en forklaring på fejltagelsen og igen overlod føringen til Mika. Coulthard kommenterede situationen således: " Jeg har investeret noget af mig selv, i både Mika og teamet, udover det man normalt kan forvente. Til næste år finder vi ud af om investeringen bliver tilbagebetalt".

Nu bliver det spændende at se om Mikas manglende forsvarsevne er reel, eller blot et spørgsmål om han allerede har lært lektien og er begyndt at underspille favoritrollen. Ligeledes kan det være et spørgsmål om at undgå unødig intern uro før tid ved at stryge Coulthard med hårene. Men der er nok ingen tvivl om, at Ron Dennis helst støtter øjestenet Mika Hakkinen udfra en betragtning om, der er mere PR i en dobbelt verdensmester, samt det faktum, at det første mesterskab er det sværeste at vinde.

KLH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk