Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.12.2003
 Englands Grand Prix holder flyttedag
 Jerez test - mandag
 Geoff Willis imponeret
 
8.12.2003
 Ralf S og Williams inde i dødvande - i kontraktforhandlingerne
 Køen hos Minardi vokser
 

Hop til top9.12.2003

Englands Grand Prix holder flyttedag

Efter de problemer som franskmændene har med at få afviklet deres Formel 1 Grand Prix løb, så har englænderne lagt billet ind på deres løbsdato.

Det Franske Grand Prix var kalender sat til den 11. juni 2004, og selv om 'FIA World Motor Sport Council' først holder det endelige møde om sagen på fredag, så regnes det allerede nu for sikkert at det Engelske Grand Prix på Silverstone banen bliver flyttet til denne dato.

Dermed svinder chancerne for en eventuel gennemførelse af Frandkrigs Grand Prix yderligere ind.
Der har ellers været flere forskellige redningsforsøg i gang, inklusiv et der foreslog at løbet skulle flyttes til Paul Richard banen der ejes af Formel 1 Superpremo Bernie Ecclestone.

AN  


Hop til top
Jerez test - mandag

Fire Formel 1 kørere havde i går den våde fornøjelse at genoptage testkørslerne på Jerez banen i Spanien, og blandt dem var BAR køreren Takuma Sato hurtigst.

Sato testede endnu en gang i BAR teamets 'concept car', hvor han havde selskab af testkører Anthony Davidson, der kørte i en 2003 model.

Ferrari teamet testede med Luca Badoer, som bestemt ikke følte sig tilpas med regnen og Jerez banen, og han kørte kun 12 omgange.

Sidste mand på banen var den hjemvendte Sauber kører Felipe Massa, som på grund af at han løb tør for benzin ude på banen om formiddagen kun nåede at køre 36 omgange.

Mandagens tider fra Jerez:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Takuma SatoBAR1:25,93851
2Felipe MassaSauber1:26,27336
3Luca BadoerFerrari1:26,29112
4Anthony DavidsonBAR1:26,74869

BAR teamet var eneste team på Michelin dæk, Ferrari og Sauber benytter Bridgestone dæk.

Testkørslerne fortsætter i dag, hvor der vil være otte teams på banen: Ferrari, McLaren, Renault, Williams, Jaguar, Toyota, BAR og Sauber.

AN  


Hop til top
Geoff Willis imponeret

BAR teamets tekniske direktør, Geoff Willis, er en glad og imponeret mand efter sidste uges test på Jerez banen.

BAR teamet testede i sidste uge på Jerez banen. Og efter en sæson hvor flere vigtige points gik fløjten, så har den første test med den nye Honda motorer vist sig at være meget positiv. I den forgangne sæson kostede en til tider ustabil motor teamet flere vigtige points. Men efter testen er Geoff Willis ganske optimistisk og imponeret.

Geoff Willis:
"Den nye motor kørte det der svarer til en fuld distance efter de nye regler. Der blev kørt over 800 km test, hvilket er meget opmuntrende, lige som det også var at se holdbarheden komme til udtryk i den nye 04 konceptbil."

Helt på linie med dette var den ledende direktør for Honda Racing Development, Shuhei Nakamoto.

"Vi havde ingen store motorproblemer i de tre dage, den nye enhed kørte over 800 km. Vi har indsamlet en masse data og ser samtidigt frem til denne uges test, hvor vi vil arbejde mere med motorstyringsprogrammerne."

Reglerne for den kommende sæson er ændret, så det nu er forbudt at skifte motor i bilerne mellem de enkelte sessioner. Med andre ord, den samme motor skal holde hele weekenden.

PDL  


 

Hop til top8.12.2003

Ralf S og Williams inde i dødvande - i kontraktforhandlingerne

Forhandlingerne om kontraktforlængelsen mellem Ralf Schumacher og BMW Williams er tilsyneladende gået i stå. Endnu nogle ting er parterne uenige om.

Kontraktforhandlingerne mellem Ralf Schumacher og BNW Williams - eller rettere Willi Weber og BMW Williams - er tilsyneladende gået i stå. Der er tilsyneladende nogle detaljer som man ikke endnu har opnået enighed om.

En af målsætningerne for kontrakten er, at man får lavet en såkaldt langtidskontrakt. Det er der tilsyneladende opnået enighed om, og for så vidt også den økonomiske del. Men så er det at det begynder at låse. Øjensynligt vil Ralf Schumacher og Willi Weber have nogle lokale tyske sponsorer med i aftalen, og ikke mindst have dem promoveret på tøj og bil. Men det kan måske blive en svær detalje at få afklaret. BMW Williams har netop offentliggjort deres nye aftaler med nye teamsponsorer bl.a. Puma, Gore og 02 - et telefirma. Disse sponsorer kan måske komme i vejen for det som Ralf Schumacher og Willi Weber ønsker.

Forskellige steder i pressen har det også været nævnt at der er uenighed om det økonomiske. Angiveligt får Ralf Schumacher nu omkring $ 7,5 millioner om året. Visse steder i pressen har det været fremme at han ønsker dette beløb hævet til $ 15 millioner om året, hvor Williams kun vil være med til ca. $ 9 millioner. De beløb som den udenlandske presse nævner, kan måske være alternativet som Ralf Schumacher og Willi Weber har forlangt fordi de ikke får de sponsorer med som man har ønsket.

Nu er det så at det kan blive vanskeligt. Historisk set har Frank Williams aldrig betalt den absolutte topløn. Spørg Damon Hill og Nigel Mansell om det. De forlangte begge en klækkelig lønforhøjelse efter at de var blevet verdensmestre for Williams. Det ville han ikke være med til, i hvert fald ikke til de forlangte, og hvordan gik det for de to kørere. De forlod teamet fordi Frank Williams lukkede døren for videre forhandlinger. Er det dét som også er ved at ske for Ralf Schumacher, også selv om han endnu ikke er blevet verdensmester?

PDL  


Hop til top
Køen hos Minardi vokser

Mange kørere har været nævnt som mulige kandidater til en plads i Minardi's Formel 1 team til næste sæson, og nu melder der sig endnu en kører.

Det er Team Brask køreren italieneren Giorgio Pantano, der efter at Christian Klien fik den plads i Jaguar teamet som Pantano var godt igen med forhandlingerne om, nu viser interesse for Minardi teamet.
Da det samtidig forlyder at Pantano er i stand til at stille med et større beløb for en plads i Formel 1 feltet, så spås han gode chancer for at kommer ind hos Minardi teamet, der altid kan bruge en kører med en stor 'medgift'.

Men blot fordi at pengene er der og fordi Pantano helt sikkert har talentet, så er det ikke givet at han får en plads i teamet, for udover ham står der flere velkvalificerede og økonomisk velfunderede kørere klar i kulissen, og de vil alle gøre deres for at det bliver netop dem der kommer til at køre for det lille italienske team.

Blandt konkurrenterne til pladsen i Minardi teamet kan nævnes: Gianmaria Bruni, Jose Maria Lopez, Heikki Kovalainen samt den tidligere Minardi og Jordan kører Justin Wilson.
Argentineren Jose Maria Lopez der er en del af Renault Development Driver konceptet, er allerede blevet lovet et Formel 1 test hos Minardi teamet, ligesom han i sidste uge testede med Renault's Formel 1 team.
Udover Lopez så forlyder det at også inderen Narain Karthikeyan og Fabrizio Del Monte er blevet lovet en Formel 1 test hos Minardi.

Herudover kommer så danske Nicolas Kiesa samt måske også Jos Verstappen, der begge kørte for teamet i 2003 sæsonen.

Ifølge kilder i Minardi teamet, så er de to kørere som teamchef og -ejer Paul Stoddart helst ser i teamet i 2004 Justin Wilson og Gianmaria Bruni.
Men når det er sagt, så er det nok mere sikker at de bliver de to kørere der kan stille med de største 'medgifter' der løber med pladserne, og i det spil har Nicolas Kiesa næppe de store chancer.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk