Efter bruddet med BMW, har Williams måttet jagte nye sponsorer. Ikke unaturligt i og med at nogle af sponsorerne følger med BMW. Williams teamet har derfor haft travlt i den senere tid med at skaffe nye sponsorer, og en af de nyeste er elektronikfirmaet Philips.
I første omgang løber aftalen for et år, men med optioner så en forlængelse kan laves. Philips siger i forbindelse med offentliggørelsen af aftalen, at man vil bruge Formel 1 som en mulighed for at åbne nye markeder. Lykkedes det, er det ikke utænkeligt at aftalen forlænges og måske endda gøres større. Philips har altid reklameret i sportsverdenen, men aldrig i større målestok. Nu skal forsøget gøres.
Hos Ferrari er situationen den modsatte. En af teamets store sponsorer, Vodafone, ser nærmere på de to parters aftale. Vodafone er gået hen og blevet et af verdens største mobilselskaber, men økonomien kunne være bedre. Om det er der lægger til bund for granskning af kontrakten med Ferrari er dog uvist. Det er ikke længe siden at Vodafone opsagde deres sponsoraftale med fodboldklubben Manchester United. Det skete 2 år før den oprindelige aftales udløb. Og kan det næste brud ske med Ferrari?
En talskvinde fra Vodafone indrømmer i hvert fald at man i øjeblikket ser nærmere på den indgåede kontrakt med Ferrari. Men hvad der lægger til grund for denne granskning kan man kun gætte på. Er det Ferraris skuffende resultater i 2005 sæsonen, eller er Vodafone nødt til at gøre det af økonomiske grunde? En tredje mulighed kunne være at rygterne taler om et teamskifte for Vodafone. Honda kan være inde i billedet til Vodafone pengene. Ligesom vi i Danmark har dagbladet Børsen til at holde øje med obligations- og aktiemarkedet, så har man i udlandet et tilsvarende medie som har fingeren på pulsen når det gælder sponsorer, annoncering, reklamer og medier. Brand Republic mener at Vodafone i øjeblikket gransker kontrakten med Ferrari for at skifte team. Brand Republic vil dog ikke sætte navn på teamet. Andre steder fra tales der om at Vodafone i stedet vil droppe motorsporten helt, og i stedet blive hovedsponsor for Champions League og samtidigt betjene UEFA med et mobilt netværk. Måske bliver resultatet af granskningerne ikke til noget.
Williams teamet har tilsluttet sig en forlængelse af Concorde aftalen. Tidligere har Williams fulgt BMWs intentioner om at være med i oppositionsgruppen GPMA. Men efter bruddet med BMW, har ledelsen i Williams teamet besluttet at følge Bernie Ecclestones linie i stedet. Med underskriften fra Williams på aftalen, er der nu 4 teams som har valgt side. Udover Williams teamet, er det Ferrari, Midland F1 og Red Bull Racing. Desuden ventes det at Scuderia Toro Rosso også underskriver aftalen. Dermed er halvdelen af de nuværende teams for så vidt på Bernie Ecclestones side i duellen med GPMA, som er en sammenslutning af bilfabrikanterne i Formel 1 - men uden Ferrari.
Bernie Ecclestone har tilsyneladende givet visse indrømmelser i forhold til uddelingen af mediepengeindtægterne. Dog ikke nok til at bilfabrikkerne er imponerede, men en stigning til teamene er det dog blevet til. Balancen i den kamp er nu rykket, så spørgsmålet er om GPMA vitterligt vil gøre alvor af at træde ud af FIA Formel 1 verdensmesterskabet, eller om de hellere vil satse på det sikre og følge trop med de der nu har underskrevet en forlængelse af Concorde aftalen. Den nuværende aftale udløber med udgangen af 2007.
I en udtalelse fra GPMA forlyder det at man respekterer den beslutning som Williams teamet har valgt, men at man samtidigt i GPMA stadig vil holde sig til de fundamentale principper som danner grundlag for GPMA. Om GPMA med tiden får held med at rykke sig fri af FIA, FOM og Concorde trilogien, må stå hen i det uvisse. Lige nu er der tabt et mandat - to med Scuderia Toro Rosso når og hvis teamet underskriver papiret hos Bernie Ecclestone.
Dagen blev desværre præget af ugens anden afkørsel for Luca Badoer, der måtte en tur forbi banens 'medical centre', men han slap heldigvis med skrammer og forskrækkelsen.
Torsdagens tider:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. | |
1 | Luca Badoer | Ferrari | V8 | 1:18,227 | 15 |
2 | Jenson Button | Honda | V8 | 1:19,082 | 72 |
3 | Heikki Kovalainen | Renault | V10 | 1:19,296 | 111 |
4 | Franck Montagny | Renault | V10 | 1:19,370 | 108 |
5 | Ryan Briscoe | Toyota | V8 | 1:19,570 | 64 |
6 | Jarno Trulli | Toyota | V8 | 1:19,937< AN 8.12.2005 Liuzzi nedtoner V10 fordeleneFlere ledende personer i Formel 1 - blandt andet Pat Symonds - har beklaget sig over V10 motorerne. De er stadig for kraftige, men det passer ikke siger Toni Liuzzi.Vitantonio Liuzzi - i år kører og testkører hos Red Bull Racing - har testet den neddroslede V10 motor i en af Scuderia Toro Rossos biler. Liuzzi forstår ikke den kritik som mange har rettet mod V10 motorerne i den neddroslede udgave. Kritikerne mener at V10 motorerne stadig har fordel af moment og af at have ca. 80 hk mere end de nye V8 motorer. Toni Liuzzi som nu har fået et fast sæde hos Scuderia Toro Rosso, testede i sidste uge på Circuit de Catalunya, og afviser ud fra den test, den kritik der har været rejst angående ydelse og effekt, som man har rejst. Toni Liuzzi: PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|