Renaults bestyrelse skal tage vigtige beslutninger i den nærmeste tid. Vil man sælge Formel 1 teamet eller ej? Og hvis, så til hvem? Det funderes der på hos Renaults bestyrelse.
Det har tidligere været nævnt at man overvejer at sælge en del af teamet, så man stadig bevarer Renault navnet i Formel 1. Det er også en de muligheder som bestyrelsen skal tage stilling til.
Blandt bejlerne til en overtagelse såfremt Renault ønsker at sælge Formel 1 teamet, er Prodrive der sammen med 3 andre, tilsyneladende har lagt billet ind på teamet. Rygterne vil vide at Prodrive faktisk arbejder sammen med en af de andre bejlere, Mangrove Capital Partners, om at overtage teamet. Dette er dog ikke bekræftet. Med til historien hører også at Mangrove Capital Partners er styret af en investeringsgruppe ved navn Genii. I spidsen for denne gruppe står blandt andet Gerard Lopez, som også er manager for en del unge kørere, deriblandt Ho-Pin Tung som grundet Mangrove Capitals Partners interesse i Renault teamet, på den foranledning fik lov at teste i sidste uge for teamet.
De sidste to bejlere er der ikke sat navn på, men Bernie Ecclestone der har fingeren på pulsen næsten overalt siger at de to unavngivne bejlere er lige så kompetente som Prodrive ikke mindst og Mangrove Capital Partners.
Der kan gisnes, gættes og spekuleres over udfaldet af Renaults beslutning. Et af Renaults problemer i den forgangne sæson har været Briatore/Nelson Piquet jr sagen med blandt andet én arrangeret ulykke in mente. Hvor meget er Renault navnet værd? Noget måske for Renault har angiveligt talt med Panasonic som hidtil har været Toyota teamets hovedsponsor. Forbindelsen er der for så vidt idet at Renault ejer en stor del af Nissan. Panasonic har sandsynligvis en god del interesse i at sponsorere et Formel 1 team med japanske interesser.
Rigtig mange kørere har været sat i forbindelse med Peter Saubers nye team. Listen af er lang og indeholder blandt andet kørere som Nick Heidfeld, Jarno Trulli, Heikki Kovalainen, Giancarlo Fisichella, Pedro de la Rosa, Christian Klien, Anthony Davidson og Kamui Kobayashi. Nogen af disse har sandsynligvis også henvendt sig til Peter Sauber, men har hidtil fået udsat eventuelle forhandlinger. Man havde endnu ikke fået bekræftet den ledige plads efter Toyotas exit.
Men nu kan man forhandle. Peter Sauber selv ser helst at det bliver en sammensætning af en erfaren kører og et ungt talent. For som han siger:
"Tidligere havde vi denne sammensætning, og vi havde en god del succes med det."
Peter Sauber ønsker dog ikke at nævne nogen navne på emner, men vil i stedet oplyse at man også er startet på jagten af sponsorer, og her har BMW velvilligt overdraget en del af deres arkiv til Peter Sauber.
Teamchef og -ejer Zoran Stefanovich fra Stefan Grand Prix ligger i fortsatte forhandlinger med John Howett fra Toyota F1 teamet, deres sidste møde var i går i Beograd, og efter mødet udtalte Zoran Stefanovich:
"Stefan Grand Prix er sikre på at FIA vil give os grønt lys til at stille op i Formel 1 verdensmesterskabet. Alle hos Stefan Grand Prix udtrykker tilfredshed med at Sauber ansøgning til 2010 Formel 1 verdensmesterskabet blev afsluttet med succes, vi ønsker Peter Sauber og Sauber teamet tillykke" - Zoran Stefanovich tilføjede herefter - "vi er allerede i gang med at ansætte det nødvendige personale, for at kunne drive teamet."
Zoran Stefanovich har allerede tilbudt de nu ledige medarbejdere fra Toyota F1 teamet, at nogle af dem kan fortsætte deres arbejde under Stefan Grand Prix teamet.
"Nogle af dem vil kunne fortsætte med at arbejde på fabrikken i Köln, mens en anden del kommer til at arbejde på Stefan Grand Prix teamets base hjemme i Beograd" - sluttede Zoran Stefanovich.
Toyota F1 teamet fyrede ca. 500 medarbejdere i forbindelse med lukningen teamet.
Giancarlo Fisichellas Formel 1 karriere går mod hæld, men den nu 36 år unge romer, kan faktisk komme ud at køre flere Grand Prixer, hvis tingene flasker sig. Her er Sauber teamet lige pludselig blevet interessant.
Der er tilsyneladende en åbning i Giancarlo Fisichellas kontrakt med Ferrari der gør det muligt for ham at køre for et andet team, men ikke hvem som helst. Efter at Sauber har fået Toyotas billet til Formel 1 deltagelse, så er der en mulig indgangsvinkel her. Sauber har annonceret at de i 2010 sæsonen vil køre med Ferrari motorer, så kan det give en mulighed for Giancarlo Fisichella at køre her. Han er allerede flere steder blevet nævnt som et muligt emne til et sæde. Men det kræver at Sauber og Ferrari bliver enige om betingelserne.
Selv vil Giancarlo Fisichella ikke udelukke muligheden:
"Først og fremmest er jeg glad for at Sauber har fået muligheden for at deltage i verdensmesterskabet, og jeg vil da gerne kunne samarbejde med et team som kender og som jeg altid har kommet godt ud af det med. Sammen med Ferrari må vi se om det kan lade sig gøre."