Arbejdet var sat i stå, tilføjet lidt måske fejlagtige oplysninger om pressen samt det ekstra krydderi der altid er at forhandle med FOM/Bernie Ecclestone. Men nu skulle det være ganske vist - det amerikanske Grand Prix i 2012 bliver til noget.
Det sker efter at man fra amerikansk side har sendt den nødvendige check til FOM. Dermed burde alle betingelser være opfyldt. Det forlyder dog ikke noget om hvilket af de to 'kendte' kontraktoplæg fra FOM der er blevet godtaget.
Til gengæld har FIA bekræftet 2012 kalenderen, som også indeholder Grand Prixet i Bahrain.
FIA Formel 1 2012 kalenderen:
Dato | GP/Land |
18. marts | Australien |
25. marts | Malaysia |
15. april | Kina |
22. april | Bahrain |
13. maj | Spanien |
27. maj | Monaco |
10. juni | Canada |
24. juni | Europas GP/Spanien |
8. juli | Britiske GP/England |
22. juli | Tyskland |
29. juli | Ungarn |
2. september | Belgien |
9, september | Italien |
23. september | Singapore |
7. oktober | Japan |
14. oktober | Korea |
28. oktober | Indien |
4. november | Abu Dhabi |
18. november | USA |
25. november | Brasilien |
Det er på en lang række området at man har kunnet begrænse udslippet. Det er sket i Formel 1 motorerne som Mercedes har leveret, men hvor man er har implementeret flere ikke specificerede ting som har begrænset udslippet.
Derudover har alle chaufører på de trucks som transporterer Formel teamet rundt i Europa, gennemgået flere kurser med blandt andet økonomi kørsel på programmet. Men også i fremstillingen af diverse komponenter til Formel 1 teamet har man fundet steder hvor man kunne begrænse CO² udslippet.
Udover at McLaren har analyseret sig frem til hvor og hvor meget man kunne begrænse udslippet, som har man også haft ekstern ekspert bistand til at støtte og yderligere finde tiltag til at reducere udslippet. Nu er man så nået til det punkt hvor man er blevet certificeret som CO² neutral.
Man har dog ingen planer om at stoppe der men stadig forbedre sig yderligere. Desuden vil man i bilproduktionen af McLarens sportsvogne også yderligere finde måder og metoder til at begrænse udslippet. McLaren bryster sig af allerede nu at være den bilproducent som er mest CO² venlig, men man skal nok lige holde det op mod det antal af biler som andre bilfabrikanter producerer.
I næste sæson skal vi vænne os til flere nye teamnavne. Udover at Marussia Virgin Racing skifter navn til Marussia, Team Lotus til Caterham og Lotus Renault GP til - ja, Lotus, så skifter nu også Mercedes GP navn.
Teamets nye navn bliver et af de lange af slagsen:
Mercedes AMG Petronas Formula One Team.
AMG navnet har i mange været tæt forbundet med Mercedes. AMG har været med virkende til den store succes Mercedes har haft især i DTM serien. Siden 1988 har Mercedes sammen med AMG deltaget i 362 løb og har vundet 165 af disse. Det er foreløbig blevet en total af titler på 32 fordelt mellem diverse kører, mærke og team titler.
I Formel 1 har traditionerne også så absolut været til stede. Men skal AMG navnet ind over i Formel 1 så er det udenfor løbene at man her kender mærket. Man skal vel blot sige safetycar og medical car som AMG har leveret til Formel 1 Grand Prixerne siden 1996. Og så er det vel - i hvert fald for Mercedes - at promovere AMG brandet yderligere ved at indføje navnet i Formel 1 teamets navn.