Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.2.2000
 Kan Ferrari nå det?
 Montoya spøger i baggrunden
 Minardi´s hidtidige testforløb
 
31.1.2000
 Jordan fortsætter fremad!
 Audi holder sig væk
 Ny McLaren ankommet
 

Hop til top1.2.2000

Kan Ferrari nå det?

Måske, måske ikke. Ferrari er øjensynligt kommet under et tidspres med klargøringen af F320, man har i hvert fald ikke villet "arkivere" F399 modellen endnu.

Der har åbenbart ikke været de optimale forhold for Ferrari at færdiggøre F320 i. Problemer med aerodynamikken, dårligt vejr når der skulle testes og komponenter der ikke har været færdige til tiden, er noget af det man har skullet slås med. Det betyder, at Luca Badoer ikke får lov til at slappe af. Den nye F320 skal være klar til at blive præsenteret d. 7 februar. Og op til sæsonstarten skal der stadig testes nye komponenter til F320. Og det kan faktisk vise sig, at Ferrari stiller op med 4 biler til de første GP'er. Dermed er F399 blevet udråbt til testbil, idet man øjensynligt ikke har alt klar til F320. Man kan sige, at det er lykkedes Ferrari at bygge en - måske to nye biler, men derudover har man i øjeblikket kun F399 til rådighed til diverse tests.

PDL  


Hop til top
Montoya spøger i baggrunden

Juan-Pablo Montoya, som var " the star " i Cart-serien sidste år, er på ingen måde afskrevet af Williams teamets to høvdinge, Sir Frank Williams og Patrick Head. Efter at Zanardi jo ikke havde nogen succes sidste år, og som nu er blevet løst fra sin kontrakt, og man har skrevet kontrakt med Jenson Button, så er Montoya inde i billedet igen for Williams. Den primære grund til at Montoya ikke fik kontrakten hos Williams i år, var den kontrakt man havde lavet med Chip Ganassi, som Montoya kørte for sidste år. Han kunne ifølge kontrakten ikke bare overflyttes.

Det betyder så, at man faktisk giver Jenson Button et år til at bevise, at de gode takter han har vist ved diverse tests, - og som så gav ham en kontrakt for i år, - at han er det værd. Kontrakten med Jenson Button løber kun for et år - smart af Williams - men med option for Williams til at forlænge den. Man var i teamet lidt på den, idet man til sæsonstarten -99, faktisk ikke havde nogle rutinerede kørere, og bl.a. derfor hentede Zanardi, men Ralf Schumacher overraskede alt og alle, og Zanardi slog overhovedet ikke til.

Det videre forløb må Jenson Button så afgøre, men i forhold til kontrakten med Montoya, så skulle det være muligt at hente Montoya tilbage i 2001, hvis Ganassi ikke gør brug af en anden option, som også skulle være indeholdt i kontrakten, nemlig afhængig af Montoya's succes eller mangel på samme, med at forsvare hans titel. Så kan der nemlig gå et år ekstra, inden Williams kan gøre brug af Montoya.

PDL  


Hop til top
Minardi´s hidtidige testforløb

I sidste uge var Minardi til test på Fiorano banen i Italien, og man fik prøvet flere nye komponenter af, som skal bruges på M02 modellen, de nye komponenter blev dog testet på sidste års model M01.

Det var dog ikke de ideelle forhold at teste under, idet det var koldt og tåget, og nogle dage var der tillige med is på banen. Torsdag fik holdets endnu eneste kører, Marc Gene, dog kørt 42 omgange med en bedste tid på 1.02.8 . Det primære mål var dog at teste ny komponenter. Og fredag var det så argentineren Gaston Mazzacane, som i øjeblikket er holdets testkører, som fik kørt nogle omgange. Det blev i alt til 40 omgange med en bedste tid på 1.03.7 . Der var dog et formål mere med at bruge ham, han er nemlig en af aspiranterne til det ledige sæde hos Minardi. Bedste tid i år på Fiorano er 1.00.26 , sat af Luca Badoer.

Derudover er hans landsmand, Norberto Fontana, og brasilianeren, Max Wilson, også bejlere til det ledige sæde. Og ifølge forlydender vil Minardi senere i denne uge offentliggøre, hvem der bliver andenkører i teamet. Noget kunne tyde på, at det bliver en af de tre ovennævnte, idet Giancarlo Minardi er taget til Sydamerika for at forhandle kontrakter. Der er også det i det, at teamets hovedsponsor og medejer, Telefonica, gerne vil have en sydamerikansk kører ind, idet firmaet ser Sydamerika som et stort marked.

Norberto Fontana er den eneste af de tre med direkte formel 1 erfaring, idet han kørte 4 løb for Sauber tilbage i 1997. Max Wilson har været til prøvetest hos Williams, og har derudover haft rigtig gode resultater i formel 3000. Gaston Mazzacane var testkører hos Minardi sidste år.

Samme Mazzacane udtalte efter testen fredag: " Jeg er helt godt tilfreds med det vi fik ud af dagen. Bilen havde en god balance og de ting vi testede til M02, virkede rigtig godt. Jeg tror teknikerne er på rette vej."

Så vi må se hvad der sker i løbet af ugen, det er den sidste kører i feltet der mangler. Og husk at d. 16 februar præsenterer Minardi så den nye M02 for offentligheden.

PDL  


 

Hop til top31.1.2000

Jordan fortsætter fremad!

Sidste års store overraskelse, Jordan-teamet har præsenteret deres nye EJ10 racer der skal bringe mere succes i år 2000. Raceren blev præsenteret i "Theatre Royal" i London. Præsentationen markerer tiåret for Jordans Formel 1-eventyr og efter en ligeså eventyrlig 1999-sæson er det måske svært at tro på mere - men Jordan vil fremad mod toppen af Formel 1.

Igen var Jordan klar med det helt store festfyrværkeri af en præsentation - helt i Eddie Jordans ånd. Det var imidlertid også en dag hvor Eddie Jordan gjorde status over de mange år i motorsport - fra den spæde begyndelse og til den foreløbige kulmination i 1999 med en 3. plads i både kørernes og konstruktørernes mesterskab. De sidste par år er det gået støt og roligt fremad for Jordan - en plads frem hvert år. Og nu som nummer 2 i år 2000? "Det vil være en katastrofe for teamet hvis vi ikke fortsætter den fremgang. Jeg vil ikke lyde arrogant, men jeg hader at slutte som nummer to, selvom jeg vil være glad hvis vi gør det," siger Eddie Jordan. "Vi har vundet tre løb og vi er ikke færdige endnu," forsikrer Eddie Jordan.

Teamet præsenterede derefter deres to kørere - først "guldægget" Heinz-Harald Frentzen som blev hentet til teamet efter næsten at være blevet kørt helt ud af Formel 1. "Han var på en mission for svare på hans kritikere. Jeg tror ikke man kan være mere glad som en del af teamet end jeg er med Heinz-Harald. Han er en fornøjelse at arbejde sammen med," siger Eddie Jordan. Inden 1999-sæsonen blev Frentzen ikke levnet mange chancer efter to magre år hos Williams, men i 1999 var Frentzen den største revolution i Formel 1 og en mand der skal holdes øje med.

Den nye mand i teamet er Jarno Trulli der kommer fra Prost-teamet. Den unge italiener har på rekordfart kørt fra gokart og Formel 3 til Formel 1 hvor han i dag sidder i en racer der har potentiale til at vinde løb. "Han kommer til at presse Heinz-Harald - det er der ingen tvivl om. Vi behøver to stærke kørere til at presse hinanden, og jeg tror at det vil være en overraskelse ligesom Heinz-Harald var det sidste år," siger Eddie Jordan om den unge italiener der allerede har klaret sig flot i tests for sit nye team. Derudover fortsætter teamet med at have Tomas Enge som testkører - tjekken kører derudover Formel 3000 for West Competition.

Heinz-Harald Frentzen er ikke i tvivl om at der er mulighed for at klare sig mindst ligeså godt som sidste år. "Vi skal begynde som vi sluttede sidste år. Luften er tyndere i toppen, men vi vil gøre hvad vi kan for at få en bedre racer. Vi har ikke brugt racerens fulde potentiale endnu, men der ser ikke ud til at være noget galt med dens styring," siger Frentzen der godt ved at det kan være svært at forbedrer resultatet i 1999. Sidste år begyndte det ellers godt for Frentzen i Melbourne med en andenplads - det lagde grunden til en utrolig sæson.

Jarno Trulli, der sandsynligvis får brug for at øve sig lidt mere i det engelske sprog, ser frem til at blive en del af Jordan-teamet. "Det er meget afslappet måde at arbejde på. Det er utroligt at se hvordan de alle arbejder sammen mod det ene mål. Man bliver sikker, når man ser så mange mennesker der er koncentrerede og arbejde med Heinz-Harald, at vi kan overhale McLaren og Ferrari. For første gang har jeg en konkurrencedygtig racer," siger Trulli og da den udtalelse lige rundede en ekstra gang fik han lige reddet situationen. "Det havde jeg også hos Prost, men.". Jarno Trulli har også et par løb for Minardi på CV'et samt et mesterskab i det tyske Formel 3 som et af de store højdepunkter.

Den nye EJ10-racer er kreeret af Mike Gascoyne, der sidste år havde meget stor succes med 99-modellen. "Vi gjorde det godt med 199'eren men at sige at det er en videreudvikling vil jeg ikke sige," siger Gascoyne - det er et skridt fremad med EJ10'eren. "Vi begyndte designet af denne racer for seks måneder si

BB  


Hop til top
Audi holder sig væk

Det Volkswagen-ejede firma har tidligere på året talt med diverse f1-teams om at komme ind sporten i 2001, men nu er der meldt klart ud. Alle teams har modtaget et brev fra Audi, som forklarer at en fremtid i formel 1 ikke ikke er på kalenderen alligevel. Formand i VW, Ferdinand Piech, har udtalt at han mener der er bedre måder at bruge penge på for at markerere sig i motorsport. Bl.a. er Audi et godt bud på en vinder i dette års Le Mans.
CBA  


Hop til top
Ny McLaren ankommet

Så er nedtællingen i gang til præsentationen af McLarens nye MP4-15. Og ifølge ubekræftede oplysninger er den nye bil ankommet til Spanien, hvor man straks efter præsentationen vil starte tests af den nye bil. Man har allerede testet, men det har været i MP4-14, tilsat de nye 2000 dele. Olivier Panis og til dels David Coulthart har således testet specielt den nye Mercedes motor. Mika Hakkinen kom til test for første gang i den forgangne uge, og ifølge forlydender skulle han teste primært nogle basale ting i den nye bil, samt en ny gearkassekonstruktion.

Mika Hakkinen er tilbage i god form, og glæder sig til at komme i gang igen: "1999 var et svært år, det er svært at blive nr. 1, men det er endnu sværere at blive der. Det var svært at genvinde titlen, men det gik godt til sidst. Jeg havde brug for en god lang pause. I denne vinter har jeg stået på ski, vi har holdt jul hjemme i Finland og så tog vi til Dubai. Ingen telefoner, ingen interviews, simpelthen et normalt liv i sne, på stranden og med sol. Det har givet mig min appetit på at køre tilbage."

I forhold til konkurrenterne siger Mika Hakkinen: " Ferrari vil helt sikkert være endnu mere på mærkerne i år, og Jaguar kan godt gemme på en lille overraskelse. Men jeg vil heller ikke udelukke Jordan. Hvis de er lige så konstante og konkurrencedygtige som de var sidste år, er de en alvorlig konkurrent. Mellem kørerne ser han den største trussel fra David Coulthard, Michael Schumacher og måske Frentzen. Eddie Irvine kan også være med fremme efter hans andenplads sidste år."

Der har internt i McLaren været lidt uro om kørernes form. Chef-physiolog Jerry Powell siger, at specielt David Coulthards form ikke er helt hvad man kan ønske sig, men han forstår det udmærket, idet kørerne ikke har de optimale forberedelser. " Selvom de har vinterfri fra løb, så har de en masse opgaver med at arbejde for vores sponsorer. Og det er over hele verden. Men der skal udarbejdes en ny strategi, for at få disse forberedelser optimeret, så kørerne kan være i en ordentlig fysisk og psykisk topform."

Men i hvert fald skal der testes intensivt i februar. Der er foreløbig planlagt 5 tests efter præsentationen på Torsdag.

Foreløbigt program:
DatoBane
3. - 6. februar 2000Jerez, Spanien
10. - 13. februar 2000Barcelona, Spanien
15. - 16. februar 2000Santa Pod, England
18. - 21. februar 2000Barcelona, Spanien
24. - 26. februar 2000Jerez, Spanien

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk