Et af debatemner på diverse blogs og fora forud for denne sæson, har været om hvorvidt 'hajfinnen' vil være til stede og i hvor stort omfang. Den er der stadig på Red Bulls bil, men i en stærkt reduceret størrelse, men den er der. Hvorvidt det er pænt eller ej, er en smagssag, men den har ganske givet en aerodynamisk virkning, for ellers var den afmonteret forlængst. Det ser dog ud til at man på hækvingen har anbragt en forlængelse af hajfinnen.
Undertegnede vil ikke påstå at løsningen man har valgt til i år er særlig elegant, men ganske givet effektiv. Adrian Newey har valgt at bibeholde næsen på bilen - den som flere andre teams nu kopier - og umiddelbart ser det ud til at det kun er aerodynamikken der har undergået forandringer her. Vingerne er ændret, ligesom sidekasserne også har ændret facon.
De kommende tests vil måske indikere om Neweys ide fra 2010 har båret frugt hos de andre teams. Samtidig vil man nok også kunne se om hans nye ideer igen giver et forspring. Ellers kommer der ganske givet forandringer ligesom Ferrari allerede har meldt ud om deres 2011 racer.
Det var med stor begejstring at Mercedes GP med Ross Brawn og Norbert Haug i spidsen i formiddags præsenterede teamets nye W02 racer. Ud over ændret bemaling som man ønsker skal bringe fortid og nutid sammen, så bemærker man blandt andet at man har ændret forenden på bilen.
Hækvingen er selvfølgelig også ændret for at tilpasse den til nye reglement. Væk er F-duct og muligheden for dobbelt diffusere. Det har givet for den nye mulighed for at justere hækvingen under kørslen.
Sidekasserne har fået et noget andet udseende, men det må være forenden af bilen som har undergået den største fysiske forandring. Blandt de hidtil præsenterede biler ligner det lidt en Red Bull/Newey trend som andre teams har taget til sig.
Ved præsentationen blev der talt om at man har styrket organisationsgangen i teamet henover vinteren for at få en mere effektiv arbejdsgang og udvikling både i teamet og af bilen. Lav vægt, tilpasning af KERS systemet, har været nogen af hovedelementerne i udviklingen af bilen.
Et af de store spørgsmål uden for teamet har været om det er lykkedes for designerne at skabe en bil der bedre passer til Michael Schumachers kørestil. I sidste sæson var det tydeligt at bilen ikke passede ham specielt godt.
De to kørere, Nico Rosberg og Michael Schumacher forsætter i teamet. Endnu er der ikke hyret nogen test- og reservekører, men Mercedes bekræftede at man er på jagt efter en. Om Nick Heidfeld kommer tilbage igen, var der ingen kommentar til. Kun at man undersøger en række potentielle emner.
Dette affødte en del kritik og det er på baggrund heraf Pirelli har valgt at satse på min. 2 pitstop, for at hjælpe med at spice tingene op.
Paul Hembery, Pirellis motorsports direktør udtaler således
" Vi stræber efter at have 2 pitstop i hvert løb da vi ønsker at forbedre showet og gøre vores til at skabe interesse for sporten. Vi må dog også være realistiske. Dette er vores første år og visse af banerne kan vi ikke teste på, såsom gadebanerne og nogle af de nye."
Om Pirelli får held med deres plan står stadig hen i det uvisse. Spændende bliver det dog at følge om den nye dækleverandørs indtog i motorsportens ypperste klasse kommer til at skabe forskydninger i det ellers velkendte Formel1 hieraki. Svaret får vi i Bahrain den 13 marts når de røde lamper slukkes.
Når man sådan ser nærmere på den C30 racer fra Sauber, så er der visse elementer der er set før, enten fra forgængeren eller ideer lånt fra andre teams. Men det ser ud til at være en ganske fornuftig pakke Sauber teamet har fået sat sammen. Om det så virker i praksis er helt anden sag.
Man har forsøgt at gøre raceren smallere og tyndere. Man har bevaret den høje næse fra sidste sæson, men har gjort den tyndere så afstanden til asfalten er blevet større. Den nye kompakte pakke bestående af gearkasse og motor fra Ferrari har også gjort det muligt at lave hele coveret en anelse tyndere og fladere.
Til gengæld har man gjort meget for at få så meget luft ind i indsugningen som mulig til gavn for kølingen. Køleluften bliver nu ledt ud af et rør ved afslutningen af motorcoveret bagtil. Den idé kommer fra faktisk fra Brawn 2009 raceren.
Under hele skallen er bilen dog helt ny ifølge Sauber selv. Man kæmpede alt for meget med at bilen kørte ustabilt i sidste sæson. Det var ikke altid bilen kørte så præcist som kørerne gerne ville have det. Derfor er en masse geometri blandt andet ændret totalt i den nye C30 racer. Og allerede nu har man meddelt at når man kommer til Bahrain til den sidste test inden det første Grand Prix i år, så har man en helt ny aerodynamisk pakke klar til bilen.
Er karrieren slut for Nick Heidfeld? Sandsynligvis ikke, men det kan være at han bliver nødt til at søge nye græsgange hvis karrieren skal forsætte. For i Formel 1 ser det ikke umiddelbart ud til at nogen har den store interesse i at hyre tyskeren.
Mercedes GP lod ham i 2010 forlade teamet til fordel for Sauber teamet der ikke ville benytte sig af Pedro de la Rosa længere. Her fik Nick Heidfeld de sidste 5 Grand Prixer i sæsonen.
Er Nick Heidfeld 'hot or not' i Formel 1?
(Foto: Mercedes GP)
Nu ser det ud til at Mercedes GP ikke længere vil gøre brug af Nick Heidfelds erfaring. Fra teamet lyder det at man allerede har to tyskere i teamet, og at man i øjeblikket taler med flere andre kandidater til jobbet som test- og reservekører. Sauber teamet har allerede deres sæder besat, og ønsker ikke at ansatte flere.