Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.2.2001
 Minardi endelig på banen igen
 Alonso kender godt sin plads på gridden
 Alonso ærgrer sig
 Diniz vinder retssag over Arrows
 Estoril testen udsat
 Bliver Michael Schumacher hos Ferrari ?
 Rubens Barichellos første test i F2001
 Modena hylder Michael Schumacher
 Michael Schumachers test uge
 Ferrari tilfreds med de foreløbige tests
 Ron Dennis forudser en vanskelig sæson
 Kyalami test - torsdag
 
9.2.2001
 European Minardi begynder at tage form
 Mosley eneste imod Räikkönen
 Herbert til ALMS?
 Alesi flyvende på Estoril
 

Hop til top10.2.2001

Minardi endelig på banen igen

European Minardi har langt om længe testet deres nye chassis. Dette foregik i en noget særpræget F1/F3000 test på Vairano banen i nærheden af Milano, og selvom Paul Stoddart har indrømmet at de ikke har begået de store teknologiske landvindinger i forhold til sidste sæson, så var det en tilfreds og en smule rørt Paul Stoddart, der overværede testen. Det var teenageren Fernando Alonso der kørte F1 raceren, Christian Albers tog sig af Formel 3000 raceren, mens Paul Stoddart legede chauffør og viste gæster rundt på banen i den to-sædede racer, hans fabrik i England i sin tid byggede til Arrows teamet. Dagens højdepunkt var da alle 3 racere var på banen samtidig, med speederen i bund vel at mærke. Dette er et godt eksempel på den meget frie, åbne og venlige stemning der hersker hos European Minardi.

Paul Stoddart: ”Vi syntes at det ville være en rigtig god idé at føre drengene og bilerne fra Storbritannien og Italien sammen, så de kunne lære hinanden at kende, men også for at blæse de spindelvæv der uundgåeligt dannes uden for sæsonen væk Vi kan ikke ærligt sige at vi har gjort nogen tekniske fremskridt med bilerne ved denne ene test, men det var stadig umagen værd at give dem en shakedown og det var bestemt en brugbar teamopbyggende øvelse. Alle, både ved Faenza og ved Ledbury, arbejder hårdt for at sikre et par European Minardi’er på startgrid’en til det australske Grand Prix i Melbourne. Programmets funktion var blot at minde os om den forretning vi er i, som er motorsport. Som al anden topsport, kræver det høje niveauer af ekspertise og en masse hårdt arbejde at opnå succes, men det kræver også lidenskab og hengivenhed. Jeg fornemmede alle disse elementer her i dag, og det gør mig optimistisk med hensyn til fremtiden. Vi er alle realister ,og vi ved at vi har et enormt arbejde foran os, men vi ved også at vi kan klare det og at meget af det sjove vil være i rejsen der tager os herfra dertil.”


Men in black? Minardi har kørt deres første 'test' i år

Der er megen optimisme at spore hos Stoddart, og der er meget der tyder på at han er villig til at ofre mange penge for at bringe teamet op på et højere niveau. Tiden er knap, og ifølge den plan der er lagt for de resterende dage indtil sæsonstarten, har European Minardi reelt kun en dag i overskud. Udover European selv, er der ikke rigtig nogen store sponsorer der meldt sig, men det bekymrer ikke Stoddart. Paul Stoddart indrømmer da at enhver økonomisk hjælp vil modtages med kyshånd, og at penge er et nødvendigt onde, for at bringe et team til tops. ”Jeg tror at i vil se en rimeligt sponseret bil. Hold øje med siderne (på bilen), hvis European Aviation vil være at finde på dem, har vi ikke gjort arbejdet godt nok, hvilket betyder at vi ikke vil have en hovedsponsor,” siger Stoddart. ”Sponsorer er helt sikkert noget vi hilser velkommen, men vores primære mål er at få teamet dertil (Melbourne), og det er ikke for at sige at vi ikke vil have nogen, for vi har allerede nogle stykker. Men hvorvidt vi vil have den meget betydningsfulde hovedsponsor, får vi at se.”

Gianni Morbidelli er i mellemtiden blevet top kandidat til det andet sæde hos European Minardi, og Paul Stoddart erkender åbent at de har Morbidelli i kikkerten. Morbidelli brækkede armen under en test for Sauber i 1997, og har ikke været inde i Formel-1 varmen siden. Nu tyder meget på at han snupper den sidste ledige plads i Formel 1 sæsonen 2001, og vil i givet fald køre sit Grand Prix nr. 68 i Melbourne. Morbidelli har en 3.plads som bedste resultat, den opnåede han hos Footwork i det australske Grand Prix i 1995 sæsonen.


Gianni Morbidelli kan være på vej tilbage til Formel 1

RS  


Hop til top
Alonso kender godt sin plads på gridden

European Minardis nye kører Fernando Alonso, ved godt at hans plads på gridden i er blandt de 2 sidste. Den kun 19 årige spanier, som bliver den 3. yngste der stiller op til et Grand Prix gennem tiderne, ved godt at der ikke stilles de store forventninger til ham det første år.

"Jeg ved at det bliver meget svært det første år, og jeg vil heller ikke stille for store krav til mig selv. Jeg er tilfreds hvis jeg bare kommer i mål, og har kørt et godt løb. Det tror jeg også at teamet er."

Fernando Alonso imponerede mange sidste år i Formel-3000, og derfor har han været sat i forbindelse med mange teams, men det var Benetton/Renault der fik skrevet en langtidskontrakt med ham. Fernando Alonso er kun lånt ud til det lille italienske team.

BKP  


Hop til top
Alonso ærgrer sig

Det reddede Minardi-team kunne have fået to spanske kørere i folden, men Pedro de la Rosa valgte at spring fra da European Minardi, som de rettelig hedder, tilbød den tidligere Arrows-kører et sæde.

I stedet er de la Rosa kommet ind hos Prost hvor han i første omgang er test- og reservekører, men på en noget lang kontrakt, der varer to år, hvilket indikerer at han sandsynligvis kommer til at overtage det ene sæde i det franske team. Den nye spanske kører, Fernando Alonso ærgrer sig over at han må undvære landsmanden i sin debutsæson. "Det ville have været godt at køre på hold med Pedro da la rosa, fordi jeg kunne have lært meget af ham. Men han valgt at tage udfordringen som Prost gav ham," siger den blot 19-årige spanske kører der bliver den tredjeyngste kører der er sluppet løs i Formel 1-historien.
Gid Pedro var her - Alonso havde håbet at få landsmanden som lærermester

BB  


Hop til top
Diniz vinder retssag over Arrows

Pedro Diniz har måttet gå rettens vej for at få penge ud af Arrows' teamchef Tom Walkinshaw. Den nye Prost-leder har fået den engelske højesterets ord for at Diniz var i sin ret til at forlade teamet.

Diniz valgte nemlig efter 1998-sæsonen at skifte til Sauber. Det mente Tom Walkinshaw var et brud på kontrakten, hvorfor teamchefen anlagde sag mod Diniz. Imidlertid indeholdt Diniz' kontrakt en præstationsklausul rettet mod teamet, og da Arrows ikke levede op til dette, valgte brasilianeren at lægge sine penge hos Sauber i stedet.

Retten har afgjort sagen til Diniz' fordel og har derudover pålagt Walkinshaw at betale en erstatning på 500.000 pund - næsten 6 millioner kroner.


Mens de stadig var venner - Diniz har vundet i retten over Tom Walkinshaw (til højre)

BB  


Hop til top
Estoril testen udsat

Det var meningen at der skulle have været testet på Estoril i går, men vejret gjorde det umuligt at gennemføre testen.

Stærk regn og lavthængende skyer gjorde det umuligt for helikopeterne at komme i luften, og da det er krav at eventuelle tilskadekommende kan befordres fra banen med helikopter, blev testdagen annulleret. Dermed kom ingen af de tre deltagende teams i aktion - og der blev heller ikke comeback til Pedro de la Rosa hos Prost. Det kunne ellers have været morsomt - både Prost og Arrows tester på samme bane...

Noget tyder dog på at teams'ene vælger at pakke sammen og drage til Valencia i stedet, hvor vejret er noget bedre.

BB  


Hop til top
Bliver Michael Schumacher hos Ferrari ?

Ferrari bekendtgjorde i onsdags, at sportschef Jean Todt har forlænget sin kontrakt med Ferrari teamet. Tidligere på ugen bekendtgjorde Ferrari teamet at Ross Brawn, Rory Byrne og Paolo Martinelli, alle havde forlænget deres kontrakt med Ferrari teamet, så den nu løber til år 2004. Der har været mange rygter om at den lille franskmand ville forlade Ferrari teamet, men med bekendtgørelsen, er alle disse rygter nu manet i jorden.

Ferraris præsident Luca Di Montezemolo har svoret på, at han ville gøre alt for at holde på sit vinderhold, og det ser nu ud til at holde stik. Den eneste person man mangler at tegne kontrakt med er Michael Schumacher. Michael Schumacher har tidligere sagt, at hvis han skal forlænge med teamet, så kræver han at de rigtige personer er i teamet, og på ledende poster. Med de nye kontrakter til de rigtige personer, så forventes det at Michael Schumacher i nærmeste fremtid også forlænger sin kontrakt med yderligere 2 år, så den også gælder til år 2004.

Michael Schumacher sagde forleden i Mugello " Det at Jean Todt og andre betydningsfulde personer i teamet har forlænget deres kontrakter, er en god nyhed, men det betyder ikke at jeg automatisk forlænger min kontrakt. Det er godt for teamet at bygge videre på det de har bygget på igennem de sidste mange år, og det er også vigtigt for den videre udvikling af teamet, at man har det bedste personale. Hvad der skal ske med mig og teamet er for tidligt at sige nu, men jeg forhandler i øjeblikket med Scuderia og jeg vil da ikke sige, at det forringer min lyst til at bliver i teamet, efter at man har tegnet kontrakt med disse personer."

BKP  


Hop til top
Rubens Barichellos første test i F2001

Rubens Barichello havde i går fredag sin første test i den nye F2001 på Mugello banen. På en regnvåd bane, kørte brasilianeren i alt 44 omgange, og var bagefter yderst tilfreds med den nye racer. Rubens klagede dog over, at de nye regler har gjort det endnu sværere at køre en Formel-1 racer.

Efter testen sagde Rubens Barichello " Det første indtryk var rigtigt godt. Raceren er meget stabil og er hurtig i svingene, og så er den let at kontrollere på en våd bane. Hvis den skal sammenlignes med sidste års model, så er den blevet lidt sværere at styre, pga. de nye tekniske regler."

Det var Ferraris 5. testdag på banen, og Rubens Barichellos hurtigste omgang var på 1:32.656. Hvis vejret holder tørt, så har teamet planlagt en større test til i dag lørdag.

BKP  


Hop til top
Modena hylder Michael Schumacher

Den 3. foldige verdensmester Michael Schumacher, blev forleden hyldet af byen Modena for sit store arbejde hos Ferrari. Ferrari teamet ligger i den lille by Maranello, som er en forstad til Modena, og de har nu hædret Michael Schumacher for at være en af de bærende kræfter, som sikrede Ferrari teamet verdensmesterskabet for kørere efter 21 års venten.

Michael Schumacher som tit er i Italien, bliver kritiseret for at snakke for dårligt italiensk, sagde efter hæderen på italiensk, og med den korrekte dialekt "Son cuntant d'eser che a Modena" som over sat til dansk betyder "Jeg er glad for at være her i Modena"

Med til overrækkelsen var Enzo Ferraris søn, Piero Ferrari. Enzo Ferrari døde tilbage i 1988, 90 år gammel, og Modena har altid været Enzos hjemby.

BKP  


Hop til top
Michael Schumachers test uge

Alting var som det plejer for Michael Schumacher, da han afsluttede tirsdagens test på Mugello banen. Michael Schumacher brugte hele dagen på at teste den nye F2001.

Om mandagen blev ikke den store test dag for Michael Schumacher, da der var problemer med benzin indsprøjtningen på motoren. Det blev kun til sølle 6 omgange.

Om tirsdagen var problemet løst, og Michael Schumacher kørte i alt 74 omgange, og dagens hurtigste omgang var på 1:24.657.

Efter testen sagde Michael Schumacher " Vi brugte dagen på at teste flere forskellige set-ups. Vores mål for dagen var at samle så mange data som muligt, og ikke at køre stærkt. I går havde vi nogle problemer med vores benzin indsprøjtning, men de er løst nu. Det er de ting der sker på dette stadie af sæsonen.

Mugello - Onsdag.

Om onsdagen forsatte Michael Schumacher med at teste den nye F2001. Michael Schumacher havde igen en test uden problemer, og kørte i alt 56 omgange. Dagens hurtigste omgang var på 1:24.579. Testen forsætter om torsdagen.

Mugello - Torsdag.

Testens 4. dag var ikke uden problemer for Michael Schumacher. Efter de sædvanlige installations omgange sprang oliesystemet læk. Man besluttede at skifte motoren, og udsætte den udholdenhedstest man havde planlagt. Michael Schumacher kørte i alt 74 omgange, og dagens hurtigste omgang var på 1:24.660.

Efter testen sagde Michael Schumacher " På nuværende tidspunkt er jeg rimelig tilfreds med udviklen af den nye racer. Selv efter en dag med mindre problemer, så var vi i stand til at indsamle brugbare oplysninger om raceren."

Det var den sidste testdag for Michael Schumacher på Mugello banen. Rubens Barrichello vil fortsætte med testen, og skal for første gang prøve den nye F2001.

BKP  


Hop til top
Ferrari tilfreds med de foreløbige tests

I sidste uge gennemførte Ferrari teamet 3 tests på 3 forskellige baner. Michael Schumacher testede i 3 dage den nye F2001 på Fiorano banen, mens Rubens Barrichello var i Spanien for at teste. Ved den lejlighed satte Rubens Barrichello ny banerekord. Ferrari teamet havde også deres midlertidige testkører i gang. han testede i 2 dage på Vairano banen i Spanien.

Efter testen på Fiorano banen var Michael Schumacher meget tilfreds med den nye racer, og sagde at han aldrig tidligere i sin karriere har kørt i en racer som var så god, så tidligt på sæsonen.

Bridgestones chef Yoshihiko Ichikawa er også yderst tilfreds med sine nye dæk og siger " Det er nogle helt fantastiske omgangstider der bliver kørt. Dækkene ser ud til at være rigtige gode i år, og vi har alt mulig grund til at være tilfredse."

Efter testen ville sportsdirektør Jean Todt også lige give sit besyv med: "Jeg er meget glad for de første tests. Indtil videre ser det meget lovende ud. Det er meget vigtigt for os, at den nye racer både er stabil og hurtig for at kunne forsvare vores titler. I år har vi ikke haft nogle problemer, så derfor håber vi, at vi igen i år vil være i stand til at vinde begge titler.
Vi skal derfor kun koncentrere os om vores egne racere, men derfor vil vi da stadig holde et vågent øje til vores konkurrenter. De tider som der i øjeblikket bliver kørt, skal man ikke tage for gode varer, da man ikke ved hvor meget benzin og hvilke dæk der bliver kørt på, men det bliver spændende i Melbourne."

BKP  


Hop til top
Ron Dennis forudser en vanskelig sæson

Ron Dennis som kan bringe sig på kant med mange pga. af sine holdninger, er måske denne gang inde på noget af det rigtige. Emne: Større elektronisk frihed.

Ron Dennis er på mærkerne igen. Og denne gang er det måske ikke helt ubegrundet. Tilladelsen til at bruge tracktioncontrol er givet fri igen, men er dog først tilladt fra og med det spanske Grand Prix. Det hænger sammen med at ét team stemte imod at bruge det fra sæsonstarten. Men det er ikke endeligt afgjort endnu. Et endegyldigt resultat vil blive besluttet på et møde hos FIA den 14 februar.

Ron Dennis kan ikke se nogen mening i, at en regelændring først skal træde i kraft, når sæsonen er 4 - 5 løb gammel. Problemet set fra Ron Dennis's side er, at FIA fra starten skal slå hårdt ned fra starten af sæsonen, hvis der er tvivl om, at der er et eller flere teams der omgår reglerne. Reglen skal indføres fra starten, så alle er lige og ikke har mulighed for at snyde. Mener altså Ron Dennis.

Og da han alligevel har åbnet for kritik af reglerne, så ytrer han sig også om problematikken med reglerne om dæk. En kritik som også flere andre tidligere har udtalt sig om. Bl.a. har Michelin og også Patrick Head fra Williams ønsket helt klare regler om, f.eks. hvor slidte de rillede dæk må være. Der er flere gange set ved et Grand Prix, at når bilerne ruller over målstregen, så er der ikke de reglementerede millimeter af mønster tilbage på dækkene, altså næsten slicks. Det er aldrig blevet håndhævet, og nu tager altså Ron Dennis de andre kritikere i hånden, og mener at FIA skal præcisere reglerne, og også sørge for at de bliver overholdt. Det er i sidste ende FIA's ansvar at kontrollere, at reglementet bliver fulgt.

Hvis der er ikke er klare retningslinjer fra sæsonstarten, hvad enten det gælder ulovligt brug af tracktioncontrol, eller for slidte dæk, så mener Ron Dennis, at FIA vil få travlt med at behandle alle mulige protestsager, og i værste fald kan en afgørelse af sæsonen faktisk finde sted allerede i de første Grand Prixer i denne sæson. Lad os håbe at der den 14 februar vil blive opnået fuld enighed.

PDL  


Hop til top
Kyalami test - torsdag

To teams har valgt at teste på den tidligere sydafrikanske Grand Prix bane, Kyalami, i Sydafrika, nemlig Williams og BAR. De var også fælles om at teste der sidste år.

Sidste år testede de to teams også på banen, men det var ikke den helt store oplevelse, bortset fra, at man fik testet regnvejsdæk. I år testen lagt på et andet tidspunkt, for ikke at rende ind i problemer med regnvejr. Regnvejr på de kanter er noget der vil noget.

De to teams skal teste i seks dage på banen. På førstedagen var Williams teamet de mest aktive, idet begge kørere var ude og finde et setup og tilpasse sig banen. Ralf Schumacher som fik kørt 40 omgange sagde efter førstedagen: "Jeg synes at jeg havde en god dag. Den nye FW23 klarer sig bedre her end sidste års model gjorde, så vi har en god platform at arbejde videre ud fra. Vi har 5 dages test endnu, og forhåbentligt er vejret mere med os i år."

Juan Pablo Montoya nåede lige at spinde en enkelt gang. Han har ikke tidligere været på banen, og han var helt godt tilfreds med dagens udbytte: "Jeg brugte det meste af dagen med at vænne mig til banen. På trods af, at jeg havde nogle småproblemer med gearkassen, fik jeg kørt et pænt antal omgange. Vi har meget arbejde der skal gøres i de næste dage, og jeg er helt klar til et fuldt test program i den nye bil."
Bilen som Montoya kørte i, havde ikke rullet en meter inden han satte sig i den.

BAR var torsdag kun repræsenteret på banen af Olivier Panis. Fik modsat de to Williams kørere ikke kørt så mange omgange.

Torsdagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Ralf SchumacherWilliams1:21,90940
2Juan Panlo MontoyaWilliams1:22,92347
3Olivier PanisBAR1:23,92833

PDL  


 

Hop til top9.2.2001

European Minardi begynder at tage form

Meget kan man sige om Minardi teamet, men de forstår virkelig hvert år at skabe spænding omkring deres videre eksistens i Formel 1. Teamet er som bekendt solgt til Paul Stoddart, hvilket har ført til den lille navneforandring til "European Minardi". Der er som bekendt kommet en motor-aftale med Ford i hus, og teamet mangler kun 2 kørere i at være komplet. 50% af dette problem er løst ved ansættelsen af Fernando Alonso, der ellers netop havde skrevet kontrakt med Renault og også var tilstede ved præsentationen af "B201", Benettons nye racer. Det skal dog lige nævnes at Alonso stadig er under kontrakt hos Renault, så der er altså kun tale om en lånekontrakt.

Fernando Alonso har vist imponerende kørsel i det internationale Formel 3000 mesterskab, men må siges at være meget grøn alligevel. Spanieren bliver den næst-yngste kører nogensinde i Formel 1, i kraft af sine kun 19 år. Den yngste nogensinde var Newzealænderen Mike Thackwell, der var 19 år, 5 måneder og 29 dage gammel, da han debuterede i det canadiske Grand Prix for Tyrrell i 1980. Thackwell fik egentlig sin debut hos Arrows løbet forinden, men kvalificerede sig ikke. Thackwells karriere blev dog meget kort. Thackwell havde svært ved at kvalificere sig og gennemførte ikke de 2 løb han stillede op i, hhv. i 1980 og 1984.

European Minardi har altså endnu ikke løftet sløret for hvem der skal køre den anden racer. Der har indtil videre været nævnt mange forskellige kørere i den sammenhæng, blandt andet vores to danske esser, Jan Magnussen og Tom Kristensen. Det er dog højst usandsynligt at det bliver en af dem, da de begge har kontrakter med deres respektive arbejdsgivere (Panoz og Audi) i denne sæson. Men der er andre rutinerede kørere på tale, og her er både Mark Blundell og især Gianni Morbidelli inde i billedet, og hvis der skal udvikles nævneværdigt på vognen i nærmeste fremtid, er European Minardi simpelthen nødt til at ansætte en erfaren kører i den anden bil. Hvorfor? Fordi teamet også har sikret sig en testkører uden Formel 1 erfaring.

European Minardi har ansat deres egen Formel 3000 kører, Andrea Piccini, som testkører for Formel 1 teamet. Andrea Piccini har ført en mere eller mindre anonym tilværelse i Formel 3000, selvom han sluttede på en pæn 4. plads i det særprægede løb på Hockenheim banen sidste sæson. Derfor ville det nok være en fordel for European Minardi at ansætte en mere erfaren kører til det andet sæde. Paul Stoddart har da også erkendt risikoen ved udelukkende at satse på de unge sponserede kørere, og vil ikke afvise at teamet muligvis ansætter et kendt navn som Blundell eller Morbidelli, der sikkert vil være i stand til at give bedre feedback til folkene i pitten.

Andrea Piccini, 22 år gammel, er som navnet antyder fra Italien, nærmere bestemt fra Sansepolcro i Toscana.

Andrea Piccini: "Jeg er meget glad for at køre for European Minardi F3000. Teamet sluttede på en tredjeplads i mesterskabet sidste år (her refereres naturligvis til European/Arrows teamet med Mark Webber og Christian Albers), i dets første fulde sæson, og det indikerer i mine øjne at det er en stærk og velstyret organisation, i stand til at klargøre vindende biler. Det er også meget vigtigt for min karriere at jeg begynder at forberede mig til Formel 1, så chancen for at blive en officiel testkører for European Minardi teamet er meget spændende. Det er min intention at anvende erfaringen til at lære så meget som muligt, forbedre min kørsel, og forhåbentlig hjælpe F1 teamet til at udvikle bilen gennem sæsonen. Det er en stor chance."

Lidt fakta om Andrea Piccini:
Født: 12. December 1978 i Sansepolcro, Italien.
Bopæl: Sansepolcro, Italien.
Højde: 1,80 meter.
Vægt: 64 kilo.
Ægteskabelig status: Ugift.
Hobbyer: Musik, computere, forskellig sport.
Livretter: Pasta og Pizza

Karrierens højdepumkter:
1994: kørte 5 regionale mesterska

RS  


Hop til top
Mosley eneste imod Räikkönen

Hvis det stod til Max Mosley havde Kimi Räikkönen ikke fået et eneste Formel 1-grand prix. Begrundelsen: finnen er alt for ung og uerfaren!

Men der var andre der var begejstret for den nye kører. "Det er kendt at jeg var den som stemte imod. Alle andre stemte for," siger FIA præsidenten. Räikkönen har blot kørt 23 single-seater løb. Men de har gjort en undtagelse. "Der var en grund til at gøre en undtagelse, og den undtagelse blev så brugt i Räikkönens tilfælde," forklarer han, men han er i det hele taget imod at der bliver gjort undtagelser. "Vores superlicens system skal have en overhaling, fordi der er meget klare regler om hvordan man får en superlicens - man skal have vundet et Formel 3-mesterskab eller have en eller anden form for succes i Formel 3000 - alt det er meget klart," siger Max Mosley.

Men han forsøger dog at bakke op om finnen. "Der er ingen tvivl om at han er en meget god kører og han har allerede kørt 4000 kilometer i en Formel 1-racer inden han kommer til Melbourne," siger han. Räikkönen har fået en midlertidig tilladelse. "Jeg tror han vil gøre det godt, og jeg er sikker på at han vil være sikker nok, og sikkert også får succes," indrømmer Mosley så. Man kan så spørge sig selv om hvorfor han sagde nej til Räikkönen...

BB  


Hop til top
Herbert til ALMS?

Englænderen Johnny Herbert sagde farvel til Formel 1 med udgangen af 2000 sæsonen. Og havde derefter planer om at kommet til den amerikanske CART serie. Men de sidste rygter går nu på at han er på vej til ALMS serien i stedet.
Johnny Herbert har kørt 162 Grand Prix løb i gennem sin Formel 1 karriere, og har blandt andet kørt for Tyrrell, Benetton, Lotus, Sauber, Stewart og sidst Jaguar.
Efter at have proklameret at 2000 sæsonen var hans sidste i Formel 1, så kan man sige at han sluttede sin karriere der med et brag. Det skete da et af hjulophængene på hans Jaguar racer brød sammen i afskedsløbet i Malaysia, og Johnny Herbert endte i en dækbarriere.

Han store ambition var at komme til CART serien, og han har da også flere gange nævnt at nu var aftalen lige ved at være på plads, men det kom den dog ikke. Og med kun få uger til sæson starten i serien, og med næsten alle pladser optaget, så har han måtte konstaterer at det blev ikke i denne omgang at han fik sin CART debut.

Han har så været sat i forbindelse med Bentleys Le Mans team, hvor det var muligt at han kunne komme med på teamets andet hold, men heller ikke her er der skrevet nogen kontrakt endnu.

Men nu går de sidste rygter angående Johnny Herbert på at han er på vej til ALMS.
Det skulle efter signde være Panoz's "race director", Dave Price, som nu er interesseret i englænderen, og han udtaler:
"Jeg har talt lidt med Johnny, og det er ikke til at vide hvad det ender med."

Johnny Herbert selv, er sikker på at han nok skal få sig en plads i amerikansk racing i år, og det i et konkurrencedygtigt sæde.

Men endnu er intet afgjort!

Motorsporten.DK

XT  


Hop til top
Alesi flyvende på Estoril

Jean Alesi viste rigtig god form da han i sin nye AP04 satte den hurtigste tid, som var markant bedre end de andre kørere i torsdagens test på den tidligere grand prix-bane.

Franskmanden kørte sig til den hurtigste tid - 1 minut 19,600. I forhold til de andre køreres tider, kan det tyde på at den er blevet sat med en meget lille benzinmængde, men den er ikke desto mindre flot for et team der sidste år var i krise. Teamet har bestemt grund til optimisme efter de første tests.


Jean Alesi er flyvende i den nye AP04-racer

Arrows havde igen i dag Enrique Bernoldi i den gamle racer og han sluttede dagen som nummer 2. Jos Verstappen testede den nye racer, men nåede ikke mange omgange. Om eftermiddagen opstod der et hydraulisk problem, og dermed nåede hollænderen ikke tilbage på banen. Han kørte blot 14 omgange i dag.

Hos Benetton måtte man have assistance fra Mark Webber, da Jenson Button stod over på grund af et maveonde. Den australske testkører kørte i B200'eren mens Fisichella fortsatte i den nye Benetton B201. Der opdagede teamet en mindre motorfejl, og derfor blev den skiftet. Italieneren nåede 34 omgange.

Testtider fra Estoril, torsdag den 8. februar 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Jean AlesiProst-Ferrari1:19,60029
2.Enrique BernoldiArrows-Asiatech1:21,50684
3.Mark WebberBenetton-Renault1:21,92540
4.Giancarlo FisichellaBenetton-Renault1:23,05534
5.Jos VerstappenBB  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk