Præsidenten for CART, Joseph Heitzler, er naturligvis skuffet over, at det ikke har været muligt at få en aftale i stand med den standhaftige borgmester i den brasilianske storby. Man havde rent faktisk i begyndelsen af januar arrangeret flere møder, men de blev enten aflyst eller også var borgmesteren ikke selv med til disse.
Den eneste grund til, at CART ikke kunne reagere før nu var p.g.a. deres kontrakt med Rio. Dette forhindrede også CART i at modtage tilbud fra andre baner i Brasilien. Nu, hvor man officielt har annulleret kontrakten, så åbner dette helt naturligt muligheden for, at løbet kan køres på en anden bane. Lige nu er sagen dog den, at dette års løbskalender er reduceret til 21 løb.
Samtidig betyder alt dette, at der måske bliver en pause på næsten 1 måned efter åbningsløbet i Mexico d. 11. marts. Løbet i Long Beach køres nemlig d. 8. april. Dette kan dog evt. betyde, at der blive åbnet op for evt. test-kørsler i den mellemliggende periode.
Helt som forventet, er de brasilianske kørere i CART serien ikke glade for, at det populære løb i Rio nu er aflyst.
"Jeg ved, at min onkel (Emerson Fittipaldi) har lagt liv og sjæl i, at Rio forblev en del af løbskalenderen. Det er en meget stor skuffelse - ikke blot for mig, men for de mange fans i mit hjemland, at løbet nu er aflyst. Det er en skam, at borgemsteren har taget denne beslutning.", udtaler Christian Fittipaldi.
Fittipaldi's nye team-kammerat hos Newman/Hass Racing, Cristiano da Matta, havde glædet sig meget til at køre i Rio foran de mange fans.
"Med mit skift til Newman/Hass ville jeg for alvor have en rigtig god mulighed for at sejre foran mit hjemmepublikum, men denne frygtelige nyhed kommer som et meget stor chok for mig. Interessen for CART serien i mit hjemland er enorm, og med 10 brasilianske kørere i dette års serie, er denne interesse nærmest eksploderet. Derfor fatter jeg ikke de brasilianske politikere i Rio.", siger en meget skuffet Da Matta.
Og det er han bestemt ikke ene om. Mauricio Gugelmin fra PacWest Racing er af samme mening.
"Hvis man begynder at regne lidt på den økonomiske side af sagen, så vil man komme frem til, at mange brasilianske virksomheder fra 1997 og frem til i dag har investeret omkring $100 millioner. Efter sidste års løb, der ikke fik den allerbedste TV-dækning, så var det planen, at dette års løb skulle dækkes live - hvilket igen ville være med til at oparbejde en tillid hos disse virksomheder. Og så sker dette. Udover at det rent økonomisk er den helt store katastrofe, så føler jeg det også som en personlig skam.", siger Gugelmin.
Selvom det altså lige nu ser meget sort ud, så er der måske alligevel et lys forude. Den forhåbning lever i hvert fald i bedste velgående hos Roberto Moreno fra Patrick Racing.
"Jeg håber inderligt, at alt dette blot er en del af det politiske spil i Rio, men reelt set er der nok ikke meget håb. Tro mig, morgendagens aviser i hele Brasilien vil gå helt amok, og jeg håber af hele mit hjerte, at sportsministeren træder til. Man skal aldrig sige aldrig - specielt ikke i brasiliansk politik., udtaler Moreno med lidt optimisme i stemmen.
Hvorvidt Moreno's ønske bliver opfyldt er der vist ingen, der kan give nogen garanti for. De næste par uger vil i hvert fald blive meget hektiske for CART organisationen - og måske ikke mindst meget hedt for de involverede parter i Brasilien.
Kanaan brugte det meste af onsdagen til en shake-down af teamets helt nye Reynard-Honda Champ Car. Torsdagen test-kørsel blev derefter brugt til en videreudvikling af bilen, og sammenlagt blev det til mere end 480 km. på banen i Florida.
"Det har været et par rigtig gode dage for os. Det hele har bare klappet.
Bilen var hurtig lige fra den allerførste omgang. Selvfølgelig spiller det en rolle, at det er 4. gang i løbet af denne vinterperiode, at vi tester her i Florida, og derfor har vi meget godt styr på setup'et.", udtaler en tilfreds Kanaan efter de to test-dage.
Kanaan's team-kammerat, Alex Zanardi, var også godt tilfreds med hans indsats. Hans hurtigste omgangstid lød på 51,1 sekunder.
Fernandez Racing havde store problemer med den ene af deres Reynard-Honda Champ Cars.
Adrian Ferandez kom slet ikke på banen den første dag p.g.a. problemer med koblingen, og det blev kun til 37 omgange i går. Hans team-kammerat, Shinji Nakano, fik derimod kørt en del omgange, og hans hurtigste omgangstid lå på omkring 51 sekunder.
Der var også gang i test-kørslerne på Homestead ovalbanen i Miami. Her var Michael Andretti fra det nye Team Motorola hurtigst i hans Reynard-Honda Champ Car med en omgangstid på 26,8 sekunder.
Bryan Herta fra Zakspeed Racing i hans Reynard-Ford var 2. hurtigst med en omgangstid på 27,1 sekunder. Samme tid opnåede Dario Franchitti fra KOOL Green i hans Reynard-Honda. Han var dog plaget af problemer med gearkassen, og fik derfor ikke kørt så mange omgange.
Spanske Oriol Servia, der i sidste uge officielt blev annonceret som kører hos det nye team, Sigma Racing, var godt tilfreds med igen at sidde i en Champ Car. Hans hurtigste omgangstid i en Lola-Ford var omkring 27,4 sekunder. Han blev tæt efterfulgt at Michel Jourdain Jr. fra Bettenhausen teamet (ligeledes i en Lola-Ford), med en omgangstid på 27,5 sekunder.
Castroneves kørte den 2,7 km. lange Florida-bane i tiden 50,5 sekunder, hvilket var ca. 3/10 hurtigere end Tony Kanaan fra Mo Nunn Racing teamet.
Kanaans team-kammerat, Alex Zanardi deltog også i test-kørslen. Hans hurtigste omgangstid var 51,4 sekunder, og det må absolut siges at være tilfredsstillende for den tilbagevendte italiener.
Cristiano da Matta fra Newman/Hass Racing, Paul Tracy fra Team KOOL Green, Max Papis fra Team Rahal, Scott Dixon fra PacWest Racing kørte alle banen i tiden 51,9 sekunder. Derefter kom Shinji Nakano fra Fernandez Racing med tiden 52,3 sekunder.
Castroneves og Penske Racing teamet tester igen i dag, men dennegang på ovalbanen i Phoenix. Her skal han teste teamets IRL-bil - dvs. den bil, som Penske stiller op med i Indy 500 løbet i Indianapolis i slutningen af maj måned.
Ferran skal efter planen køre i dagens test-kørsel i Florida, men det afhænger helt og holdent af, om han er fit-for-fight efter de to alvorlig ulykker. Han skulle desuden have deltaget i det kommende IROC løb (International Race Of Champions), men p.g.a. skader er det meget tvivlsomt, om han stiller til start i dette løb.
CART organisationen har nemlig meddelt, at de agter at benytte sig af en klausul i kontrakten der muliggør en aflysning af løbet. Den 25. januar gav CART kommunen i Rio meddelelse om, at de havde de næste 10 dage til at "kurere" problemet. Den 6. februar havde CART ikke fået nogen besked, og derfor er det nu juridisk muligt evt. at aflyse løbet.
Den tidligere CART-mester, Emerson Fittipaldi, der mere end nogen anden har en stor andel i den succes, som serien har opnået i Brasilien, vil hurtigst muligt rejse til USA for at drøfte evt. alternative løsninger.
"Rio de Janeiro har ikke opfyldt de kontraktmæssige betingelser, og det kan vi kun beklage. Vi har levet 100% op til vores del af kontrakten, og den situation som både de brasilianske kørere i serien og ikke mindst de brasilianske fans nu er sat i, er på alle måder ulykkelig og beklageligt.", udtaler præsidenten for CART-organisationen, Joseph Heitzler.
Rio de Janeiro har været en del af CART løbskalenderen siden 1996. Den forsvarende CART mester, Gil de Ferran, er fra Brasilien, og ikke mindre end 10 af de 31 kørere, der forventes at køre i dette års serie, stammer også fra samba-landet. Det ville være et gevaldig anti-klimaks, hvis der ikke bliver kørt et løb på brasilianske jord i denne sæson.