Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.2.2002
 Arrows mister hollandsk sponsor
 Bliver der 12 teams i år?
 Valencia test lørdag
 
9.2.2002
 Jaguar afviser krise
 Sauber går efter 4.-plads
 Valencia test - fredag
 Coulthard ´ruller´ for lukkede døre
 957 km på fire dage
 Mugello test - fredag
 Nye motorregler på vej?
 

Hop til top10.2.2002

Arrows mister hollandsk sponsor

Teknologi firmaet Trust som er sponsor på Arrows racerne, meddelte fredag at de trækker deres sponsorat ud af det engelske Arrows team, efter at man torsdag offentliggjorde at man vil erstatte hollandske Jos Verstappen med tyske Heinz-Harald Frentzen.

Trust er en af Jos Verstappens personlige sponsorere, og de vil ikke sponserer Arrows hvis de ikke har deres kører i teamet.
Trusts direktør M.J.C.W Perridon kalder Arrows handling "Et slag i hoved på Jos Verstappen" og er meget skuffet..

En anden storsponsor fra Holland som også er involveret i Arrows teamet er RED BULL. De er også meget utilfredse med den behandling man har givet den hollandsk kører i teamet, og man vil overveje deres situation i teamet.

Jos Verstappen er nok ikke at finde i et Formel-1 sæde i år, men Trust vil dog stadig forsætte med at støtte Jos Verstappen økonomisk.

BKP  


Hop til top
Bliver der 12 teams i år?

I følge de seneste rygter indenfor Formel 1 verdenen, så skulle der nu være en seriøs køber til det netop krakkede Prost Grand Prix team.

Den mulige køber der tales om er den tidligere BAR teamchef, Craig Pollock, der forlod BAR teamet tidligere i år og som nu igen "kun" er manager for Jacques Villeneuve.

I forbindelse med disse rygter er der blevet nævnt en overtagelsels sum på £ 500.000.

Det forventes at Pollock, hvis han køber teamet, vil indsætte det i dette års mesterskab med AP04 chassiet og Ferrari's kunde motor.
Der foreligger på nuværende tidspunkt intet om hvem der evt. skulle køre teamets to racere.

Craig Pollock eller andre interesserede købere har en uge til at bestmme sig i, herefter bortsælges teamet på auktion som det er forud bestemt af fransk ret efter konkursen.

Pollock vil dog ikke selv beholde teamet, men planlægger at sælge det igen efter sæsonen eller slå sig sammen med et andet team og/eller en bilfabrikant.

AN  


Hop til top
Valencia test lørdag

Kun to team blev tilbage på Valencia banen i Spanien for at teste i går, det var BAR og Williams.

BAR køreren Jacques Villeneuve testede i går en ny indstilling på fromtspoileren, og det passede ham tilsyneladende meget godt, for han kørte dagens hurtigste tid, og havde følgende efter testen følgende kommentar:
"Raceren er bedre at køre end sidste års model. Der er stadig noget som skal udvikles, men det bliver hele tiden bedre."
Også Olivier Panis var på banen for BAR teamet, men hans test blev afbrudt efter 32 omgange på grund af motorskade.
Tredje mand for BAR var teamets ene testkører, Ryo Fukuda, han kørte 99 omgange i sidste års model.

Ralf Schumacher fra Williams teamet var den kører der i år kørte flest omgange, ikke mindere end 112 af dem blev det til.
For teamets anden kører Juan Pablo Momtoya var det planlagt at han skulle køre en fuld race distance, men efter 63 omgange gav BMW motoren op.

Lørdagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Jacques VilleneuveBAR1:12,96790
2Ralf SchumacherWilliams1:13,245112
3Juan Pablo MontoyaWilliams1:13,44163
4Olivier PanisBAR1:14,44632
5Ryo FukudaBAR1:14,64699

AN  


 

Hop til top9.2.2002

Jaguar afviser krise

Ingen fremgang i vente for Jaguar dette år, har en 'insider', der angiveligt har sin information direkte fra de to kørere, Eddie Irvine og Pedro de la Rosa, afsløret. "Begge kørere er blevet vanvittigt skuffede over den nye bil. De var enige om, at en sløv indkøbsvogn ville være lettere at håndtere," siger insideren. Men om så den nye Jaguar R3 virkelig egner sig bedre blandt morgenmadsprodukter og toiletartikler end på end racerbane, er det ikke noget, man skal forvente at se Jaguar indrømme officielt. I stedet beskrives de store fremskridt, teamet arbejder sig frem i mod: "Vi føler, at vi gør fremskridt med den aerodynamiske pakke, og selvfølgelig har vi en splinterny bund på vej, som først vil testet på Silverstone ved shkedown-testen før Melbourne," udtaler en talsmand.

Også Niki Lauda afviser tanken om enhver form for panik i temaet. "Jeg kan ikke se noget problem med teamet," hævder Lauda. "Selvfølgelig ville jeg have gladere, hvis bilen havde vist sig hurtig med det samme, og vi er nødt til at opnå et bedre niveau hvad angår kvaliteten af ingeniørarbejdet. Men det tager tid." Men teamet har allerede oplevet to yderst skuffende år under Jaguar-navnet - spørgsmålet er hvor meget tid der er? Foreløbig er målene beskedne: "Vi er ikke nødt til at vinde titlen i år, vi skal bare gøre det bedre end sidste år. Folkene i teamet er i stand til det, og jeg tror, at vi kan gøre det," siger Lauda.

Af R3'erens aerodynamiske problemer, har frontvingen vist sig som det mest kritiske punkt. Uenighederne førte tidligere på ugen til at den tekniske leder Steve Nichols forlod teamet. Officielt hed det, at de to parter var blevet enige om, at den tekniske afdeling af teamet havde behov for "frisk drivkraft og ledelse". Midlertidig afløser for Nichols er Guenther Steiner, og han ser ud til at få en hård tid foran sig med at rette op 2002-modellen.

CBA  


Hop til top
Sauber går efter 4.-plads

Sauber-teamets vintertest er forløbet glimrende, og teamet ser ud til at have en reel chance for at beholde den 4.-plads i konstruktørenes mesterskab som de overraskende vis sikrede sig i 2001. Den nye C21 ser ud til at være ligeså hurtig og stabil som sin forgænger, og nytilkommeren Felipe Massa virker heller ikke som om, han lader sidste års debutant Raikkonen meget tilbage. Således holder det svejtsiske team humøret højt op til sæsonstarten i Melbourne i marts - men uden at skrue forventningerne unødigt op. Det skal blive svært nok at nå sidste sæsons højder.

"Jeg tror ikke, det er muligt at bryde ind blandt de tre top teams," vurderer Nick Heidfeld, der regner med at Ferrari, McLaren og Williams er for stærke for Sauber. "Vores mål er at blive i top 4, hvilket vil være svært nok. Glem ikke at der er flere store team på vej frem, der i hvert fald på papiret burde være stærkere i år."

CBA  


Hop til top
Valencia test - fredag

Williams overkom en supertid fra Pedro de la Rosa og Jaguar, således at de hentede en ny hurtigste tid i Valencia. Montoya kørte hurtigste tid, mens der er fremgang at spore hos Jaguar.

Om den hurtige tid til Jaguar skyldtes at der blev kørt med meget lette tanke skal være usagt, men Jaguar er pressede i øjeblikket efter at have sat tider der ikke matchede forventningerne.

Montoya havde problemer med hydraulikken om formiddagen, men var bedre kørende om eftermiddagen.

Det var dog Heinz-Harald Frentzen der stod for det største show - to gange kørte han af - endda det samme sted. Første gang løsnede hans bagvinge sig i sin nye arbejdsplads - Arrows A23'eren. Det samme skete to gange - både om formiddagen og eftermiddagen! Sidste gang var han dog mindre heldig - der måtte han en tur i barrieren.

Noget skuffende lå BAR efter blandt andet Arrows og Frentzen - med Jacques Villeneuve som den hurtigste kører. BAR udførte i øvrigt et stort stykke arbejde med at udvikle på raceren. Minardi havde også deres folk med - Yoong var overraskende lidt bedre end Mark Webber.

Testtider fra Valencia, fredag den 8. februar 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:12,41069
2.Pedro de la RosaJaguar-Cosworth1:13,22978
3.Antonio PizzoniaWilliams-BMW1:13,37791
4.Ralf SchumacherWilliams-BMW1:13,48469
5.H.-H. FrentzenArrows-Cosworth1:13,491
BB  


Hop til top
Coulthard ´ruller´ for lukkede døre

McLaren tester for lukkede døre i Barcelona - de har lejet banen til dem selv. Og godt for dem: David Coulthard tog nemlig en rulletur i gruset fredag.

Skotten kørte af for enden af langsiden på Circuit de Catalunya - det venstre bagdæk var punkteret og det formodes at det har været dækket der var skyld i uheldet - skotten kom intet til.

Men det var så kraftigt at skotten måtte tage en tur i luften i sin nye McLaren - men det skete uden større skader på selve raceren.

"Vi undersøger i øjeblikket årsagen til uheldet i Barcelona. David er uskadt og de første undersøgelser viser at der er meget lidt skade på raceren," lød det i en udtalelse fra teamet.

En talsmand fra Michelin vil ikke tage skylden for uheldet inden dækket er blevet undersøgt. "Vi ved ikke hvad der var skyld i uheldet, men det ligner en punktering. Det er stadig for tidlig at sige det," lyder det fra Michelin.

BB  


Hop til top
957 km på fire dage

Toyota fortsatte deres forberedelse til debutsæsonen. Fire dage ved basen på Paul Ricard er slut. Mika Salo kørte alle fire dage - i alt blev det til 957 km.

Vejret kom ikke til at spille en meget stor rolle i testen - det var blæsende til at begynde med, men senere kom der lidt mere sol og varme. "Det har været en rar test. Nogle af de nye aerodynamiske dele ankom, hvilket har forbedret raceren og givet os mere downforce. Vi har generelt ikke nogle større problemer, og jeg er glad for det, vi har nået," siger Mika Salo, der alle fire dage stod for testen.

Toyota fortsætter testarbejdet på Paul Ricard den 15. februar, hvor Mika Salo er bag rattet. Allan McNish kører så de sidste testdage den 16. og 17. februar.

BB  


Hop til top
Mugello test - fredag

Ferrari fortsatte sit testarbejde på Mugello fredag. Michael Schumacher og Luca Badoer kørte i sidste års racer.

Ved testen har Ferrari udviklet dæk og elektronik. Søndag ventes teamet at teste deres nye F2002-racer på Fiorano.

Tiderne fra testen på Mugello:

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Michael SchumacherFerrari1:22,845104
2.Luca BadoerFerrari1:24,07729

BB  


Hop til top
Nye motorregler på vej?

Michael Schumacher starter 2 eller flere af næste løb fra bagerste position. Mange vil sikkert juble, andre græde, men det kan faktisk blive til virkelighed.

Flere teams med Williams i spidsen har luftet tanken om at reducere antallet af motorer benyttet i en raceweekend. Og måske er det en ide som bliver til virkelighed. Motorerne er i dag en stor omkostning for alle teams, hvad enten man selv laver den, køber den ude i byen eller er gået i samarbejde med en stor bilfabrik om leverance af disse. Frank Williams udtalte fornyelig at man i samråd med BMW godt kan finde på at reducere antallet af motorer i en raceweekend. Det er selvfølgelig nået frem til Max Mosleys ører. Og han er egentlig med på ideen. En af de fremlagte ideer lyder på at en kører får en motor til rådighed til hele weekenden. Får man en fejl på motoren, skal der startes i en reservebil, eller man kan få lov til at skifte motoren, men det koster, man bliver placeret bagerst i feltet uanset hvilken kvalifikationstid man er nået frem til.

Max Mosley:
"Vi har faktisk mulighed for at begrænse omkostningerne i Formel 1, også uden at det går ud over spændingsmomentet. Faktisk kan vi næsten sige at det er ikke et spørgsmål om det bliver til noget snarere hvornår."

Det indikerer at man arbejder dybt seriøst med planerne og måske er nået længere end der bliver givet udtryk for. Hvis forslaget skal omsættes til en regel, skal reglen være fremlagt og godkendt senest d. 31 oktober i år, for at det kan blive indført allerede for næste år.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk