Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.2.2006
 Spa vender tilbage - men ikke i år
 Jerez test - torsdag
 
9.2.2006
 Gerhard Berger køber halvdelen af Toro Rosso
 Derfor er det belgiske GP aflyst
 Jerez test - onsdag
 Jerez test - onsdag
 

Hop til top10.2.2006

Spa vender tilbage - men ikke i år

Aflysningen af året belgiske GP, var måske til at forudsige. Skuffelsen er dog ikke mindre af den grund, især blandt kørerne. Men der er tilsyneladende godt nyt på vej.

Selvom Spa har været på vej til at ryge ud af kalenderen i år, og nu er også er det, så er der alligevel godt nyt på vej. Den belgiske delstatsregering i Wallonien hvor Spa banen ligger, er tæt på at være klar til at underskrive en ny aftale med Bernie Ecclestone om det belgiske GP. I disse dage er der forhandlinger i gang i delstatsregeringen for at få budgettet på plads, således at der - ifølge planen - kan underskrives en ny aftale med FOM og Bernie Ecclestone om afviklingen af det belgiske GP. En aftale der efter forlydender fra belgiske medier skal gælde i 5 år.

Efter aflysningen kom der mange ærgerlige meldinger. Selvfølgelig også fra kørerne som har banen som en af deres absolutte favoritter. En af de mest markante kommer ikke uventet fra Jacques Villeneuve:

"F.., det er trist. Jeg er virkelig skuffet, nu må jeg nøjes med Suzuka."

Lidt pænere lyder det fra David Coulthard:
"Det er virkelig skuffende at miste Spa, også selv om det kun er for et år. Banen er lang, hurtig og har et godt flow, og hvis man spørger hvilken som helst Formel 1 kører, så vil alle kunne fortælle at den er på deres top 3 liste."

Bernie Ecclestone forventer at banen er tilbage på kalenderen igen næste år. Ja, nærmest betinger at den skal være med.

"Løbet er ikke væk for altid, og jeg er glad for at de har besluttet at starte ombygningen, også selvom at det betyder at løbet ikke er med i år."

"Spa har ikke været opdateret i temmelig lang tid, og nu er det nødvendigt at de bruger en del penge og tid på at forbedre faciliteterne og bygger flere tribuner. Får de arbejdet gjort færdigt til tiden, er der ingen problemer i at løbet er tilbage i 2007, ingen tvivl om det.

PDL  


Hop til top
Jerez test - torsdag

Fjorten Formel 1 kørere testede i går på Jerez banen i Spanien, blandt dem var det McLarens testkører Pedro de la Rosa der satte den hurtigste tid.

Pedro de la Rosa var den eneste kører der testede med en 'hybridracer' udstyret med en begrænset V10 motor, resten af kørerne kørte med biler med de nye V8 motore.

Torsdagens tider fra Jerez:
Plac.KørerTeamDækTidOmg.
1Pedro de la RosaMcLarenM1:17,451123
2Giancarlo FisichellaRenaultM1:17,47976
3Mark WebberWilliamsB1:17,767104
4Jenson ButtonHondaM1:17,990118
5Jacques VilleneuveBMW-SauberM1:18,179111
6Nick HeidfeldBMW-SauberM
AN  


 

Hop til top9.2.2006

Gerhard Berger køber halvdelen af Toro Rosso

Red Bull Racing har netop udsendt en pressemeddelelse der fortæller at Gerhard Berger har købt 50 % af Scuderia Toro Rosso.

Halvdelen af Scuderia Toro Rosso teamet er overtaget af den tidligere Formel 1 stjerne, Gerhard Berger. Eller rettere af hans private motorsportsfirma. Til gengæld er 50 % af Bergers shippingfirma overgået til Red Bull. Handlen er sket med øjeblikkelig virkning.

Gerhard Berger vil selv blive involveret i Toro Rosso teamet. Det sker i en rådgivningsrolle, som også involverer arbejde for Red Bull Racing. I pressemeddelelsen fortælles det også at det er lidt af en treenighed der her bliver samlet. Gerhard Berger bliver igen involveret i Formel 1. Både via sin egenskab som rådgiver for Toro Rosso og Red Bull Racing som helhed, men også at hans shippingfirma skal indgå i Red Bulls aktiviteter. Mht. shippingdelen er det planen at Berger delen skal indgå med bidrag til formidling af globale logistiske kontrakter når det gælder fragt og transport.

Gerhard Berger og Red Bull ejeren, Dieter Mateschitz har kendt hinanden i en lang årrække, og begge udtrykker stor glæde over at de udover at være personlige venner, nu også kan kombinere det med det forretningsmæssige. Faktisk siger Mateschitz at Berger var den første af de helt store idrætsmænd der drak Red Bull drikken fra starten. Og Mateschitz lægger da heller ikke skjul på at synenergi effekten i Berger navnet skal udnyttes forretningsmæssigt. Berger udtrykker også at det for hans vedkommende både er en forretningsmæssig interesse, og også det at han igen direkte kan være involveret i motorsport, samtidigt med at de begge kan drive en forretning parallelt hvor de begge tjener hinandens interesser.

Man må sige at det tidligere Minardi hermed har oplevet noget af en omvæltende tilværelse siden det belgiske GP sidste år, hvor det blev kendt at Red Bull havde købt teamet.

PDL  


Hop til top
Derfor er det belgiske GP aflyst

Som nævnt onsdag er det belgiske Formel 1 Grand Prix i år blevet aflyst, men hvorfor, er det sikkert mange der spørger.

Det belgiske Formel 1 Grand Prix er aflyst. Grand Prixet har været lidt i farezonen længe og har balanceret meget på grænsen mellem aflysning eller gennemførelse. Nu kom dommen så fra FIA. Grand Prixet er aflyst i 2006 men ventes tilbage i 2007. Men forud er der sket meget mellem dokumenttasker, mobiltelefoner og skriveborde.

I 2006 var der færre tilskuere til det belgiske Formel 1 Grand Prix end tidligere. Billetpriserne har tilsyneladende været for høje. Det tog man konsekvensen af i Frankrig som har haft et lignende problem. Man sænkede priserne og fik straks langt flere tilskuere. Det har man ikke gjort i Belgien - endnu. Tværtimod gik promotoren for Grand Prixet konkurs, og får at få dækket underskuddet gik den wallonske delstatsregering ind og betalte regningerne - også dem hos FOM. Og så begyndte forhandlingerne. I Belgien var indstillingen at man i første omgang ville klare sagerne selv, men det viste sig at det næsten var en umulig opgave. Bernie Ecclestone vil gerne beholde det belgiske Grand Prix på kalenderen - ligesom mange kørere vil det - og er gået ind og har overtaget promotorrettighederne, selvfølgelig mod betaling, som han også har fået.

Et andet problem er, at Spa banen - ligesom Silverstone - ikke er opdateret godt nok i mange år. Mange af faciliteterne er utidssvarende ligesom mange tilskuerforhold er mildest talt kritisable. Der er så fra flere sider stillet krav om at mange forbedringer skal laves inden der igen kan køres GP'er på banen. Det er den wallonske delstatsregering helt med på, men det tager tid at få lavet ændringerne - især på faciliteterne i pitområdet som er noget kompakte. Men også tribunerne skal opdateres samt visse andre ting. Alt i alt er det en kæmpeopgave at få udført, og man vil ikke kunne nå at få alt dette klaret til dette års GP. Det har bl.a. RACB - det belgiske nationale sportslige råd - taget konsekvensen af og har meddelt FIA at man aflyser GP'et i år.

FIA meddeler i deres pressemeddelelse at Grand Prixet er aflyst fra belgisk side, og årsagen er angivet til at være ombygningen af banen. FIA meddeler også at man forventer at Grand Prixet er tilbage på kalenderen i 2007.

I de sidste par uger har der hersket stor tvivl om GP'et. Meget forsigtige udtalelser fra belgisk side har indikeret at GP'et nok ikke blev til noget, mens Bernie Ecclestone har hældt lidt i den anden retning. FIA havde indtil i år udtalt, at de ikke havde hørt andet end at GP'et blev gennemført.

Ombygningen omfatter en forbedring af banen, nyt paddockområde, et nyt kontroltårn samt nye og bedre tilskuerpladser. Det anslås at regningen løber op i godt ? 20 millioner. Det er dog ikke første gang at det belgiske GP er ude. For få år siden var GP'et også ude, men det var på grund af den daværende belgiske regerings forhold til tobaksreklamer. Et forhold som var langt forud for det EU på daværende tidspunkt havde anbefalet og havde lavet love om. Nu er GP'et væk igen - i hvert fald for i år - men mange venter at den klassiske bane, med sine stejle bakker, specielle sving og lange stræk igen er tilbage - helst i næste sæson.

PDL  


Hop til top
Jerez test - onsdag

Tretten kørere deltog i Formel 1 testen på Jerez banen i Spanien i går, blandt den var det den regerende verdensmester, Fernando Alonso fra Renault teamet, der viste sig som den hurtigste.

Med den hurtigste tid, fortsatte Alonso og den nye Renault R26 model trenden fra sidste uges test på Valencia, hvor han de tre sidste dage var hurtigste kører på banen.

Alonso var dog tæt fulgt af Jenson Button (Honda) og Juan Pablo Montoya (McLaren), på henholdsvis 2. og 3. pladsen, de satte alle tre deres hurtigste tider sidst på dagen under korte stints.

På 4. pladsen kom McLaren teamets testkører Pedro de la Rosa, der var dagens eneste kører med V10 motor, han var samtidig den kører der kørte flest omgange.

Onsdagens tider fra Jerez:
Plac.KørerTeamDækTidOmg.
1Fernando AlonsoRenaultM1:16,95690
2Jenson ButtonHondaM1:17,11458
3Juan Pablo MontoyaMcLarenM1:17,27353
4Pedro de la RosaMcLarenM1:17,425109
5Rubens BarrichelloHondaM1:17,492
AN  


Hop til top
Jerez test - onsdag

Tretten kørere deltog i Formel 1 testen på Jerez banen i Spanien i går, blandt den var det den regerende verdensmester, Fernando Alonso fra Renault teamet, der viste sig som den hurtigste.

Med den hurtigste tid, fortsatte Alonso og den nye Renault R26 model trenden fra sidste uges test på Valencia, hvor han de tre sidste dage var hurtigste kører på banen.

Alonso var dog tæt fulgt af Jenson Button (Honda) og Juan Pablo Montoya (McLaren), på henholdsvis 2. og 3. pladsen, de satte alle tre deres hurtigste tider sidst på dagen under korte stints.

På 4. pladsen kom McLaren teamets testkører Pedro de la Rosa, der var dagens eneste kører med V10 motor, han var samtidig den kører der kørte flest omgange.

Onsdagens tider fra Jerez:
Plac.KørerTeamDækTidOmg.
1Fernando AlonsoRenaultM1:16,95690
2Jenson ButtonHondaM1:17,11458
3Juan Pablo MontoyaMcLarenM1:17,27353
4Pedro de la RosaMcLarenM1:17,425109
5Rubens BarrichelloHondaM1:17,492
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk