Kort før dagens test på Jerez præsenterede Red Bull deres nye RB6 racer, som er en udvikling af sidste års sikre design. Raceren har fået en mere markant v-formet front og fremstår meget markant henover siden af raceren. Nu skal den første test så vise om der også er gode tider i den nye racer. Et af teamets største problemer er motoren, hvor de igen til 2010 skal køre med Renault. Eftersom Renaults indsats i Formel 1 fremover er noget mere begrænset, er det spørgsmålet om teamet har en stærk racer, men en mindre stærk motor. Sebastian Vettel fremstår i hvert fald som en mulig verdensmester.
Det bliver dog hans australske holdkammerat, Mark Webber der får lov til at teste raceren her til formiddag på Jerez.
Testplanen ser således ud:
Team | Onsdag | Torsdag | Fredag | Lørdag |
Mercedes GP | Nico Rosberg | Michael Schumacher | Nico Rosberg | Michael Schumacher |
Red Bull | Mark Webber | Mark Webber | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
Mclaren | Jenson Button | Jenson Button | Lewis Hamilton | Levis Hamilton |
Ferrari | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Felipa Massa | Felipe Massa |
BMW Sauber | Kamui Kobayashi | Kamui Kobayashi | Pedro de la Rosa | Pedro de la Rosa |
Williams | Nicolas Hülkenberg | Nicolas Hülkenberg | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
Renault | Vitaly Petrov | Vitaly Petrov | Robert Kubica | Robert Kubica |
Force India | Vitantonio Liuzzi | Vitantonio Liuzzi | Adrian Sutil | Adrian Sutil |
Toro Rosso | Sebastien Buemi | Sebastien Buemi | Jaime Alguersuari | Jaime Alguersuari |
Virgin Racing | Timo Glock | Timo Glock | Luca di Grassi | Luca di Grassi |
Der er tale om et meget stort beløb for at køre for det franske mærke - 15 millioner euro (et godt stykke over 100 millioner danske kroner!) koster sædet ved siden af Robert Kubica. Problemet er dog at russeren stadig mangler den første betaling på små 55 millioner kroner. En række sponsorer har efter sigende trukket sig, og der er opstået problemer med bankforbindelsen som gerne vil låne til den første betaling. "Vi har stadig ikke modtaget de første 7,5 millioner euro. Banken har forlænget udbetalingsperioden på grund af beløbets størrelse," lyder meldingen fra Petrov senior.
Beløbet skal være Renault i hænde senest den 1. marts, så mon ikke de mange dejlige penge lige skal stå og vente inden de bliver overført til Renault teamets konto? Og så kan jagte på den sidste betaling gå i gang - senest til sommer skal resten af beløbet være betalt. Den betaling skal nok blive et varmt emne senere på året!
Blandt andet har Campos ramt ind i nogle store problemer med at betale regningerne, og der er stadig meget stille omkring det amerikanske USF1 projekt. Og hvem bedre end den store cirkusdirektør har en ide om hvor vinden drejer. "Jeg tror ikke at vi kommer til at se Campos til start og jeg tror heller ikke at amerikanerne er der," siger Bernie Ecclestone til den britiske presse.
USF1 fortsætter dog med at bedyre at de er mere klar end det har været meldt ud - og at de har et nyt navn klar til at være holdkammerat til Jose Maria Lopez. Ellers står det serbisk statsstøttede Stefan GP klar til at indsætte deres Toyota-inspirererede racere.
Alle forventer dog at Campos og USF1 i forhold til den seneste Concorde aftale har mulighed for at udsætte deres debut - måske i op til 3 Grand Prix'er uden deltagelse.
Force India havde i 2009 et rigtig godt år - især i de sidste løb i den europæiske sæson. Fisichella leverede en stærk præstation på Spa, ligesom også Sutil gjorde en fin figur på Monza. Raceren var forholdsvis effektiv på de hurtige baner og med den stærke Mercedes-motor så det godt ud for teamet. "Vores mål er at fortsætte i samme forbedringsniveau som vi havde mod slutningen af 2009," siger teamejer Vijay Mallya. Og derfor sætter de målet højt - de vil gerne flere gange på podiet og hente flere point end i 2009. Og det skulle da nok være muligt eftersom pointgivningen er ændret til 2010...
2010 raceren er en udvikling af sidste års racer, hvor den er blevet tilpasset i forhold til det nye reglement. Generelt mener de at raceren stadig er bedst på de hurtige baner, men til 2010 har de forsøgt at optimere lidt mere så den bliver hurtigere på lidt flere baner.
Teamet har Adrian Sutil og Vitantonio Liuzzi i stald som grand prix-kørere, mens Paul di Resta står klar til at træde til som reservekører.
De to Ferrari kørere var hurtigst ved alle de foregående testdage på Valencia banen i sidste uge, og blandt Felipe Massa og Fernando Alonso var det sidstnævnte der satte den bedste tid.
Til testen på Jerez stiller Scuderia Ferrari teamet med en del mekaniske ændringer på deres 2010 racer - Ferrari F10.
Til den efterfølgende testsession på Jerez, der starter den 17. februar, forventes det at Ferrari teamet for første gang i denne sæson stiller med to biler, ligesom der ved den lejlighed også introduceres nogle nye aerodynamiske tiltag.
Når testkørslerne genoptages på torsdag, bliver det med de samme syv teams som også deltog i testen på Valencia banen, men derudover forventes det at også Force India, Virgin Racing og Red Bull Racing deltager.
Dels giver det arrangørerne mulighed for at optimere forberedelserne op til løbet, dels håber og forventer de at flere folk vil rejse til Grand Prixet og bruge det som en lille ferie sidst på sæsonen. Richard Cregan, der er adminstrerende direktør for banen, lover i øvrigt at de også i år vil tilbyde masser af familie underholdning og koncerter under løbsweekenden.
På det sportslige plan, vil banen ud over Formel 1, også være vært for GP2 Asia, Australian V8 Supercars samt div. andre motorsports arrangementer. Alt sammen i et forsøg på højne motorsports kulturen i området yderligere, ifølge Cregan.