Den nye McLaren racer var genstand for mange yderst opmærksomme blikke. For det viste sig at teamet testede et Lotus Renault lignende udstødningssystem. Der var også en del opmærksomhed rettet mod bagenden af bilen for at få et glimt af bilens bagende generelt og især diffuseren. Men den havde McLaren luret og havde sløret bilens bagende med en trådgitter lignende camouflage. Der skulle ikke afsløres for meget endnu.
Ellers var det forsatte testprogram fra Valencia der forsatte, tilsat nye dele som er færdiggjort siden den første test. Mange havde set frem til om Nick Heidfeld skulle teste i Lotus Renault bilen i dag. Det var dog Vitaly Petrov der kørte bilen på testens første dag.
Selvom det godt nok kun er test, er det alligevel værd at bemærke at et par af de nye kørere gjorde sig positivt bemærket. Sauber køreren Sergio Perez kørte sig fornemt ind med dagens anden hurtigste tid, mens Toro Rosso testkøreren Daniel Ricciardo var fjerdehurtigst af de 11 kørere der var på banen i dag.
Felipe Massa var suverænt dagens hurtigste kører, mens Keke Rosberg i Mercedes kæmpede noget mere med bilen. Både Adrian Sutil og Timo Glock havde problemer med deres biler. Blandt andet defekt brændstofpumpe gjorde det surt for Marussia Virgin teamet, mens Force India bilen havde problemer med diffuseren.
Dagens hurtigste tider:
Pl. | Kører | Team | Tid | Diff. |
1 | Felipe Massa | Ferrari | 1:20,709 | |
2 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:21,483 | +00,774 |
3 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:21,522 | +00,813 |
4 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | 1:21,755 | +01,046 |
5 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21,914 | +01,205 |
6 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:22,689 | +01,980 |
7 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:23,472 | +02,763 |
8 | Vitaly Petrov | Renault | 1:23,504 | +02,795 |
9 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:23,963 | +03,254 |
10 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:24,458 | +03,749 |
11 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:25,086 | +04,377 |
12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:34,968 | +14,259 |
Lotus Renault mangler en erfaren kører efter at Robert Kubica sandsynligvis er ude resten af sæsonen. Et af problemerne er at man i teamet ikke har den store erfaring blandt kørerne. Det er maks en sæson kørerne har kørt i Formel 1, og er ikke nok til at udvikle bilen inden det for alvor går løs.
Derfor ser teamet sig i øjeblikket rundt for at finde kvalificeret kører til dette job, og som kan munde ud i et fast sæde for resten af sæsonen. Blandt de ledige kørere findes blandt andet Nick Heidfeld og Vitantonio Liuzzi, samt at Kimi Raikkonen har været nævnt flere gange som en mulighed. I første omgang vil man lade Nick Heidfeld køre en del af testen på Jerez sammen med Vitaly Petrov.
Nick Heidfeld har godt nok aldrig været verdensmester, men er en yderst stabil kører. Det ses i hans resultatlister, hvoraf det blandt andet fremgår at i en periode fra det franske Grand Prix 2007 til det italienske Grand Prix i 2009 kørte bilen i mål hele 41 gange i træk. I 24 af disse løb kørte han sig til points.
Men på sidelinien står en anden tidligere Formel 1 kører klar. Det er Kimi Raikkonen som ellers har annonceret at han igen i vil køre i World Rally Championship. Men han kan for så vidt selv vælge hvad han vil køre ifølge Citroens motorsportschef. Sagen er nemlig den at Kimi Raikkonen i år ikke er fabrikskører, men har lejet sin DS3 racer hos Citroen men hjælp fra sponsorer. Kimi Raikkonen kan derfor - næsten - selv vælge hvad han vil. Kan han blive fristet af et eventuelt tilbud fra Lotus Renault GP?
Samtidig oplyser teamet at deres nye racer, F111 modellen, først er klar til testen i Bahrain i starten af marts.
Teamet vil dog deltage testen på Circuit de Catalunya ved Barcelona, der starter den 18. januar, men de bliver med 2010 raceren udstyret med nogle dele fra den nye F111 racer.
Daniel Ricciardo der sluttede på 2. pladsen i sidste års Formula Renault 3.5, er blevet stillet i udsigt at han i år som testkører for Toro Rosso teamet, skal deltage i alle fredagens frie træninger på Grand Prix weekenderne, hvor han på skift skal erstatte teamets to faste kørere.
Udover at Daniel Ricciardo skal teste i formiddag på Jerez, ser Toro Rosso's testplan således ud:
Torsdag eftermiddag: Jaime Alguersuari.
Fredag: Jaime Alguersuari.
Lørdag og søndag: Sébastien Buemi.
Skal en Formel 1 kører eller andre kørere på absolut topniveau have lov til at deltage i andre farefulde sportsgrene eller andre motorsportsklasser?
Det spørgsmål har rejst sig efter Robert Kubicas ulykke i søndags.
Der er vel kun tre svar på det: ja, nej, ved ikke. Og ret beset kan man begrænse det til to, nemlig ja eller nej.
Det må være teamets afgørelse i og med at det er dem der betaler lønnen og har ansvaret overfor sponsorer. Følger man diverse fora på internettet, er der også bred uenighed. Det er der også blandt profilerne i Formel 1 sporten.
Holder vi os til Formel 1 sporten, så pågår der mange forskellige former for fysisk træning. Blandt er der en del kørere der kører mountainbike. Men alt dette foregår under kontrollerede forhold som er godkendt af både kørerens fysiske træner samt af teamet.
I tilfældet Robert Kubica så måtte han ikke deltage i rallyløb for sin tidligere arbejdsgiver BMW-Sauber, selvom at rally er Robert Kubicas store passion ved siden af Formel 1. Det har han fået lov til af Renault teamet, der mener at rally er med til at skærpe køreren.
Her er hvad flere ledende profiler indenfor Formel 1 sporten siger:
Sir Jackie Stewart:
"Man må passe på sin investering. Det kan være en udfordring at stoppe en kører i at deltage i sådanne ting, især ligefør starten på en ny sæson."
Dr. Mario Theissen:
"Hvad er lige meningen med at sikre en så høj sikkerhedsstandard som der i Formel 1, hvis en kører så bliver skadet i andre former for motorsport? Køreren er nøglen til succes for teamet. Det er kun hans præstationer der viser den indsats som flere hundrede medarbejdere i teamet har lavet."
Martin Brundle og Patrick Carpentier er enige om det at deltage i andre risikofyldte ting:
"Det var for dumt af Robert Kubica at køre rally imellem de vigtige tests forud for sæsonen. Skal man bebrejde nogen må det være teamet, som har givet ham lov til at deltage i rally."
Jacques Lafitte har en modsat holdning idet han siger at kørerne der hver anden søndag kører meget risikofyldte løb, skal have frihed til at gøre hvad de vil. Han ved også godt at mange er meget uenige med ham i det.
Modsat er der så teams der lader kørere køre på ski på nuværende tidspunkt. Ferrari er kendt for at lade dem gøre det, og i søndags var Fernando Alonso på løjperne i Val Gardena i Italien. Også Marussia Virgin kørerne Timo Glock og Jerome d'Ambrosio har været på bjergskråningerne for at løbe på ski. Her var en del af teamet med da det gik for sig.