Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.2.1999
 Snekæder på F399?
 
10.2.1999
 Testkørsler
 Arrows præsenterer sin racer...
 L´equipe Renault?
 Benettons bremsesystem er ok!
 Verstappen hos Honda til år 2001
 Coulthard udtaler:
 Trulli på vej til McLaren?
 Test tider i februar
 

Hop til top11.2.1999

Snekæder på F399?

Denne overskrift kunne blive aktuel. Ferrari havde planlagt tests af F399 hele dagen, men vejrguderne mente det anderledes. Testen startede kl. 09.50 på Ferrari's private Fiorano bane. Banen var i starten fugtig og senere decideret våd. Kort før kl. 12 tiltog snevejret og teamet besluttede at afbryde testen. Det lykkedes Schumacher at køre 39 omgange i F399, fordelt over 3 etaper med en bedste tid på 1:07,018. Eddie Irvine kørte en hybrid F300, altså sidste års model med 99 komponenter. Ireren kørte 18 omgange over 2 etaper, bedste tid 1:07,331. På grund af det ustadige vejr har teamet ikke bekræftet deres testplan for de næste dage.
MBP  


 

Hop til top10.2.1999

Testkørsler

Igen i går blev der testet på to baner. Det var Ferrari teamet der testede på deres egen testbane, Fiorano og på Catalunya banen uden for Barcelona i Spanien var følgende team i gang: Stewart, Benetton, Honda, Jordan, Arrows, Sauber, Prost samt McLaren.

Fiorano:
På Ferraris hjemmebane, Fiorano, den kørte Michael Schumacher i en '99 model. Testen blev gennemført i blandet vejr, da det var tørvejr om formiddagen og regnvejr om eftermiddagen.
Dagens tider blev:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Michael SchumacherFerrari1:02,69011
2Michael SchumacherFerrari (regn)1:10,44539

Catalunya
På Catalunya banen var der idag 8 team og 15 kørere som var ude at teste.

Stewart
Stewart teamet var meget flot kørende idag, og Johnny Herbert satte dagens næst hurtigste tid, og fik samtidig kørt 50 omgange, og det på trods af at han havde motor problemer tidligt på dagen! Selv Johnny Herbert udtaler at han var meget overrasket over dagens tider.
Knap så godt gik det for Rubens Barrichello, han kørt kun 11 omgang og var 9. hurtigst.

Benetton:
De to Benetton kørere, Alexander Wurz og Giancarlo Fisichella, kom på 4. og 5. pladsen kun adskildt af 0,006 sek. Giancarlo Fisichella fik motorproblemer og kørte kun 21 omgange.

Honda:
Med 67 omgange uden problemer viste Jos Verstappen igen at Honda mener det alvorligt. Det forlyder i øvrigt at Jos Verstappen netop har underskrevet en treårig kontrakt med Honda.

Jordan:
Damon Hill var både ude i en '98 samt i en '99 model, og differencen i tiderne var 0,148 til fordel for '99 modellen.

Arrows:
Pedro de la Rosa, kørte af banen to gange, spanieren må virkelig have forsøgt at gøre et indtryk her på hans hjemme bane, men de to uheld har næppe øget hans chancer for at få en kontrakt med Arrows teamet i år.

Sauber:
Jean Alesi var eneste Sauber kører der var på banen, og han klarede en 7. plads.

Prost:
Olivier Panis satte dagens 10. hurtigste tid, og han kørte ialt 34 omgange.

McLaren:
Mika Hakkinen satte dagens hurtigste tid, men det var i en MP4-13, altså sidste års model.
David Coulthard blev 3. hurtigst i den ny MP4-14, han var næsten 2 sek. langsommere end Mika Hakkinen. David Coulthard havde igen den tvivlsomme fornøjelse at have "mekanisk harvari" ude på

AN  


Hop til top
Arrows præsenterer sin racer...

... men først i april! Det lyder næsten som en joke, men det skyldes at en stor aktiepost i teamet er blevet købt af den 38-årige nigerianske prins Ibrahim. Han medbringer flere nye sponsorer og derfor vil den officielle præsentation af Arrows racer i 1999 først finde sted i april måned, lige før løbet på Imola. Det ventes at teamet fortsætter med deres mørke bemaling indtil da. Men der var en uofficiel præsentation, eftersom den nye racer A20 fik debut i Barcelona, som er en videreudvikling af sidste års racer. Det ventes at Mika Salo får det af sæderne mens Pedro de la Rosa mere og mere ligner det bedste bud på en andenkører. I sidste uge gik rygterne ellers på at Salo måske var på vej ud eftersom han ikke mødte op til en planlagt test - men det viste sig at han var blevet syg! Rygter...

Udenfor banen har teamet dog fået en sag på halsen, eftersom teamets samarbejdspartner, Brian Hart har stævnet Tom Walkinshaw for et beløb på cirka 1 million dollars. Grunden til sagsanlægget er fortsat uvist eftersom ingen af parterne har udtalt sig, men det skulle efter sigende ikke være fordi der har været problemer med betaling af Hart-motorerne. Betaler Walkinshaw vil Brian Hart frafalde anklagen - men ifølge Walkinshaws advokat skulle de to parter have begyndt forhandlinger.

BB  


Hop til top
L´equipe Renault?

Var grunden til Renaults farvel til Formel 1 i 1997 blot et dække for en pause til at franskmændene kunne at udvikle deres eget team? Nej, siger de hos Renault. "Vi kan slet ikke forestille os et comeback for Renault på den måde - men vi har talt om det før, men har valgt ikke at vende tilbage med vores eget team," siger en talsmand. 1990'ernes absolut mest succesrige motorleverandør har altså ingen planer om et rent Renault-team - selvom de tidligere har stillet op i Formel 1 med deres eget team. Rygterne kom for alvor i gang da det kom frem at deres nyudviklede motor var blevet testet intensivt de sidste par måneder - men de fastholder deres mål om at levere motorer om 2 år.
BB  


Hop til top
Benettons bremsesystem er ok!

Det er blevet meget populært at udvikle nye bremsesystemer i Formel 1. Sidste år verserede der en del ballade over McLarens vidunderbremse som blev forbudt efter løbet i Melbourne. Nu forsøger Benetton sig med et nyt system forkortet FTT (Front Torque Transfer). Systemet kunne mest af alt minde om ABS-bremser, da systemet forhindrer hjulet i at blokere, og i stedet bliver vægten placeret på de dæk der kan klare det, og på den måde bliver det nemmere at undgå blokeringer. FIA har godkendt systemet - det gjorde de også med McLarens ekstrabremse, efter at FIAs inspektør Charlie Whiting godkendte det. Flere teams har dog protesteret over det nyudviklede system, fordi det er med til at hjælpe køreren og at det virker næsten som ABS, mens andre teams mener at det måske er på grænsen. Blandt andet har Williams' tekniske leder Patrick Head udtalt at hans team har arbejdet på et lignende system og vil efter al sandsynlighed også benytte deres system. Men der skal nok blive ballade om det emne...
BB  


Hop til top
Verstappen hos Honda til år 2001

Det lykkedes for Jos Verstappen at få en ny chance i Formel 1, eftersom der er blevet indgået en treårig kontrakt mellem hollænderen og det nye japanske Honda-team. I 1999 vil han været testkører og får altså chancen for at bygge en racer op fra bunden - og dermed måske sit livs chance i Formel 1. Han vil nemlig være et at teamets kører i både år 2000 og 2001. Teamet så i de første tests meget lovende ud - men har i de sidste par testdage ikke kunnet levere de samme tider som før. Teamet er imidlertid stadig i stor udvikling og har et helt år endnu før de deltager i Formel 1-løb. Teamets andenkører er ikke annonceret - men det er i forvejen en sensation at der allerede nu er udnævnt en stamkører!
BB  


Hop til top
Coulthard udtaler:

Coulthard gav i dag sit bud på denne sæsons front runners. "Jeg forventer at kampen om årets tittel igen i år vil stå imellem McLaren og Ferrari. Jeg tror at Ferrari er meget stærk i år". Coulthard tror ikke på at Jordan bilen er stærk nok til at kæmpe med helt fremme "Set fra et Britisk synspunkt, ville det være dejligt, hvis Damon og Jordan var med helt fremme. Men jeg tror på at der er et par teams som er stærkere end Jordan." Tilføjer han "Test kan være MEGET misvisende. Vi finder først ud af hvor hurtige bilerne er, når der køres kvalificering til det første løb, og selvfølgeligt under det første løb".

"Jeg tror på at Ferrari bliver vores værste konkurrent i 1999. " og Coulthard fortsætter " BAR teamet har helt sikkert været meget hurtige under testene, og jeg vil sige at de indtil nu har imponeret mig, men da vi ikke hvor meget brændstof de har kørt med i tanken, er det ret svært at vurdere om de kan være med fremme i feltet. "

HVJ  


Hop til top
Trulli på vej til McLaren?

Jarno Trulli er for nyeligt set i Stuttgart, som er hjemby for McLaren's motor leverandør, Mercedes. Rygtet siger at Jarno Trulli leder efter et nyt sæde, hvis Prost raceren ikke klare sig så godt i år. Hvem skal Trulli i givet fald afløse? Vil McLaren smide Coulthard ud til fordel for Trulli? Eller vil Hakkinen søge andre græsgange ? Disse spørgsmål er ikke umiddelbart til at besvare, men vi følger udviklingen her på formel-1.dk

Mercedes Motorsport bossen, Norbert Haug, benægter iøvrig hele historien, og siger at der ikke har være snakket med Jarno Trulli om et sæde i en McLaren.

HVJ  


Hop til top
Test tider i februar

Med sæson start den 7. marts i Melbourne, så er det ved at være sidste chance for de teams der deltager i dette års verdensmesterskab til at få de nye modeller samt de sidste forbedringer og/eller forandringer testet.
Så ud over den test der er igang på Catalunya banen i disse dage, så er der planlagt følgende testkørsler:
Dato BaneTilmeldte teams
15. - 18. feb.Mugello, ItalienFerrari og Minardi
17. - 19. feb.Catalunya, SpanienMcLaren og Prost
16. - 18. feb.Silverstone, EnglandBenetton, Jordan, Arrows og Stewart
13. - 17. feb.Kyalami, Syd AfrikaBAR og Williams

Saubers planer kendes ikke på nuværende tidspunkt.

Formel-1.dk vil selvfølgelig vise alle testtiderne her på siten, så du kan følge med i de enkelte teams udvikling op til sæson starten.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk