Junior teamet vil modtage teknisk støtte fra Prost Grand Prix, så Nicolas mener at Formel 1 er tættere end nogensinde. "En kontrakt med Prost er jo fedt nok efter alt det rod med Jaguar, og en test i Formel 1 er så godt som sikkert" fortæller Nicolas.
Præsidenten for CART, Joseph Heitzler, er naturligvis skuffet over, at det ikke har været muligt at få en aftale i stand med den standhaftige borgmester i den brasilianske storby. Man havde rent faktisk i begyndelsen af januar arrangeret flere møder, men de blev enten aflyst eller også var borgmesteren ikke selv med til disse.
Den eneste grund til, at CART ikke kunne reagere før nu var p.g.a. deres kontrakt med Rio. Dette forhindrede også CART i at modtage tilbud fra andre baner i Brasilien. Nu, hvor man officielt har annulleret kontrakten, så åbner dette helt naturligt muligheden for, at løbet kan køres på en anden bane. Lige nu er sagen dog den, at dette års løbskalender er reduceret til 21 løb.
Samtidig betyder alt dette, at der måske bliver en pause på næsten 1 måned efter åbningsløbet i Mexico d. 11. marts. Løbet i Long Beach køres nemlig d. 8. april. Dette kan dog evt. betyde, at der blive åbnet op for evt. test-kørsler i den mellemliggende periode.
Helt som forventet, er de brasilianske kørere i CART serien ikke glade for, at det populære løb i Rio nu er aflyst.
"Jeg ved, at min onkel (Emerson Fittipaldi) har lagt liv og sjæl i, at Rio forblev en del af løbskalenderen. Det er en meget stor skuffelse - ikke blot for mig, men for de mange fans i mit hjemland, at løbet nu er aflyst. Det er en skam, at borgemsteren har taget denne beslutning.", udtaler Christian Fittipaldi.
Fittipaldi's nye team-kammerat hos Newman/Hass Racing, Cristiano da Matta, havde glædet sig meget til at køre i Rio foran de mange fans.
"Med mit skift til Newman/Hass ville jeg for alvor have en rigtig god mulighed for at sejre foran mit hjemmepublikum, men denne frygtelige nyhed kommer som et meget stor chok for mig. Interessen for CART serien i mit hjemland er enorm, og med 10 brasilianske kørere i dette års serie, er denne interesse nærmest eksploderet. Derfor fatter jeg ikke de brasilianske politikere i Rio.", siger en meget skuffet Da Matta.
Og det er han bestemt ikke ene om. Mauricio Gugelmin fra PacWest Racing er af samme mening.
"Hvis man begynder at regne lidt på den økonomiske side af sagen, så vil man komme frem til, at mange brasilianske virksomheder fra 1997 og frem til i dag har investeret omkring $100 millioner. Efter sidste års løb, der ikke fik den allerbedste TV-dækning, så var det planen, at dette års løb skulle dækkes live - hvilket igen ville være med til at oparbejde en tillid hos disse virksomheder. Og så sker dette. Udover at det rent økonomisk er den helt store katastrofe, så føler jeg det også som en personlig skam.", siger Gugelmin.
Selvom det altså lige nu ser meget sort ud, så er der måske alligevel et lys forude. Den forhåbning lever i hvert fald i bedste velgående hos Roberto Moreno fra Patrick Racing.
"Jeg håber inderligt, at alt dette blot er en del af det politiske spil i Rio, men reelt set er der nok ikke meget håb. Tro mig, morgendagens aviser i hele Brasilien vil gå helt amok, og jeg håber af hele mit hjerte, at sportsministeren træder til. Man skal aldrig sige aldrig - specielt ikke i brasiliansk politik., udtaler Moreno med lidt optimisme i stemmen.
Hvorvidt Moreno's ønske bliver opfyldt er der vist ingen, der kan give nogen garanti for. De næste par uger vil i hvert fald blive meget hektiske for CART organisationen - og måske ikke mindst meget hedt for de involverede parter i Brasilien.