Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.2.2009
 Jerez test - tirsdag
 
10.2.2009
 Red Bull fremviser RB5
 Istanbul Park på vej ud
 

Hop til top11.2.2009

Jerez test - tirsdag

5 kørere fra lige så mange teams. Det var repræsentationen på Jerez til tirsdagens test. Sebastien Buemi var hurtigst, men det var i en 2008 racer hvor de andre kørte i deres 2009 racere.

Det var ikke de bedste forhold der blev testet under tirsdag på Jerez banen. Regnbyger drillede og den våde asfalt gjorde det ikke bedre. Men testet blev der skam omend det ikke var optimale forhold.

Sebastien Buemi i hans Toro Rosso racer var hurtigst. Det skal dog bemærkes at han kørte i en modificeret 2008 racer. Toro Rosso testede setup, affjedring og en ny servostyring. Derudover havde man monteret Ferrari 2009 motor i bilen for at lave dataopsamling fra denne.

I moderteamet Red Bull Racing var det Sebastian Vettel der havde pligten. En pligt som han hele ugen, da Mark Webber stadig ikke er helt klar. Det er dog meningen at Mark Webber skal i bilen for at se hvor langt han er nået med genoptræningen, og selvfølgelig for at han kan få føling med bilen under de for ham nuværende omstændigheder. Testen forløb godt for Red Bull Racing lige indtil en sensor i gearkassen meldte fejl. Man valgte at stoppe testen selv om der ikke blev bemærket yderligere ting ved gearkassen.

Nelson Piquet jr. testede for Renault. Her blev blandt andet KERS testet. Som det blev bemærket fra teamet, så fungerer KERS, men der er plads til meget mere udvikling, og det var det arbejde som Nelson Piquet jr. blandt andet var involveret i. Teamet opsamlede store mængder data for at få mere at vide om den bil. Nelson Piquet jr. forsætter med testen onsdag, hvorefter Fernando Alonso tager over de sidste to dage.

McLaren havde Heikki Kovalainen bag rattet i den nye MP4-24 racer. Også her var der fokus på KERS, som Heikki Kovalainen mener fungerer godt. Dog mener han også at der skal arbejdes endnu mere med det, for at man kan få systemet integreret fuldt ud i bilen, og ikke mindst at få den optimale effekt af systemet. Desuden blev der arbejdet med setup.

Det sidste deltagende team i tirsdagens test var Williams. Her var det Nico Hülkenberg der sad bag rattet. KERS var monteret i bilen, men var ikke slået til. Derimod blev der arbejdet med setup af bilen, ligesom man opsamlede masser af data fra de øvrige funktioner, men altså ikke KERS.

Jerez test - tiderne tirsdag:
Plac:Kører:Team:Tid:Omg.:
1.Sebastien BuemiToro Rosso1:19.660104
2.Sebastian VettelRed Bull1:22.17761
3.Nico HülkenbergWilliams1:22.44382
4.Heikki KovalainenMcLaren1:22.64358
5.Nelson Piquet jr.Renault1:23.31335

PDL  


 

Hop til top10.2.2009

Red Bull fremviser RB5

Efter en længere pause i præsentationer, var det Red Bulls tur til at fremvise deres nye racer. Teamets kørere bliver Mark Webber og Sebastian Vettel der er blevet "opgraderet" fra søsterteamet Toro Rosso. Teamet har store forventninger til deres racer, designet af Adrian Newey.

Målet skal især være at finde vej til et øverste trin på podiet og få teamets første sejr. Især de seneste omkostningsreduktioner som der er blevet indført i sporten forventer at blive en fordel for Red Bull. "Teamet vil, når vi går ind i 2009 sæsonen være godt rustet til at drage fordel af ændringerne i reglementet, ikke kun de tekniske ændringer som vi har kendt et stykke tid, men også dem som er blevet indført af FIA og FOTA i december," siger teamchef Christian Horner.

Efter præsentationen af raceren havde teamet mulighed for at køre den første test på Jerez. Men meget tidligt måtte de stoppe testen, som blev kørt af Sebastian Vettel - da Mark Webber som bekendt er småskadet efter et cykeluheld. 14 omgange blev det til inden gearkassen blev alt for varm. "Vi håbede på flere kilometer men for en sikkerheds skyld og for at passe på raceren, besluttede vi at stoppe," siger Vettel. På grund af de meget få omgange der blev kørt fik han ikke nogen mulighed for at udtale sig om racerens opførsel og potentiale.

Teamet bliver på Jerez og tester nogle dage, hvor de første par dage bliver med Vettel i raceren mens Webber forsøger at køre de sidste par dage.

BB  


Hop til top
Istanbul Park på vej ud

Meget tyder på at der ikke kommer til at blive kørt Grand Prix i mange år i fremtiden på den forholdsvis nye Istanbul Park som har været i Formel 1-kalenderen siden 2005. Men nu vil Bernie Ecclestone gerne ud af aftalen med tyrkerne.

Problemet er nemlig at mange andre lande banker på døren til at sikre sig et Grand Prix. Og Ecclestone kan opsige den nuværende aftale som har en 3 årig opsigelsesperiode, hvilket vil gøre at det sidste tyrkiske Grand Prix i givet fald vil blive kørt i 2011. Chefen for banen, Can Guclu siger til en lokal avis at "vi er bange for at 2011 bliver det sidste år med Formel 1 i Istanbul."

Det gør at arrangørerne af det tyrkiske Grand Prix bliver nødt til at være mere offensive i deres bestræbelser på at beholde en plads i kalenderen. De er særlig pressede af en række lande rundt om på globen som også gerne vil være med. Sydafrika har flere gange været nævnt til at vende tilbage, ligesom der også har været interesse i at afholde et løb i Rusland. Yderligere er der også fortsat muligheder i Asien, hvor også Sydkorea gerne vil være med.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk