Det kan altid være meget svært at tolke de tider der kommer ud - det er den hurtigste tid der bliver præsenteret og den kan være sat med et par super friske dæk og få liter benzin i tanken. Flere af de forskellige teams har forsøgt sig med de hurtige tider - især sidst på dagen, men det var især Michael Schumacher i Mercedes og Fernando Alonso i Ferrari der vakte mest interesse. De to kørere satte begge ud til at gennemføre et lang stint. Tiderne for Ferrari'en var omkring et sekund bedre i forhold til de tider som Mercedes-raceren præsterede. En god indikation af den sande speed som der er i Ferrari - og det ser meget lovende ud.
Sauber fik den hurtigste tid ved Kamui Kobayashi, en tid som blev sat i de allersidste sekunder af dagens test. Ellers havde det været Sebastien Buemi der dagen igennem lå øverst i tabellen. På dagen var Vitantonio Liuzzi også stærkt kørende i sin nye Force India-racer.
Der var lidt problemer for flere kørere som gav et par stop i løbet af dagen. Tidligt på bagen stoppede Hülkenberg i sin Williams med en læk, som kostede ham noget tid. Virgin Racing havde igen store problemer med at få raceren til at rulle, og det blev blot til 11 omgange for Timo Glock. Testprogrammet blev herefter stoppet for en tid - teamet er løbet tør for reservedele!
Testen fortsætter i morgen, men der forventes der ikke særlig godt vejr - der er udsigt til regn både fredag og lørdag over Jerez.
Nr. | Kører | Bil | Tid | Omg. |
1. | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:19,950 | 103 |
2. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:20,026 | 121 |
3. | Jenson Button | McLaren | 1:20,618 | 83 |
4. | Nicolas Hülkenberg | Williams | 1:20,629 | 67 |
5. | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1:20,754 | 80 |
6. | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:21,083 | 124 |
7. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:21,424 | 129 |
8. | Robert Kubica | Renault | 1:22,003 | 103 |
9. | Mark Webber | Red Bull | 1:22,043 | 99 |
10. | Timo Glock | Virgin Racing | 1:29,964 | 11 |
Der var ellers formodninger om at der i den seneste Concorde aftale var givet rum for at de nye teams kunne trække det lidt længere inden de kunne stille til start, og at der var rum for at dette kunne gives i op til tre løb. Men den fortolkning er FIA ikke enig i. "Fra et sportsligt synspunkt er ethvert registreret team i mesterskabet forpligtet til at deltage i alle afdelinger af sæsonen. Ethvert fravær, blot til et løb, vil være en overtrædelse både af Concorde aftalen og FIAs reglement," lyder det i udmeldingen fra FIAs side.
Dermed er der lagt yderligere pres på to af de skrantende teams - Campos Meta og det amerikanske USF1 team. Begge teams har dog officelt sagt at de er klar til sæsonstarten i Bahrain. Uofficielt kæmper de dog mod tiden for at blive klar - enten med manglende udvikling eller økonomiske problemer. Og de bliver næppe mindre af at FIA presser dem til start.
Ifølge de spanske aviser skulle det betyde at teamet får støtte til at bygge videre i 2010 mens VW herefter overtager butikken fra 2011. Rygterne om VWs eventuelle interesse i Formel 1 har været tilbagevendende, men hver gang er de blevet skudt grundigt ned fra den tyske bilgigant. Formel 1 er for dyrt og satningerne i GT og sportsvogns-klasserne har været givet bedre ud.
Under alle omstændigheder begynder fremtiden for Campos at se ret dårlig ud. Samtidig giver det også et par grimme ridser i lakken til FIA der i sin tid behandlede ansøgningerne. Indtil videre er det kun Manor Grand Prix, der nu siden er omdøbt til Virgin Racing, der har fået en racer ud at rulle. Og de nye teams kommer til at få det ualmindelig svært de første par sæsoner.
På grund af det dårlige vejr på Jerez banen, var det så som så med udbyttet af onsdagens test. Langt de fleste teams valgte at satse på dæktest og setup arbejdet. Mange valgte simpelthen at udsætte deres aerotests og test af tekniske og mekaniske elementer. På grund af det dårlige vejr, vil det sandsynligvis blive arbejdet på at få lavet en ekstra test på et senere tidspunkt. Det afhænger dog af hvordan vejrliget udarter sig de resterende dage i denne uges test.
Tiderne fra Jerez onsdag:
Pos | Kører | Team | Omg | Tid |
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 57 | 1:20.927 |
2. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 84 | 1:21.031 |
3. | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 118 | 1:22.243 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | 88 | 1:22.895 |
5. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 55 | 1:23.287 |
6. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 68 | 1:24.947 |
7. | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 71 | 1:24.968 |
8. | Vitaly Petrov | Renault | 27 | 1:25.440 |
9. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 50 | 1:26.502 |
10. | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 5 | 1:38.734 |
Kort før dagens test på Jerez præsenterede Red Bull deres nye RB6 racer, som er en udvikling af sidste års sikre design. Raceren har fået en mere markant v-formet front og fremstår meget markant henover siden af raceren. Nu skal den første test så vise om der også er gode tider i den nye racer. Et af teamets største problemer er motoren, hvor de igen til 2010 skal køre med Renault. Eftersom Renaults indsats i Formel 1 fremover er noget mere begrænset, er det spørgsmålet om teamet har en stærk racer, men en mindre stærk motor. Sebastian Vettel fremstår i hvert fald som en mulig verdensmester.
Det bliver dog hans australske holdkammerat, Mark Webber der får lov til at teste raceren her til formiddag på Jerez.
Testplanen ser således ud:
Team | Onsdag | Torsdag | Fredag | Lørdag |
Mercedes GP | Nico Rosberg | Michael Schumacher | Nico Rosberg | Michael Schumacher |
Red Bull | Mark Webber | Mark Webber | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
Mclaren | Jenson Button | Jenson Button | Lewis Hamilton | Levis Hamilton |
Ferrari | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Felipa Massa | Felipe Massa |
BMW Sauber | Kamui Kobayashi | Kamui Kobayashi | Pedro de la Rosa | Pedro de la Rosa |
Williams | Nicolas Hülkenberg | Nicolas Hülkenberg | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
Renault | Vitaly Petrov | Vitaly Petrov | Robert Kubica | Robert Kubica |
Force India | Vitantonio Liuzzi | Vitantonio Liuzzi | Adrian Sutil | Adrian Sutil |
Toro Rosso | Sebastien Buemi | Sebastien Buemi | Jaime Alguersuari | Jaime Alguersuari |
Virgin Racing | Timo Glock | Timo Glock | Luca di Grassi | Luca di Grassi |