Formel 1 kørerne var igen i dag ude at lufte deres racere for at finde forbedringer på deres nye biler. Michael Schumacher som i dag afløste Nico Rosberg var hurtigste kører næsten hele dagen igennem. Han blev dog fulgt godt op af Felipe Massa i Ferrari, mens det først var sidst på dagen at Jenson Button formåede at køre hurtigere end Mark Webber i Red Bull raceren.
Jamie Alguersuari i Toro Rosso rykkede også i den sidste del af dagens test. Han var endda hurtigere i de sidste momenter end førnævnte Mark Webber. Timo Glock i sin Marussia Virgin racer fik også vist der er mere i bilen end i går.
Iagtagere i Spanien fortæller dog at det kun var over enkelte omgange at Michael Schmacher var hurtigt. Der var ingen konstante omgange, som det var for flere af konkurrenterne. Det var dog ingen der kørte helt ens. Teamene havde udarbejdet forskellige programmer. Således kunne man se Michael Schumacher kører stints af en varighed på 10 omgange, mens Red Bull eksempelvis havde valgt stints på 6 omgange.
Dagens uheldige kører må være Pastor Maldonado der i sin Williams gav teamets mekanikere ekstra arbejde. Han skred ud i banens sving 4, hvorefter bilen ikke rigtig blev fanget af fangsandet og som resulterede i at han hamrede ind i dækmuren. Han fik kun kørt 38 omgange.
Testen forsætter i morgen hvor FIA har bedt om at den nye bevægelige hækvinge skal testes grundigt af alle. Det forlyder også at Nick Heidfeld tager over for Vitaly Petrov i lørdagens test for Lotus Renault GP teamet.
De hurtigste tider fra Jerez - fredag:
Pos | Kører | Team | Tid | Diff |
1. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:20.352 | |
2. | Felipe Massa | Ferrari | 1:20.413 | 0.061 |
3. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:21.009 | 0.657 |
4. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:21.214 | 0.862 |
5. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:21.613 | 1.261 |
6. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:21.780 | 1.428 |
7. | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:21.857 | 1.505 |
8. | Timo Glock | Marussia Virgin-Cosworth | 1:22.208 | 1.856 |
9. | Vitaly Petrov | Renault | 1:22.493 | 2.141 |
10. | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:22.591 | 2.239 |
11. | Jarno Trulli | Team Lotus-Renault | 1:23.216 | 2.864 |
Ford slæber Ferrari i retten. Det har Ford afgjort efter at Ferrari har besluttet af kalde deres nye 2011 Formel 1 racer for F150. Det er samtidigt navnet på en af Fords mest sælgende biler, eller næsten, for Ford anvender en bindestreg i deres modelbetegnelse.
Ferrari sagde ved præsentationen af raceren at navnet skal ses i forhold til at i år er 150 året for den italienske samling af de gamle provinser. Men den køber Ford ikke.
Navnet på denne bil er nu genstand for en retssag
(Foto: Ferrari media)
Sagen er den at Ford ejer varemærket 'F 150' og derfor kan ingen andre bilproducenter anvende dette navn. Samtidigt er der også en sag om et internetdomænenavn - Ferrari150.com. Dette har dog angiveligt ikke noget med Ferrari at gøre.
Fra Fords side hedder det i en pressemeddelelse at Ferrari ikke respekterer navnerettighederne med henblik at drage egen fordel af navnet, samt at fratage Ford mulighederne for indtjening. Ford siger også at dette varemærke er vigtigt for Ford, og at man har brugt mange år og resurser på at opbygge dette varemærke og sikre sig rettighederne til det.
Sagen er indbragt for retten i Fords hjemby Detroit.
Den nye McLaren racer var genstand for mange yderst opmærksomme blikke. For det viste sig at teamet testede et Lotus Renault lignende udstødningssystem. Der var også en del opmærksomhed rettet mod bagenden af bilen for at få et glimt af bilens bagende generelt og især diffuseren. Men den havde McLaren luret og havde sløret bilens bagende med en trådgitter lignende camouflage. Der skulle ikke afsløres for meget endnu.
Ellers var det forsatte testprogram fra Valencia der forsatte, tilsat nye dele som er færdiggjort siden den første test. Mange havde set frem til om Nick Heidfeld skulle teste i Lotus Renault bilen i dag. Det var dog Vitaly Petrov der kørte bilen på testens første dag.
Selvom det godt nok kun er test, er det alligevel værd at bemærke at et par af de nye kørere gjorde sig positivt bemærket. Sauber køreren Sergio Perez kørte sig fornemt ind med dagens anden hurtigste tid, mens Toro Rosso testkøreren Daniel Ricciardo var fjerdehurtigst af de 11 kørere der var på banen i dag.
Felipe Massa var suverænt dagens hurtigste kører, mens Keke Rosberg i Mercedes kæmpede noget mere med bilen. Både Adrian Sutil og Timo Glock havde problemer med deres biler. Blandt andet defekt brændstofpumpe gjorde det surt for Marussia Virgin teamet, mens Force India bilen havde problemer med diffuseren.
Dagens hurtigste tider:
Pl. | Kører | Team | Tid | Diff. |
1 | Felipe Massa | Ferrari | 1:20,709 | |
2 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:21,483 | +00,774 |
3 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:21,522 | +00,813 |
4 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | 1:21,755 | +01,046 |
5 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21,914 | +01,205 |
6 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:22,689 | +01,980 |
7 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:23,472 | +02,763 |
8 | Vitaly Petrov | Renault | 1:23,504 | +02,795 |
9 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:23,963 | +03,254 |
10 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:24,458 | +03,749 |
11 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:25,086 | +04,377 |
12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:34,968 | +14,259 |
Lotus Renault mangler en erfaren kører efter at Robert Kubica sandsynligvis er ude resten af sæsonen. Et af problemerne er at man i teamet ikke har den store erfaring blandt kørerne. Det er maks en sæson kørerne har kørt i Formel 1, og er ikke nok til at udvikle bilen inden det for alvor går løs.
Derfor ser teamet sig i øjeblikket rundt for at finde kvalificeret kører til dette job, og som kan munde ud i et fast sæde for resten af sæsonen. Blandt de ledige kørere findes blandt andet Nick Heidfeld og Vitantonio Liuzzi, samt at Kimi Raikkonen har været nævnt flere gange som en mulighed. I første omgang vil man lade Nick Heidfeld køre en del af testen på Jerez sammen med Vitaly Petrov.
Nick Heidfeld har godt nok aldrig været verdensmester, men er en yderst stabil kører. Det ses i hans resultatlister, hvoraf det blandt andet fremgår at i en periode fra det franske Grand Prix 2007 til det italienske Grand Prix i 2009 kørte bilen i mål hele 41 gange i træk. I 24 af disse løb kørte han sig til points.
Men på sidelinien står en anden tidligere Formel 1 kører klar. Det er Kimi Raikkonen som ellers har annonceret at han igen i vil køre i World Rally Championship. Men han kan for så vidt selv vælge hvad han vil køre ifølge Citroens motorsportschef. Sagen er nemlig den at Kimi Raikkonen i år ikke er fabrikskører, men har lejet sin DS3 racer hos Citroen men hjælp fra sponsorer. Kimi Raikkonen kan derfor - næsten - selv vælge hvad han vil. Kan han blive fristet af et eventuelt tilbud fra Lotus Renault GP?
Samtidig oplyser teamet at deres nye racer, F111 modellen, først er klar til testen i Bahrain i starten af marts.
Teamet vil dog deltage testen på Circuit de Catalunya ved Barcelona, der starter den 18. januar, men de bliver med 2010 raceren udstyret med nogle dele fra den nye F111 racer.