Kører | Team | Beds BB Så skete det endelig – det blev tørvejr i Sydafrika. BMW-Williams og BAR-Honda fik kørt en hel del omgange. Bedste tid blev sat af Ricardo Zonta, på en dag hvor der også udenfor banen, eller rettere i pitten var masser af drama. Brasilianeren kørte 71 omgange og satte den bedste tid der lød 1:25,770. "Til morgen var det ret svært. Baneforholdene skiftede hele tiden med vejret, hvilket betød at vi ikke kunne lave nogen sammenligning i præstation. Efter frokost, hvor vejret var bedre og banen blev tør, kunne vi sætte tørvejrsdæk på og begynde at arbejde med opsætningen af chassis'et," siger Zonta, der dog tilføjer at det ikke var helt let, eftersom der var pletter med vand på banen. "Jeg tror at dagen i dag har været god for os, men vi har stadig mistet meget tid på grund af vejret," siger han videre. BAR fortsætter med at teste på Kyalami til onsdag i næste uge.
BAR fik endelig nogle testomgange i tørvejr
Selvom der har været problemer ser Malcolm Oastler positivt på testen. "Vi har kørt 849 km. holdbarhedstest. Når først regnen stopper og banen er tør som i dag, kan vi endelig udføre noget konstruktiv testarbejde," siger teamets tekniske leder. Blandt andet skal teamet nu til at teste nye aerodynamiske dele samt et ændret baghjulsophæng. Dog var testdagen også fyldt med dramatik. Zonta havde et uheld i pitten hvor han påkørte to mekanikere – Mark Willis og Trevor Bailey. De var i gang med at træne pitstop da Zonta kom kørende og ikke stoppede. Teamet opgiver problemet som værende et teknisk problem. De to mekanikere er blevet checket og er blevet godt forslået. Derudover har Zonta og Patrick Head været på kollisionskurs. Williams' tekniske leder spadserede over pitlane mens Zonta kom kørende og kun fordi Zonta blokerede og fik raceren ned i fart blev Head ikke påkørt. Patrick Head havde ikke hørt raceren eller marshalls fløjten… Hvad med en regel fra FIA om at en marshall skal følge tekniske leder over pitlane…
BARs test i Sydafrika har langt fra været særlig Lucky... Hos BMW-Williams var man mindst lige så begejstret over at komme i gang med testarbejdet. "Efter så mange dage med styrtregn, er det en lettelse at få nogle omgange under næsten tørre forhold. Taget de fremskridt vi havde i eftermiddag vil det være en skam hvis vi skal lide mere på grund af vejret," siger Jenson Button. Problemerne med racerens holdbarhed er efterhånden ved at være løst. "Vi ser ud til at have løst problemet med olien som plagede os i sidste måned, så vi er sikre på at det ikke bliver et problem i Melbourne. Vi lærer mere om raceren og motoren hele tiden, men vi behøver mere kørsel i tørvejr for at optimere raceren," siger Patrick Head. Testtider fra Kyalami, fredag den 11. februar 2000:
|
Kører | Team | Bedste tid |
|
Ricardo Zonta | BAR-Honda | 1:25,770 |
R BB Under BAR teamets tests på Kyalami-banen i Sydafrika, er to mekanikere blevet ramt af en formel 1 bil. Det skete da man øvede pit-stop.
De to mekanikere stod klar i pitten og ventede på Ricardo Zonta som skulle komme ind.
Da han kom ind overskred han stoplinien og ramte derved de to mekanikere. Årsagen var så vidt vides tekniske problemer med bilen, som altså forårsagede uheldet.
De to mekanikere blev bragt til banens hospital, og blev undersøgt der. De slap med en hel del skrammer og hævede ben og fødder.
Nogle af de tekniske problemer kan måske skyldes vejret i Sydafrika. Både Williams og BAR tester der i øjeblikket, men de har ikke haft det store held med vejret. Ligesom i Danmark hvor vejret også arter sig anderledes, så er det også galt i øjeblikket i Sydafrika, man oplever i øjeblikket det værste regnvejr i over 60 år.
PDL
11.2.2000
Maranello, 10 februar
Bane: Fiorano 2.976 km.
Kører: Michael Schumacher og Rubens Barrichello.
Bil: F1-2000 chassis nr. 198
Vejert: Solskin
Luft temp: 11/13/9C.
Bane temp: 13/16/8C.
Så begyndte Ferrari at teste deres F1-2000, begge deres køre skulle ud og teste den nye model for alvor. Det gik ikke helt som det skulle, Michael Schumacher nåede kun at køre 5 omgange, så var han nød til at køre i pit pga. smerter i nakken, hans bedste tid blev dog 1 min 01.26 sek, ikke så ringe når MS kun har kørt 5 omgange i bilen.
Rubens Barrichello startede med at teste i den samme bil som MS.
Kl 15.50 kørte RB ud på sin første omgang, han kørte ialt 24 omgange, den hurtigste tid for RB var 1 min 01.311 sek.
Testen sluttede kl 18.00, RB vil teste igen fredag (idag)BKP Arrows er måske på vej op ad rangstigen, efter at de har forladt deres egen hjemmebyggede motor og i stedet bruger Supertec. Dog er Supertec-motoreren langt fra på højde med de bedste motorer, men for Arrows kan det kun være et skridt fremad. Derudover har Jos Verstappen kørt nogle rigtig hurtige omgange, men disse tider er godt nok sat med meget lidt benzin i tankene og helt nye dæk. At Arrows sætter så gode tider kan være en nødvendighed for dem, eftersom de fortsat mangler at få fyldt noget plads ud på raceren med reklamer - det trick er før set i Formel 1. På trods af de gode tider peger nogle på Arrows som en kommende overraskelse, men man skal vist passe meget på at tro for meget på Arrows blot ud fra nogle tider der er sat på det man kunne kalde en "billig baggrund". Det passer teamchef Tom Walkinshaw meget godt. "Der er ikke noget pres på os. Man kan kun forbedre end det der er lovet. Jeg tror vi har sammensat et af de bedste ingeniørteams i Formel 1, vi har en god motor, så jeg er sikker på at vi har en racer når den er blevet udviklet, og vi har to gode kørere," siger Walkinshaw der fortsat jagter succes med det Arrows-team han har stået i spidsen for siden 1996 hvor han overtog teamet. Teamet droppede meget hurtigt I 1999 deres A20-racer der blot var en videreudvikling over flere år. Den er nu erstattet af A21'eren som teamet venter meget af. John Bernard er gået til Prost-teamet. Derfor har Walkinshaw fået fat i nye folk til at lede teamet i den rigtige retning - blandt andet designere fra Jordan og Ferrari - Mike Coughlan og John Davis, samt Eghbal Hamidy der har erfaring i at designe aerodynamik for blandt andet Williams og Stewart. Det er især Supertec der bliver et boost for teamet. "Jeg tror den vil være fremme blandt de andre - måske ikke et par af de bedste, hvor vi skal have lidt mere," siger Walkinshaw. Han forventer sig meget af motoren, blandt andet efter at den på Monza sidste år viste sig at være meget stabil og i stand til at give Ralf Schumacher en andenplads. Om det så bliver endnu et år i bunden af Formel 1 må tiden så vise - om ikke andet har teamet nu lidt flere hestekræfter end tidligere og bør under alle omstændigheder være i stand til at slå Minardi-teamet. Arrows var rent præstationsmæssigt det dårligste team sidste år. BB Bernie Ecclestones planer om børsnotere og sælge Formel 1 som aktier, støder stadig på flere og flere problemer. Udover at interessen og forventningerne til aktierne er meget afdæmpede, er der nu også opstået problemer om hvem der har sikret sig en del af aktierne. Den store finansgigant Morgan Grenfell vil købe halvdelen for derefter at beholde en del, mens de vil sælge hovedparten af aktierne til investorer. Men nu ser det ud til at den handel kan gå i vasken da yderligere en investor mener at have retten til den del af aktierne som Morgen Grenfell ellers skulle have sikret sig. Andre investorer der er med for at købe aktierne i Formel 1 er blandt andet Deutsche Bank. BB De to teams i Sydafrika har ikke haft meget at glæde sig over. Det har ikke givet meget bonus at tage den lange vej til Kyalami - der har ikke været det gode vejr som de to teams ellers forventede. Det har regnet i stride strømme og derfor har det kun været begrænset hvad der kunne testes. Dette har helt sikkert været med til at sætte de to teams tilbage, og det er ikke ligefrem fordi det er to teams der har så meget overskud at de kan klare at miste tid på testbanen - Williams med den nye BMW og BAR med den nye Honda. BAR har derfor taget konsekvensen og har indikeret at de bliver i Sydafrika indtil på onsdag, mens Williams fortsat afventer om de har lyst til at blive i Sydafrika. Igen i dag har det været masser af regnvejr - og selvom meteorologerne lover godt vejr bliver det ikke til andet end masser af regn. BB McLaren har et meget stærkt trekløver - verdensmesteren Mika Hakkinen, David Coulthard og deres nye og alligevel rutinerede testkører Olivier Panis der har været med i Formel 1 siden 1994. Franskmanden havde ellers mulighed for at køre med i Formel 1 for et mindre team, men en testkontrakt med McLaren er ifølge Panis langt bedre og mere værdifuld på længere sigt. Hos McLaren er man også meget tilfredse med Panis der har vist at han er hurtig og er i stand til at følge teamets to faste kørere. Derudover har han været med til at give god tilbagemelding, hvilket er meget vigtigt når man tester og udvikler en ny racer. Derudover kan Panis også være med til at lægge det fornødne pres på de to faste kørere - og måske på Coulthard i særdeleshed. Skotten skal levere varen i år 2000 hvis ikke hans plads fra den følgende sæson går til anden side. Derudover er der også meget arbejde for to kørere, hvorfor meget af testarbejdet med rette kan overlades til Olivier Panis, der i den kommende sæson vil være meget værd for et andet team i Formel 1. BB De har øje for hinanden - Prost og Mercedes har fælles interesser. Placeringen af Nick Heidfeld i Prost-teamet har kun været med til at øge rygterne om at de to parter er på vej til et kommende samarbejde, nok ikke som fabriksteam, men som aftager af "ældre" Mercedes-motorer. Peugeot har nemlig fortalt omverden at de tager år 2000 med, men at de kraftigt overvejer at trække sig ud af Formel 1, efter at der ikke har været den store succes for det franske bilmærke. I stedet vil Peugeot kaste sig over rally-VM hvor de sidste år viste at have potentiale til at være med fremme, blandt andet med et par sejre i løbet af året. Derudover kan Mercedes i det lange løb blive presset til at skulle levere motorer til mere end et team, eftersom der er kommet færre udbydere af motorer i Formel 1. Dog kan man omvendt sige at det skal gælde for alle teams, men under alle omstændigheder kan det blive en nødvendighed for Mercedes at have fundet en mulig samarbejdspartner. Men Prost har også kontakt til Renault der har interesse i at komme tilbage til Formel 1 i 2001 og især til et fransk team. Men her er også Benetton meget interesseret og bruger meget krudt på at overtale Renault til at vende tilbage til det fallerede Benetton-team. BB Minardi har endelig offentliggjort datoen for præsentationen af deres 2000 bil. Det bliver den 16 februar. Og er man i Spanien på dette tidspunkt, er det muligt at følge deres præsentation. Den foregår i Bilbao på Guggenheim kunstmuseet.
Endnu er der kun en kører på kontrakt hos Minardi, nemlig Marc Gene, den anden ventes præsenteret sammen med bilen, men det ventes at det bliver argentineren Gaston Mazzacane, idet han ifølge forlydender, er den af de tre bejlere til sædet der kan komme med flest penge. De to andre var Norberto Fontana og Max Wilson, begge er kendt fra formel 3000.
PDL Alexander Wurz kunne ikke få en bedre afslutning på sin test i Barcelona. Østrigeren sluttede af med den hurtigste tid - 1:21,21 som blev sat da han kørte 85 omgange på den spanske bane. Teamet arbejdede primært med det mekaniske set-up og ophænget på raceren. "Det var en utrolig succesfuld dag. Vi har sat en god tid på dette tidspunkt af testen og vi er i stand til at gennemføre en hel del kilometer hvilket er et godt tegn for B200'erens holdbarhed. Vi har gjort gode fremskridt med set-up'et og jeg er ved at bliver mere veltilpas i raceren," siger Wurz efter tre dages test af B200'eren som Giancarlo Fisichella nu overtager ugen ud. McLaren var for første gang til test i direkte konkurrence med andre teams og David Coulthard var den bedste af de to McLaren-kørere. Skotten kørte 95 omgange. På tredjepladsen kom Jarno Trulli der ikke fik mange omgange på grund af nogle problemer, men til trods for dette satte en pæn tid. Ikke langt efter fulgte Mika Hakkinen der ikke havde de store problemer og var i stand til at køre 72 omgange - igen en distance over løbsdistancen på 305 kilometer. Frenzen, der på det seneste har fået en hård medfart i flere medier, ved at sprede rygter om at han var på vej til Jaguar - hvilket pure er blevet afvist - satte 5. hurtigste tid. Frentzen havde mindre problemer med gearkassen, men kørte alligevel 46 omgange. Frentzen arbejdede dagen igennem med chassis'et og motoren. Hos Jaguar havde man både Eddie Irvine og Johnny Herbert i aktion. De to kørere var tilbage på arbejde efter tid med PR og ferie. Ireren kørte 24 omgange og var et godt stykke efter Frentzen bedste tid - pladsen lige umiddelbart foran Irvine. Herbert kørte 15 omgange og satte en tid der var 8/10 dårligere end Irvines bedste tid. Imellem de to Jaguar-kørere kilede Jos Verstappen sig ind - det var igen blevet hverdag for Arrows, der havde kørt med lette tanke og nye dæk i går. Arrows' test blev hindret af problemer med udstødningen. I morgen skulle Pedro de la Rosa tage over - men det er vist blevet udsat et par gange hos Arrows. Nick Heidfeld var for anden dag i træk i aktion for Prost, og hvis de tider som tyskeren sætter skal fortælle noget om hvordan Prost-raceren fungerer er der ikke meget at råbe Yahoo for. Blot 18 omgange og en tid der var langt efter Herberts tid på 8. pladsen. Det lover ikke godt for Prost-teamet. Testtider fra Barcelona, torsdag den 10. februar 2000
| |